Hvordan ville I teste/sammenligne DA convertere?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Hvordan ville I teste/sammenligne DA convertere?

Indlæg af Smittefar »

Det åbenlyse svar er at lytte på dem, men jeg er 99% sikker på, jeg ikke kan høre forskel, hvis jeg ikke får lidt vejledning.

Sagen er, at jeg har mit Roland Studio Capture - Et glimrende lydkort, men jeg har også den her https://www.parts-express.com/dac-digit ... uctDetails liggende. Den koster ca. 10% af Studio Capture, men man må vel regne med at udgangs-DAC på studio capture højst står for 1% af den samlede pris. I sidste ende er de nok nogenlunde samme klasse, men jeg kunne alligevel godt synes, det var sjov at se, om jeg kunne konstatere en forskel.

Jeg har en monitorkontroller, der tillader mig at skifte ret hurtigt mellem de to, men jeg kan ikke lavet en decideret blindtest (ikke uden hjæp i hvert fald).

Umiddelbart kunne jeg forestille mig at lytte på de her tests - https://people.xiph.org/~xiphmont/demo/ ... ml#toc_1ch - Dem har jeg prøvet på mit gamle focusrite kort og konstateret, at alle fejlene var tilstede.

Jeg kunne også finde på at tage de her mp3 encoding tests og se, om jeg kunne høre mere eller mindre forskel på den ene eller den anden http://productionadvice.co.uk/why-mp3-sounds-bad/

Så er der selvfølgelig den mulighed at køre en 1 kHz testtone ud gennem begge DACs og ind igen og sammenligne resultaterne.

Men hvordan ville I ellers gøre? Tips, tricks, ideer?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Søg på Jordbærtærte på Lydmaskinen :)

Edit: Det her er muligvis det bedste svar EVER på lydmaskinen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har faktisk været inde i FAQen og kigge, men der stod ikke rigtig noget.

Jeg har klart bedre held med at søge efter jordbærtærte nede hos bageren
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den tråd Hald hentyder til er her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=69768

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Takker :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nummer 1 ting er at have ens outputkalibrering på, uden det så ryger hele testen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Modtaget - Det burde jeg kunne sørge for :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bare husk at flere convertere kun kan kalibreres ved at du åbner dem og drejer på små pots med en meget lille Philips skruetrækker. Samtidig skal du måle på outputtet i forhold til en referencetone via et præcist voltmeter med flere decimaler.

Nogle har bare jumpers til preset kalibreringer og andre kan styres fra software eller knapper. Min erfaring er, at mere end ±0.2 dB forskel og testen vil være farvet af loudnessforskellen, hvilket påvirker din opfattelse af bas/top/klarhed/stereo osv.

Med en egentlig test hvor du afspiller live fra flere convertere vil det være nødvendig først at få etableret en baseline for outputkalibreringen. Derefter skal du i gang med skruetrækker og voltmeter.

Så god fornøjelse... ;-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Begge D/A convertere har faktisk et level potmeter på fronten. Dem ville jeg selvfølgelig helst holde helt åbne (på Rolanden kan det kobles helt fra), men jeg må jo se, hvor stor forskellen er.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

I virkeligheden kan jeg jo godt høre, I siger, jeg burde lade være med at bekymre mig om det, og bruge min tid på noget mere fornuftigt.

I har nok ret

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Begge D/A convertere har faktisk et level potmeter på fronten. Dem ville jeg selvfølgelig helst holde helt åbne (på Rolanden kan det kobles helt fra), men jeg må jo se, hvor stor forskellen er.
Et sted mellem en lille forskel og adskillige dB :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:I virkeligheden kan jeg jo godt høre, I siger, jeg burde lade være med at bekymre mig om det, og bruge min tid på noget mere fornuftigt.

I har nok ret

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
U said it.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nå, men så leger jeg med mine nye plugins i stedet - Det er også sjovere :P
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ihh tak :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar