Impedans i hovedtelefoner

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Impedans i hovedtelefoner

Indlæg af fugmann »

Kære Lydmaskinister,

Vil gerne have nye hørebøffer til jul (gaveidé). Er lun på et sæt klassiske DT-990. Er altid i tvivl om impedansen. Mine nuvær. AKG er 55 Ohm. Hvad sker der så, hvis DT-990 er 250 ohm?

På forhånd tak!


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du skal skrue højere op for forstærkeren, hvis du er vant til 55 ohm, og får et sæt på 250 ohm. Hvis du bruger en hovedtelefon udgang på et almindeligt lydkort vil det stadig lyde fint. DT 990 er alligevel ikke lavet til at spille voldsomt højt, er min erfaring.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg sidder og arbejder på et sæt dt-990 lige nu, og de lyder rigtigt fedt imo. Men hvis du kun bruger den indbyggede lydudgang på computeren, så er de lige på kanten til at blive for lave (i hvertfald på min macbook pro). Men hvis du altid bruger et lydkort så er det ikke noget problem.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Husk at impedans og hovedtelefoner ikke bare handler om at skulle skrue mere eller mindre op: frekvensgangen kan også ændre sig ikke ubetydeligt.

Jeg har måtte sande, at det er meget svært at udtale sig om uden at have prøvet et bestemt sæt hovedtelefoner med en bestemt headphone preamp.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Er familien ved at være træt af at høre Jarre da? :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Razmo skrev:Er familien ved at være træt af at høre Jarre da? :D
Nej da, men det er rart at have hørebøffer på, når man indspiller og mixer.
Jeg bruger mit Clarett 8PreX lydkorts udgang, så det går nok med højere impedans




Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Nu ved jeg ikke hvad du indspiller, men vær obs på at 990'erne er åbne. Dvs der er meget spild til omverdenen i forhold til en lukket model... Kunne forestille mig at det ville være irriterende hvis man skulle indspille vokal med et track i ørene...

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

EmilEmil skrev:Nu ved jeg ikke hvad du indspiller, men vær obs på at 990'erne er åbne. Dvs der er meget spild til omverdenen i forhold til en lukket model... Kunne forestille mig at det ville være irriterende hvis man skulle indspille vokal med et track i ørene...
Tak, det ved jeg. Ingen chance for vokaler her (måske gennem en vocoder); men normalt er det kun synths - og kun for sjov (hobby) [emoji6]


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Hovedtelefonens impedans skal som tommelfingerregel være ca 8 gange højere end udgangsimpedansen i dit udstyr, hvis du vil undgå at den lyder anderledes end tiltænkt fra fabrikanten. Du kan evt læse mere her

De semi-profesionelle lydkort jeg har målt på har alle haft en udgangsimpedans på ca 25-50 ohm. Så ideelt set skal hovedtelefonens impedans være 8 gange højere.

Udgangsimpedansen på smartphones er ret lav, da de skal drive det hele fra en lille batteri med en lav spænding. Og det er ofte godt med en hovedtelefon med lav impedans (16-32 ohm), for at den også kan spille højt nok.

Bottom line - 250 ohm vil nok være det mest "korrekte" valg til dit setup, hvis dine lydkort minder om dem jeg har målt på. Så burde hovedtelefonen ikke ændre klang på en smartphone, men vil måske ikke spille så højt. Dine lavimpedante AKG'er er jeg derimod mere i tvivl om :-)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Ved ikke om det er brugbar info, men jeg brugte nogle 38 Ohm bøffer med min iMac men fandt det yderst problematisk, da de spillede alt for højt. Jeg var bundet til at have niveauet på max 2 af de der blokke som indikerer output level på en mac. Alt over 2 var alt alt for højt. Solgte dem igen og bruger nu nogle 250 ohm's som fungerer meget bedre.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Husk at du også kan indstille outputtet på en Mac i fraktioner af de der "blokke". Det gør du ved at holder Shift+Option nede mens du skruer op/ned.

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Holger skrev:Husk at du også kan indstille outputtet på en Mac i fraktioner af de der "blokke". Det gør du ved at holder Shift+Option nede mens du skruer op/ned.
Gælder det også når man benytter externt lydkort?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kan du overhovedet benytte Mac'ens egen skrue op/ned til eksternt lydkort? Det har jeg aldrig oplevet, med mindre det var et Apogee. Alle mine lydkort kan ikke kontrolleres via Mac'ens lydknapper.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Holger skrev:Kan du overhovedet benytte Mac'ens egen skrue op/ned til eksternt lydkort? Det har jeg aldrig oplevet, med mindre det var et Apogee. Alle mine lydkort kan ikke kontrolleres via Mac'ens lydknapper.

Mit RME Fireface UC er styret af mac´ens volume knap.
Lidt weird . men har vist ikke selv gjort noget for at det skal være sådan.
Men det passer mig rigtigt fint.

EDIT: rettet i teksten

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg har oplevet at det er lidt random om det virker her... både med et Tc og et Motu kort

Nyt svar