5 spørgsmål om mixing til de skarpe

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

5 spørgsmål om mixing til de skarpe

Indlæg af thansen »

Hej Lydmaskinen

Jeg går og undrer mig over nogle ting indenfor mixing. Måske i kunne hjælpe mig til et øget forståelse.
Her er 5 blandet spørgsmål om mixing inkl. baggrund for spørgsmålene:


1. Hvor meget headroom sigter man efter?
Baggrund: I forhold til hver enkelt mixing kanal tænker jeg det lige meget bare man ikke laver "clipping", men hvor meget headroom skal have inden mastering?


2. Hvad er phase og hvorfor er det vigtigt at forså i forhold til sit mix?
Baggrund: Jeg så en tutorial, hvor duden sagde at det er det mest misforstået koncept. Men hvad kan jeg bruge det til?


3. Er den eneste grund til man bruger bus for at spare CPU?
Baggrund: Forstår ikke hvorfor alle taler om at man eksempelvis skal lave en BUS channel med sit reverb. Så kan man spare CPU og tid. Men jeg tænker man jo netop gerne vil smide forskellige reverb settings afhænging af den lyd man vil skabe. Det kan man jo ikke med en fast defineret reverb setting på en bus.


4. Hvorfor bruger man compressor på enkelt anslags kick drums eksempelvis?
Baggrund: Er en kick drum ikke bare et enkelt anslag? En compressor kan styre den dynamiske range mellem den højeste lyd og mindste lyd for at skabe mere balance. Men der er jo kun et anslag, så kan ikke forstå hvorfor man bruger det her. Giver det ikke mere mening at bruge en transient shaper som gør... hjælp?


5. Kan man mixe godt ved brug af høretelefoner eller skal man have studie monitors?
Baggrund: Jeg sidder i et lille dårligt akusisk rum og tænkte om den lyd mine studio monitors giver overhovedet er retvissende. Vil lyden være mere præcis i høretelfoner?


Ser frem til jeres altid fantastiske hjælp :)!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

1. Bare lidt under 0 dBFS. Mere er også fint, fx -6 dBFS. Det er en myte at der partout skal være x antal dB headroom, men det er en tommelfingerregel for at undgå overloads.

2. Fase er den relative tidsforskubbelse mellem to signaler. Hvis to signaler har samme eller næsten samme frekvensindhold, men det ene er forskubbet en halv bølgelængde (180 grader), så vil signalerne tilsammen udfases. Det vil lyde tyndt og metallisk og kaldes “ude af fase”. Følges bølgegangene ad, så vil signalet tilsammen lyde forstærket. Er det ene aignal forskubbet mere eller mindre end 180 grader, så sker der en delvis udfasning.

3. At spare CPU er nok den mindste grund. Hvis vi tager reverb, så bør det generelt ligge på en aux for at give større fleksibilitet. Inserter du reverb kan du ikke bruge reverben til andet, du kan ikke processere reverben uden at processere resten af sporet, du kan ikke kombinere reverben med delay uden at der kommer rum på delayet (eller vice versa), du kan ikke justere mængden af rum uden at skulle åbne plug-innet hver gang, du kan ikke route dit signal til en bus uden rumklang og endelig bruger du mere CPU i sidste ende.

Aux/bus bruges til meget andet end bare våde effekter som rum og delay, de bruges også til sumkomprimering fx.

Skal du bruge flere rumklange i dit nummer, så bruger du bare en ny bus. Typisk har man en håndfuld forskellige klange i en popsang samt ditto delays.

4. Hvis din lyd er en simpel identisk lyd uden dynamik, et samplet kick uden velocityændringer, så jo. Der bliver en compressor en shaper. En transient shaper er som navnet antyder primært beregnet til at ændre transienter, men en compressor er ikke specielt målrettet transienter.

5. Hovedtelefonmixes er sjældent vellykkede, typisk uforudsigelige balancer, underkomprimeret vokal og ufokuserede panoreringer, men indtil du får forbedret din akustik og dine monitors, så brug begge dele. Især til EQ kan gode hovedtelefoner i et dårligt run give mening, men til dynamik, niveaubalancer og panorering bør du bruge monitors.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Til punkt 4 vil jeg nok endda tilføje at der typisk er to hovedårsager:

1) Hvis trommeslageren ikke rammer lige hårdt hver gang selvom det var meningen. (Det er sgu ikke helt nemt at styre sådan en pedal!)
2) En kompressor kan også ændre en del på, hvordan sådan et kick lyder. Så en kompressor kan også være en måde at ændre sin sound på (den her approach er nok mere typisk for elektronisk musik).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, omkring punkt 4 comp, prøv forskellige compressorer, gerne nogen der skal lyde "analoge", og hør hvad de gør ved signalet.
Når man har brugt lang tid på at få kicket til at lyde godt, så kan det ændre radikalt på lyden hvis der kommer en farvelade compressor på.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja det med stortromme, handler jo primært om "Timbre" ... det er sådan at små højttalere ikke rigtigt kan følge med nede i bunden, ikke at det nødvendigvis gør så meget fordi hvis det bare er grundtonen det går ud over 55-60 hz ville det ikke betyde det helt store, hvis bare overtonerne støttede op omkring den manglende grundtone.

I et ikke komprimeret signal vil grundtonen være meget kraftig i forhold til de nærmeste overtoner ... og hvis vi så står med et gengiver system der ikke kan gengive grundtonen korrekt, så vil stortromme slaget forsvinde i bassistens udgydelser. Ved at indsætte en kompressor vil de harmoniske overtoner til stortrommeslaget ligge noget højere, og det er et blandningsforhold imellem komprimering af grundtonen og forvrængning der så giver en mere nærværende stortromme.

Produceren Tchat Blake har så eksperimenteret meget med at sætte Sans Amp emuleringen af en basforstærker ind i signalet fra en enkelt mikrofon taget lidt oven over stortrommen pegende ind over lilletrommen til highatten ... i stedet for at sætte mikrofoner overalt på trommesættet - han mixer så forvrængningsbidraget ind med de rene signal ... hvor han så equalizerer på begge indtil han får at sammenspillet giver dybde og perspektiv til hele sættets lyd ... men i bund og grund er Sans Amp'en blot komprimering på en lidt anden måde. Blakes mix er nok bedst kendt fra Artic Monkeys numre!

--sd

Nyt svar