DI på synths

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

DI på synths

Indlæg af garcia »

Er der ikke en der kan forklare mig hvorfor jeg skulle bruge en DI på mine hardware synths eller trommemaskine? Lige set en video fra rupert Neve og forstår ikke det skulle gøre så meget godt for lyden, inden de ryger i mit lydkort. De har endda smidt dem videre ind i pre amps, hvilket i min verden er snyd. For det er vel reelt 511 der farver lyden så? Eller er jeg bare helt off

Deaktiveret

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Forstår godt din umiddelbare undren

Di-boxe er vel i høj grad en scene-ting ,.. grundet lange kabel-længder ,.. mulighed for indstråling ,.. og heraf ønsket om at ballancere signalet

Der gir vel mening at smide dem på et keyboard også live

I studiet er det nok mere for hurtigt at kunne lave en galvanisk adskillelse, (via trafoen), og dermed hurtigt dræbe en u-overskuelig brum-sløjfe hvis den skulle opstå ubelejligt i et størrer set-up

Har selv købt et par stykker for at være beredt netop på den situation nu hvor der bygges på en ny og mere kompleks opstilling

Men vil aldrig sætte dem ind med mindre jeg bliver tvunget når det handler om studie

Husker jeg rigtigt degraderer de typisk ved lave frekvenser, med mindre det er virkelig gode trafoer

Teorien:

http://www.radialeng.com/di-basics.php

https://www.soundonsound.com/techniques/prepare-di

http://www.behindthemixer.com/passive-a ... d-be-used/
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Rupert Neve bygger altid "rundt om" en trafo i hans pulte, fordi det specielt i de nedre oktaver er brug for at få "afgratet" de hårdeste transienter og få lavet dem om til noget brugbart ... dette er især påkrævet nu om dage hvor vi gainer til -18 dB på vores digitale grej. Fordi en digital pult ikke pr. automatik gør noget af den slags.

Tidligere tids analoge optagelser indeholdt både trafo saturation i bunden og noget tilsvarende i båndet der modtog signalet. Vores opfattelse af transienter er efter omkring 50 før vi gik digitalt har simpelthen farvet vores billede af hvordan ting skal lyde når det er transparent ... men det er faktisk bare at de harmoniske forhold der er blevet underbygget af unøjagtigheder i grejet.

En lilletromme lyder ganske enkelt ikke ordentligt af lilletromme før man lowcutter en oktav over grundtonen, og smider noget hurtigt 3:1 kompression på, hvis det kommer fra en moderne mikrofon som f.eks DPA 2011 ... og ja overhøret bliver løftet ganske betragteligt ved at gøre det. Ikke desto mindre understøtter det vores opfattelse af en højt mixet lilletromme uden den kommer i nærheden af den maksimale digitale udstyring.

--sd

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Interessant. Jeg må næsten prøve det irl i studiet
Deaktiveret

Nyt svar