Nyt midi keyboard eller synth

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Nyt midi keyboard eller synth

Indlæg af MrBacon »

Nogle gode forslag?

Krav:
Usb + usb powered
Helst 88 tangenter
Helst Fatar keys (alternativer?)

Har naturligvis kig på ni kontrol s88, men tænker at der må findes billigere alternativer i samme kvalitet. Nogle erfaringer med f.eks https://m.thomann.de/dk/nektar_impact_l ... 1517656793

Eller måske studiologic sl88?

Totalt relateret - på mit nuværende gider e5 ikke spille, men hvis man trykker en tangent ved siden af ned først, vil e5 gerne spille... Anyone?
Senest rettet af MrBacon tirs 13. feb 2018 16:35, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Hvis det skal være vægtede 88 så er to fede muligheder både NI's og også doepfers:

https://www.thomann.de/dk/doepfer_lmk2_ ... arch_prv_7

i den billigere ende er der rolands, som også er ganske hæderlig (ikke fatar så vidt jeg ved, men ret fede tangenter alligevel så vidt jeg husker). Kender et par stykker som er glade for den som main keys både live og i studie:

https://www.thomann.de/dk/roland_a_88.h ... 8_304349_0

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Dopferen ligner kram. Me gusta.
Men den er ikke bus powered - er det normeni dag? Srr st NIs heller ikke er..

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Tror det er normen med 88 vægtede ja! Mon ikke der er en teknisk forklaring på det :)

Bemærk dog at A-88'eren faktisk kan køre bus powered, så hvis det er et absolut krav, er det et godt bud jo.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Hvis du kan leve uden USB power så har jeg et A90 til salg
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=21&t=75692

De laver dem simpelthen ikke mere som dengang. Det vejer et ton, men overlever os alle sammen :lol:

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Ok, nu overvejer jeg så en synth i stedet, da jeg ligeså godt kan få lidt ekstra lir, når jeg nu er i gang.

Jeg aner hat om hardware synths - dem, jeg har haft, er gået i stykker, og jeg er en spasser til elektronik, så når de går i stykker, ryger de ud. Ikke synderlig rentabelt. Så hvad vil I foreslå en, der har alt, hvad hjertet kan begære på software siden?

Jeg vil helst op i 61 eller 88 keys - hvilket egentlig udelukker Nord Lead'en, som jeg havde kigget lidt på.

What to choose? Jeg har som skrevet alt i software og mangler egentlig ikke en sound som sådan. Er det bananas at kigge efter synth så? Savner lidt bare at kunne tænde og jamme lidt, uden at skulle starte daw op osv, men det - og så manglen på nogle nye (midi)keys - er mit eneste incitament for at købe en synth.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg tænker umiddelbart på Korg Kronos eller Yamaha Montage. De er ikke just billige men har ret så mange funktioner og vigtigst af alt....de lyder godt. Har kun prøvet Kronos 88 selv og den er altså mega fed men hele 9 forskellige engines og super tangenter.

Men...når du nu har så meget som du har allerede, synes jeg nu stadig at en midi controller er mest oplagt evt med et ældre rackmodul tilsluttet (dem er der mange af på DBA i forskellige prisklasser)- også fordi vi er i en noget anden prisklasse en Kronos og Montage der i 88 tangenternes udgave koster henh, 30.000 og 25.000 kr. Kronos 88 er lige blevet sat næsten 5000 op på Thomann og i 4Sound. Ved ikke hvorfor.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Hvis du allerede har alt du skal bruge på software siden ville jeg klart ikke vælge Kronos, med mindre du spiller meget live.

Jeg har selv en Kronos - og jeg elsker den virkelig. Til live brug er den kongen. Men man skal gide interfacet, og sidder man oftest i studiet med software bliver den hurtigt et dyrt midi keyboard dér.

Er du typen der oftest sidder i studiet, og gerne vil have et godt sæt tangenter til også at kontrollerer dit midi, ville jeg kigge på prophet serien. Fx. Prophet Rev2. Eller i hvert fald noget analogt som kan komplimenterer dit software, og giver mulighed for at lave noget du ikke kan lave der.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg kan sige for mig selv, at jeg drømmer om et seaboard

https://www.4sound.dk/keyboard/usb-and- ... rd-rise-49

Kan se den findes i Københavnsafdelingen, så vil ved lejlighed prøve den af, såfremt den er sat til.

Koster for mange penge til jeg selv kan punge ud, men ideen er super god. Hvordan det fungerer i virkeligheden er muligvis en anden historie, men det er da værd at undersøge.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Graceville skrev:Jeg kan sige for mig selv, at jeg drømmer om et seaboard

https://www.4sound.dk/keyboard/usb-and- ... rd-rise-49

Kan se den findes i Københavnsafdelingen, så vil ved lejlighed prøve den af, såfremt den er sat til.

Koster for mange penge til jeg selv kan punge ud, men ideen er super god. Hvordan det fungerer i virkeligheden er muligvis en anden historie, men det er da værd at undersøge.
Det ser crazy ud. Det må jeg prøve af for sjov skyld. Går dog ikke under 61 uden at det er en sprød synth også (den Ækvator der tæller ikke) - derudover tror jeg ikke, at jeg er "prime target" for det produkt.
"5 dimensionel berøringsoverflade"? wtf er det for noget salgsgas? :-D


Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hehe ja

Man skal være varsom og helt sikker på det er noget man kommer til at bruge og holde af til de penge.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg har haft et Seaboard Rise 49 i et par måneder og det er en fed men mærkelig oplevelse. Det er vigtigt at man ikke betragter interface som et normalt keyboard for så misser man pointen. Man spiller ikke klaver på gammeldaws vis her. Det kræver en del tilvænning.
Roli's "Five dimensions of touch" teknologi er genial og jeg antager at den her slags "instrumenter" bliver store i takt med at flere og flere pluginfirmaer begynder at understøtte MPE (MIDI Polyphonic Expression). Indtil videre er der også en del DAWs hvor det overhovedet ikke virker. Den medfølgende "Equator" synth er heller ikke så tosset :wink:

Men som performance instrument er det er altså sejt....og smådyrt. Jeg har bestemt ikke tænkt mig at skille mig af med den

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Godt at høre :-)
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

MrBacon skrev:Ok, nu overvejer jeg så en synth i stedet, da jeg ligeså godt kan få lidt ekstra lir, når jeg nu er i gang.

Jeg aner hat om hardware synths - dem, jeg har haft, er gået i stykker, og jeg er en spasser til elektronik, så når de går i stykker, ryger de ud. Ikke synderlig rentabelt. Så hvad vil I foreslå en, der har alt, hvad hjertet kan begære på software siden?

Jeg vil helst op i 61 eller 88 keys - hvilket egentlig udelukker Nord Lead'en, som jeg havde kigget lidt på.

What to choose? Jeg har som skrevet alt i software og mangler egentlig ikke en sound som sådan. Er det bananas at kigge efter synth så? Savner lidt bare at kunne tænde og jamme lidt, uden at skulle starte daw op osv, men det - og så manglen på nogle nye (midi)keys - er mit eneste incitament for at købe en synth.
Der er et alternativ til 61 eller 88 tangenter, nemlig 73 tangenter, men hvis du holder fast i, at tangenterne skal være fuldvægtede, så er det nok 88, du skal gå efter.

Personligt synes jeg, at synth og fuldvægtede tangenter er noget, der ikke hører sammen, men kan sagtens forstå ideen, hvis man normalt spiller klaver eller flygel og har behov for et stage keyboard.


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Nyt svar