Presonus Quantum

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Presonus Quantum

Indlæg af SustainerPlayer »

Tester i øjeblikket Presonus Quantum (thunderbolt 2) op i mod RME Fireface UC (USB2).

Nogle vil måske hævde, at det er uretfærdigt, at teste thunderbolt2 op i mod usb2. Men dels er det det kort jeg har. Og dels er RME-kortet et klippestabilt og robust produkt, der tager USB2-standarden til et helt andet niveau end andre producenter.
RME skriver deres egne drivere, hvor andre benytter den driver, som hardware producenten leverer med til f.eks USB-portene.
Ud over det, så supportere RME alt deres grej - selv når det er udgået. Så ingen sidder med et RME-kort, der ikke kan bruges længere, fordi det kun kan bruges til Windows XP eller lign.

Presonus Quantum er umiddelbart pt et af de eneste thunderbolt kort, der har to t-bolt porte indbygget, så der er mulighed for daisy-chaining. Dette er et must for mig, da min Mac Mini 2012 kun har en port, der kører thunderbolt, og den bruger jeg også til min skærm.
Derfor er f.eks et RME UFX+ desværre ikke en mulighed for mig. Det havde jeg nok ellers skiftet til uden større overvejelse.
Så setuppet er Mac Mini -> Presonus Quantum -> Skærm

Jeg er lidt valen ved Presonus' hardware. For jeg synes, jeg har noget broget erfaringer med sub-par lyd og useriøs driverunderstøttelse.
Men de vælger med dette kort at adressere et rent "in-the-box" workflow - med vægt på minimal latency - og selvfølgelig en tættere integration til Studio One 3, som er min DAW. De første anmeldelser er også meget positive, så jeg måtte selv prøve det.

Først kan man jo lige kigge på, hvad Studio One rapportere om ind/ud latency. Det kan i hvert fald bruges som et fingerpeg om performance:
32_Presonus Quantum.png
og til sammenligning RME UC:
32_Fireface.png
Og for at sætte det i perspektiv Axe Fx II XL USB driver - som er af sådan en generisk USB driver type:
32_Axe.png
Ud over det, så kan Axe'en faktisk ikke køre den lave buffer-indstilling uden knitren og udfald, hvor både RME og Presonus-kortet kører løs uden problemer.

Jeg vender tilbage, når jeg har testet mere.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fedt, jeg var så småt ved at gå og varme op til at spørge dig, hvordan det gik med det der Quantumkort.

Jeg deler fuldstændig din opfattelse af PResonus hardware
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tror heller ikke på deres support på sigt, og ved fra mit eget VSL22 versus mit Babyface, at RME performer 2-3 gange bedre når man samnenligner usb med usb

På deres faste kort er deres forspring antageligt endu størrer, især hvis der sammenlignes under en ond load, ikke bare ved en kalorieløs hurtig-test

For mig er det med driver, stabilitet, performance, og langvarighed i supporten,... vigtigst af alt,... en tillid der kun opbygges efter mange år

Af samme grund indretter jeg ikke tingene efter hvad min computer har af interfaces, men vælger/bygger istedet min computer så DEN passer til de lydkort jeg ønsker at bruge :-) RME hvis nogen skulle være i tvivl :-)

Havde RME haft et tilsvarende lydkort havde performance under load sikkert slået Quantum, om ikke andet så efter 5-10 år, eller allerede efter første størrer OS-update, hvor det rent faktisk stadig ville kunne benyttes fordi den nyeste driver bare ligger der, med det samne, hver gang, og den virker, straks :-)

Mvh en glad HDSP 9652 bruger, ancient PCI, er holdt op med at tælle årene, men 15+ år måske ? begyndte at bruge dem kort efter år 2000 ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Angående latency, er det ikke noget med at man skal måle med det der TC(?) latency tool? Hvad hedder det nu... DPC Latency Tool noget? Fisk.
Måske er det den her:
http://www.resplendence.com/latencymon

Virker kun til Windows.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Rme er så lækkert. Så stabilt og så tysk gennemnørdet at jeg aldrig tror jeg vil bruge andet i fremtiden. Og så lyder det også rigtig godt. Hurra!
Har selv samme erfaringer med persons sol jer andre


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

RME er generelt fantastisk, men der er ét sted hvor Presonus måske har en chance for at tage føringen: Mic inputs. Jeg har prøvet deres RME fireface 400 nogen gange, og jeg synes mic indgangen lyder plastic-agtigt - og det gør min lillesøsters Presonus USB lydkort ikke. Så lige på dét punkt er en evt. sammenligning ret spændende synes jeg.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fireface 400 er udgået af produktion. Det er vist 12 år eller ældre.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Christoffer I. N. skrev:Fireface 400 er udgået af produktion. Det er vist 12 år eller ældre.
Men stadig kørende - klippestabilt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev: Havde RME haft et tilsvarende lydkort havde performance under load sikkert slået Quantum, om ikke andet så efter 5-10 år, eller allerede efter første størrer OS-update, hvor det rent faktisk stadig ville kunne benyttes fordi den nyeste driver bare ligger der, med det samne, hver gang, og den virker, straks :-)
RME har et "tilsvarende" - nemlig UFX+ som jeg også nævnte. Her er deres performance testet op imod hinanden hos Gearslutz:
imgext.php.jpeg
Kilde: https://www.gearslutz.com/board/showpos ... count=1533

Læs mere på Gearslutz:

https://www.gearslutz.com/board/showpos ... tcount=136

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev: Af samme grund indretter jeg ikke tingene efter hvad min computer har af interfaces, men vælger/bygger istedet min computer så DEN passer til de lydkort jeg ønsker at bruge :-) RME hvis nogen skulle være i tvivl :-)
Det er selvfølgelig også en vinkel. Men jeg er ikke lige opsat på, både at investerer 20K i et lydkort og så en ny computer til 25K eller mere for at får det til at gå op i en højere enhed.

RME-kortet koster også godt 12K mere og til mit brug bliver det lidt overkill, da Presonus-kortet "har det, jeg skal bruge".

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Angående latency, er det ikke noget med at man skal måle med det der TC(?) latency tool? Hvad hedder det nu... DPC Latency Tool noget? Fisk.
Måske er det den her:
http://www.resplendence.com/latencymon

Virker kun til Windows.
Vi taler round trip latency og det kan jo måles helt "manuelt" med en loop-back test.

Latency Tool er jo til at detektere software-processor under windows, der "stjæler" latency performance.
Det eksisterer ikke under macOS, da CoreAudio er bedre skrevet. Så vidt jeg husker er macOS eget latency ca. 14 samples imens windows versionerne før 10 havde 48 samples latency. Windows 10 skulle så performe bedre.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Joachip skrev:RME er generelt fantastisk, men der er ét sted hvor Presonus måske har en chance for at tage føringen: Mic inputs. Jeg har prøvet deres RME fireface 400 nogen gange, og jeg synes mic indgangen lyder plastic-agtigt - og det gør min lillesøsters Presonus USB lydkort ikke. Så lige på dét punkt er en evt. sammenligning ret spændende synes jeg.
Christoffer I. N. skrev:Fireface 400 er udgået af produktion. Det er vist 12 år eller ældre.
Jow - lige dét kort er en ældre svend. Jeg skal også på meget uvidenskabelig og ikke reproducerbar vis, prøve at sammenligne pre-amps på de to kort jeg har. Før Presonus var RME-kortet klart det mest vellydende jeg har prøvet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvis man er interesseret i Presonus Quantum under Windows, så er der lidt en terror-test her:


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev: Af samme grund indretter jeg ikke tingene efter hvad min computer har af interfaces, men vælger/bygger istedet min computer så DEN passer til de lydkort jeg ønsker at bruge :-) RME hvis nogen skulle være i tvivl :-)
Det er selvfølgelig også en vinkel. Men jeg er ikke lige opsat på, både at investerer 20K i et lydkort og så en ny computer til 25K eller mere for at får det til at gå op i en højere enhed.

RME-kortet koster også godt 12K mere og til mit brug bliver det lidt overkill, da Presonus-kortet "har det, jeg skal bruge".
OK ,... gode windows-maskiner har så altid været billige for mig, men har stor forståelse for at andre fravælger tweaks og clocking, hackintosh, og andre løsninger

Mine to HDSP'er har jeg givet ca 2700 kr for sammenlagt,
for ca 15 år siden, og nu hvor jeg igen skal bruge mange I/O igen, har jeg anskaffet en større bunke ADA8000 som alle har kostet 5-600 stk ,... (6 lyspiber, 48 I/O effektivt)

Sådan en løsning kan alle selvfølgeli ikke bruge

Ønsker dig alt mulig held og lykke med Quantum

Måske Presonus overrasker posetivt denne gang
/Dub

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Følger spændt med. Skal til at købe nyt lydkort. Ville egentlig vælge Apollo igen, men Quantum får den ene gode anmeldelse efter den anden og hvis det er noget jeg er pernitten med, så er det latency
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Hvordan går det med kortet?
Deaktiveret

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg har været lidt ophængt, så har mest brugt tid på at dreje Helix Native lyde ind efter min Axe Fx.

Men ... Quantum-kortet er en keeper. Det funker så virkeligt godt til sådan et "in-the-box"-workflow, hvor man tracker med valgfrie plugins. Det har kørt stabilt. Lidt mikrofon-test har også været positivt.

Og en side-note er også, at jeg så går all-in på Helix Native, og så snart jeg har fået mine presets på plads, så ryger Axe Fx og diverse guitarpedaler til salg sammen med RME-kortet. Slut med out-board. :-D

Og så tror jeg, at jeg skal prøve S-gear af også ... så måske det ender med Steven Slates Everything Bundle ... hvem havde set det komme? :shock:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

AxeFX og RME skiftet ud til fordel for Helix og Presonus - Det går ned ad bakke for dig unge mand ;)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Haha - det var nok aldrig sket, hvis ikke III'eren var blevet annonceret. Det fik mig til at checke mulighederne ud. :-D

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

:luny:

(Du ka ta d)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Absolut. :-D

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Shiiiiiit. Så skulle jeg have købt native på tilbud. Ville lige vente. Indspillede med mic på kabinet her i weekenden. Hmmm. Venter til det dukker op igen så
Deaktiveret

Nyt svar