DIY overtone-fløjte ud af PVC rør - Winne Clement

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

DIY overtone-fløjte ud af PVC rør - Winne Clement

Indlæg af Christoffer I. N. »

[overskrift redigeret for bedre søgeresultater]
Link til hans kanal:
https://www.youtube.com/channel/UCL8zeq ... LvWDOkkyuw


Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeps, det er et gammelkendt instrument indenfor folk-miljøet. Man kan høre det på utallige Sorten Muld tracks, så vel som i mere traditionelt besatte folkemusik orkestre.

Så vidt jeg husker behøver man ikke engang at skære til og sætte en træblok i for at få brugbar lyd ud af den. Det skulle være nok at puste ind i enden på et PVC rør. Det kan man jo prøve efter, hvis man har sådan et liggende.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Som det fremgår af videoen, så laver han også rigtige fløjter, og han fortæller meget mere om dem, og teknikken med at spille på dem i andre videoer.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg begyndte at følge hans kanal efter jeg fandt den DIY video. Det er spændende at følge med i det han lægger op, synes jeg.

Nu har han lavet en ud af en pilegren:


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hehe, det er da meget cool, var helt hooked på det indtil han sagde at de kun holdt indtil barken tørrede ind.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ikke DIY, men bare en generel glæde over sådan en herlig instrument-bygger. Der er flere videoer på hans youtube. Her er en ny video, med en ny type fløjte han har lavet:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ny demo fra ham:


Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Fantastisk. Elsker lyden af store træfløter. Den der varme summende lyd. Han har også nogle fantastiske videoer hvor han laver føjter ud af alm. hyld: https://vimeo.com/130120043

Det virker ikke helt uoverkommeligt at lave sådan en selv. Er begyndt at lave en del ting i træ (mest skeer) så jeg har nærmest alt værktøjet.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hans videoer er fantastiske, og jeg får også altid lyst til at købe en af dem, når jeg hører de fantastiske lyde han får ud af dem.

Men så kommer jeg i tanke om hvor svære de sikkert er at spille på, og hvor få lyde jeg i praksis kan få ud af min shakuhachi, før jeg skal sidde ned i fem minutter og hive efter vejret fordi jeg er gasblå i ansigtet af iltmangel.

Jeg tror han er pænt dygtig til at spille på dem, og det kan godt snyde lidt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar