Neumann TLM 103 Sibilance?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Neumann TLM 103 Sibilance?

Indlæg af MichaelHausted »

Hej folkens.

Jeg skal lige bruge jeres hjælp til noget mikrofon vejledning. Jeg har lige nu en Røde NT2-A og jeg er så træt af den fordi dens top efter mening er alt for skarp. Bøvler især med at dæmpe T’er og S’er. Ved ikke om min har en fejl, for det er virkelig voldsomt.

Men jeg overvejer at købe en Neumann TLM 103. Har nogen af jer erfaring med den? Kan læse mig til nogen steder at folk mener den også har meget sibilance? Hvad mener i?

DBH Michael Hausted

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

MichaelHausted skrev:Hej folkens.

Jeg skal lige bruge jeres hjælp til noget mikrofon vejledning. Jeg har lige nu en Røde NT2-A og jeg er så træt af den fordi dens top efter mening er alt for skarp. Bøvler især med at dæmpe T’er og S’er. Ved ikke om min har en fejl, for det er virkelig voldsomt.

Men jeg overvejer at købe en Neumann TLM 103. Har nogen af jer erfaring med den? Kan læse mig til nogen steder at folk mener den også har meget sibilance? Hvad mener i?

DBH Michael Hausted
Vi havde en i studiet i en periode. Den var ret fin til nogle vokaler, men jeg synes også godt den kunne blive lidt skarp i toppen på andre. Jeg er umiddelbart mere til 49’eren hvis det skal være i tlm serien. Jeg tror det ligger maaaange lydeksempler på fx youtube, hvor du kan få et indtryk :)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

103eren er i den toppede ende. Jeg kan personligt godt lide den på sådan ca alt, da man alligevel booster top bagefter for det meste.

Jeg har arbejdet nogle år i reklame branchen hvor vi indspillede meget speak. Der stod en 103er i hvert studie.

Den er fin til den luftige poppede lyd synes jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

ja den er lidt hidsig. Jeg bruger TLM 102 til speak hver dag, og den er lige så luftig i toppen men har ikke det der issyl høje mellemtone.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg lånte en i en periode og nåede også frem til, at jeg synes, den er for skarp. Nu har jeg en tlm49, som jeg er rigtig glad for. Fik den for 5-6000 brugt.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Du kan også overveje at købe en farvelade-preamp, der kan give det lidt varme?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg prøvede faktisk 103'eren for et par år siden. Og ja, den har da godt med top, men jeg synes ikke det var på en dårlig eller stikkende måde, sådan som Røde og de billigste SE Electronics har tendens til. Den lyder meget naturligt, synes jeg. Men at kombinere den med en lidt varm preamp kunne da være en ide, hvis man foretrækker det. (Jeg prøvede den på en Aphex 207D som er meget klar i lyden.)

En anden mic jeg synes lyder lækkert på stemmer, og som er mere varm i det, er AKG Solidtube. Af mystiske årsager har den et ret dårligt renommé, så måske kan man få den billigt brugt. Det ser ud til at den går for lidt over 4000 kr. på den tyske eBay.

Men prøv eventuelt at poste en helt ren optagelse af din Røde mic... én hvor du synes den er alt for skarp, og så kan det være vi kan høre om vi også synes den er helt skør.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg overvejer at modde min Røde K2 med en anden membran, det er osse muligt med NT2-A

Jeg har ingen erfaring med denne hjemmeside
https://microphone-parts.com/pages/rode-nt2a-mods

men det er vel at kigge efter lidt anmeldelser og lytteeksempler ift nu og resultatet.

men de siger ihvertfald:
If you find your NT2-A to be too bright for your most common recording applications, we recommend replacing the mic's original capsule with our RK-47.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Røde er, ihvertfald ifølge et par stykker på Gear Slutz, produktet af høje ambitioner om den perfekte mikrofon der rammer hårdt ind i et stramt budget og en realistisk pris for den brede bruger. Derfor giver det mening at modde. Måske sparer du osse penge. Det er ikke nogen anbefaling, for jeg har aldrig rodet med det selv endnu, men det er vel godt at vide, at det osse er en mulighed.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
proflow
Forum Donator
Indlæg: 787
Sted: Vanløse

Indlæg af proflow »

Skøn mic der fejer det meste af banen i prislaget.

Nej, den har ikke samme "tålmodige" og afrundede top som en vintage til den 5 dobbelte pris, men ville personligt foretrække en TLM103 frem for en ny U87ai til hver en tid.

Mit buzzword for TLM103 må være : HIFI.

Den lyder dyrt og når du lige lære at takle siblianterne ( For jo, de eksistere da, og kan godt drille), så har du spitze klasse lyd der bestemt ikke kommer til at blive en hindring for dine kommende hits.

Et godt råd herfra må dog være at anskaffe noget transformer baseret preamp der kan give noget farve til tlm'en(som står for transformerless).
Lars Louvré

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MichaelHausted skrev:Hej folkens.

Jeg skal lige bruge jeres hjælp til noget mikrofon vejledning. Jeg har lige nu en Røde NT2-A og jeg er så træt af den fordi dens top efter mening er alt for skarp. Bøvler især med at dæmpe T’er og S’er. Ved ikke om min har en fejl, for det er virkelig voldsomt.

Men jeg overvejer at købe en Neumann TLM 103. Har nogen af jer erfaring med den? Kan læse mig til nogen steder at folk mener den også har meget sibilance? Hvad mener i?

DBH Michael Hausted
Har du prøvet en god dynamisk mikrofon som SM7B? Særdeles rimelig pris og høj kvalitet med en lyd som er nem at arbejde med.

Kræver en støjsvag preamp med godt hul igennem, da den skal gaines en del.

Hvis du ikke kender den, så vil du nok blive overrasket over hvor god vokal/guitar (og andet) den kan lave.

Personligt er jeg ikke voldsomt glad for TLM 103 til prisen og jeg synes ligesom NT-2A ikke at den er specielt afrundet i toppen.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Lasso skrev:ja den er lidt hidsig. Jeg bruger TLM 102 til speak hver dag, og den er lige så luftig i toppen men har ikke det der issyl høje mellemtone.
Det kunne da godt være man skulle prøve sådan en 102 en dag så :-D
Deaktiveret

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Har du prøvet at eksperimentere med afstand og vinkel på mikrofonen? Det kan tit hjælpe at være lidt off axis.

Jeg er også kæmpe fan af Lewitts ting. Deres LCT 440 er helt på højde med fx neumans billigste og koster kun 2k.

SM-7 er også et godt bud på en virkelig god mikrofon til ca. 2k. Men kræver noget gain, så den lyder bedst med en ok preamp.

Hvis du vil have neuman så ville jeg personligt også gå med 102'eren frem for 103'eren,. Det sagt så er der altså lavet mange hits med en 103'er, så som altid handler det jo mere om, hvad der lige matcher din stemme, end hvilket mærke/model, der står på mikrofonen.

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Tusind tak for alt jeres vejledning allesammen :)

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Holger skrev:
MichaelHausted skrev:Hej folkens.

Jeg skal lige bruge jeres hjælp til noget mikrofon vejledning. Jeg har lige nu en Røde NT2-A og jeg er så træt af den fordi dens top efter mening er alt for skarp. Bøvler især med at dæmpe T’er og S’er. Ved ikke om min har en fejl, for det er virkelig voldsomt.

Men jeg overvejer at købe en Neumann TLM 103. Har nogen af jer erfaring med den? Kan læse mig til nogen steder at folk mener den også har meget sibilance? Hvad mener i?

DBH Michael Hausted
Har du prøvet en god dynamisk mikrofon som SM7B? Særdeles rimelig pris og høj kvalitet med en lyd som er nem at arbejde med.

Kræver en støjsvag preamp med godt hul igennem, da den skal gaines en del.

Hvis du ikke kender den, så vil du nok blive overrasket over hvor god vokal/guitar (og andet) den kan lave.

Personligt er jeg ikke voldsomt glad for TLM 103 til prisen og jeg synes ligesom NT-2A ikke at den er specielt afrundet i toppen.

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Jeg kender godt SM7B’eren :) men jeg synes den måske er lidt for meget til den gode side, hvor jeg savner noget top i hvert fald til vokaler i studie? Men den ville selvf også være god når jeg ikke har verdens bedste akustik.
Men jeg har overvejet at købe en og bruge som live mic i stedet for shure sm58 når jeg optræder med sing-a-long. Ved du om den fungerer godt til det formål?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Mht top savner jeg ikke noget i en sm7b. Det er min favorit dynamiske mikrofon til vokal. Har optaget den en del gennem en manley voxbox og det er altså rigtig vellydene. Men den skal ha en del gain, så man skal ha ordenlige preamps der ikke støjer. Der tænker jeg det kan være et problem live, da man ikke altid ved hvilket udstyr der er.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Se denne tråd der kommer godt omkring spørgsmålet om sm7b live:

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... ve#p633501
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ind til nu har jeg kun brugt min SM7b til speak. Det er den jo fænomenal til. Men min SM57, som jeg plejer at synge i har fået en løs forbindelse, så i næste weekend SM7b sin live debut. I den forbindelse har jeg test synet lidt i den herhjemme, og den lyder jo bare virkelig godt. Jeg tager min Audix OM7 med som backup.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Smittefar skrev:Ind til nu har jeg kun brugt min SM7b til speak. Det er den jo fænomenal til. Men min SM57, som jeg plejer at synge i har fået en løs forbindelse, så i næste weekend SM7b sin live debut. I den forbindelse har jeg test synet lidt i den herhjemme, og den lyder jo bare virkelig godt. Jeg tager min Audix OM7 med som backup.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Spændende :) Lad mig endelig høre hvordan den er live!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det var sgu en meget god oplevelse. Det er bare en virkelig vellydende mikrofon. Jeg blev lidt overrasket over, hvor forskelligt den skulle behandles live i forhold til herhjemme. Herhjemme giver jeg den som regel ~54 dB gain. Men live endte jeg på 38dB gain. Ellers var den simpelthen for følsom. Ikke at den på nogen måde overstyrede, men da jeg startede ved 54 dB gain, var den simpelthen bare for følsom og opfangede lidt for meget ambient lyd.

Jeg ved ikke rigtig, om jeg vil blive ved med at bruge den. Den er ikke så nem at pakke ned i kasser, og det tager lidt tid at montere den. Jeg endte med bare at tage den med på det mikrofon stativ, jeg bruger hjemme. Lidt upraktisk. Min Audix OM7 lyder ikke helt lige så godt, men med en lille smule EQ match kan den bringes tilstrækkeligt tæt på tror jeg.

Her er et EQ match af OM7 til SM7b med lo-cut og presence boost aktiveret.

Billede

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Smittefar skrev:Det var sgu en meget god oplevelse. Det er bare en virkelig vellydende mikrofon. Jeg blev lidt overrasket over, hvor forskelligt den skulle behandles live i forhold til herhjemme. Herhjemme giver jeg den som regel ~54 dB gain. Men live endte jeg på 38dB gain. Ellers var den simpelthen for følsom. Ikke at den på nogen måde overstyrede, men da jeg startede ved 54 dB gain, var den simpelthen bare for følsom og opfangede lidt for meget ambient lyd.

Jeg ved ikke rigtig, om jeg vil blive ved med at bruge den. Den er ikke så nem at pakke ned i kasser, og det tager lidt tid at montere den. Jeg endte med bare at tage den med på det mikrofon stativ, jeg bruger hjemme. Lidt upraktisk. Min Audix OM7 lyder ikke helt lige så godt, men med en lille smule EQ match kan den bringes tilstrækkeligt tæt på tror jeg.

Her er et EQ match af OM7 til SM7b med lo-cut og presence boost aktiveret.

Billede

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Okay. Tusind tak for opdateringen :) Nu jeg har dig, det lyder som om du har meget styr på det i forhold til det du nævner med gain, hvad er forskellen på at presse signalet med gain, eller bare med kanalens volumenfader når man er ude at spille? Har fået forklaret at det er hårdere for forstærkeren i min powermixer at træke hvis gain er skruet højt op og volume faderen er lav på kanalen. Er det rigtigt eller hvordan ? Hvordan skal man tænke det? :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg vil sige, at man altid skal køre signalet så kraftigt igennem som muligt så langt som muligt. Det er for at få det bedste signal-støj. Hvis du skruet virkelig langt ned på gain knappen og booster med faderen, så begraver du signalet i støj. Det er bedre den anden vej rundt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar