Service - rørforstærker

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Service - rørforstærker

Indlæg af Mikkel Kå »

Ja, jeg ved godt det ikke er et decideret guitar-forum. Men da der jo er en del guitar-folk og dygtige tech-folk herinde, tager jeg chancen.

Jeg har for et par måneder siden købt en Engl Fireball på DBA. Den har spillet fint indtil for nylig. Ingen mislyde eller andet, efter hvad jeg har kunnet høre.
Men nu er den pludselig blevet tavs som graven. Den havde et hurtigt udfald. Så skruede jeg lidt på gain - så kom den igen - og kort efter sluttede den med at spille.
Der er lys i alle rør, så vidt jeg kan se.

Er der en der har et tip til hvordan jeg fejlsøger sådan en fætter? Jeg har kun meget begrænset viden om emnet - men ved da at man skal passe gevaldigt på hvor man sætter nallerne i sådan en rør-fætter, hvis man har livet kært.

Alternativt; Hvor skal man sende den hen? Der er selvfølgelig RMS, men inden man for set sig om, har man jo brugt en hulens masse penge sådan et sted...

På forhånd tak.

/Mikkel

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du kan ikke rigtig selv fejlsøge sådan en. Den har også livsfarlige spændinger indeni både under og efter drift.

Så jeg vil anbefale RMS eller Lars Vad

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Så det du siger er, at hvis mit liv er mere værd end ca 500-1500 kroner, så skal jeg ikke selv rode med det?

Noteret!

Det må jeg så få afklaret om det er...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Sådan en søndag morgen efter en hård nat i byen er måske ikke det rigtige tidspunkt at søge den afklaring. ...

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Korrekt. Men hvornår så? Mandag morgen er ikke bedre! Jeg må ringe til min mor, og høre hende ad...


Anywho: Har sendt en mail til RMS, og så man han kigge på den. Og selv hvis det så viser sig bare at være et rør, er det måske meget fedt lige at få den tjekket igennem, når nu den er købt brugt, og jeg ikke kender dens historik...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Han er på ferie i den kommende uge ved jeg tilfældigvis. Min SPL 2control er derude igen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

OK - tak for info.

Hans autosvar siger ellers uge 27, men 7 og 0 sidder jo også så forbandet tæt på sådan et tastatur...

Anywho: Havde den lige tændt igen i dag, for at forvisse mig om at der var lys i alle rør. Der var det... Og sørme om der ikke også var hul igennem - men desværre også kun kortvarigt denne gang. Nåede lige at slå en helte-tone an, så gik den ud igen.
Gav den et irritations-klap, og så var der lyd igen. Men ak - også denne gang kun kortvarigt.

Så mit detektiv-instinkt kalder "løs forbindelse" på den her. Og så må der nok bedrer hjerner til, end min, for at fixe det...

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Du kan jo lige banke en lille smule på indgangs røret, inden du går helt i panik.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Du tænker de kan sidde løst i soklen, eller hur?

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Tænker det er gået, og skal skiftes.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Nu spørger jeg måske dumt, og afslører min enorme uvidenhed, men;

Kan rørene være gået, selvom der er lys i? Og hvis ja, hvordan finder jeg så ud af hvilke(t) rør det drejer sig om? Der sidder jo 4 pre-amp rør og 2 power-rør i sådan en Fireball...

/mikkel

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Fandt den her video. Det må prøves...


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man kan sige, at det gode ved preamprør, at du faktisk kan teste en del uden hverken at risikere din eller din forstærkers liv.

Så hvis et af rørene larmer, når du banker på, det så er det mikrofonisk. Hvis du kan fremprovokere den løse forbindelse ved at rykke i et rør, så kunne det jo også være synderen. I sådan et tilfælde kan du selv skifte preamprøret uden yderligere justering.

Der kan ikke ske noget ved at prøve, men jeg må nu indrømme, at ud fra din beskrivelse, ville jeg være overrasket, hvis det var det.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Det kan jo ikke skade at prøve, mens jeg venter på RMS.

I videoen nævnes også, at man kan koble i "return" for at bypasse pre-delen, for at se om fejlen ligger i pre eller power sektionen.
Så det vil jeg også prøve... (Og jeg har jo faktisk en Mesa V-twin pre-amp også, som jeg kan sende signalet fra ind i "return".)

(Og ja - jeg har mere gear end jeg har tid og forstand til. Hver mand, sine glæder...)

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

De 4 store rør er udgangs rør.
Der sidder højest sandsynligt 3 små rør eller flere med en metal kapsel over. 2 af dem eller flere bruges til forforstærker delen, eller flere forforstærker dele, 1 af dem sidder lidt for sig selv. Det er et indgangs rør. Hvis det driller er hele signalet påvirket.
Et nyt koster 120 kroner agtigt alt efter kvalitet. Et gammelt koster det dobbelte eller mere. Du har dog ikke brug for hi-fi rør til Distortion guitar. Der findes forskellige rør til indgangen og de farver lyder på hver deres måde. Prøv at købe to forskellige så du får fornemmelsen af hvordan det påvirker spille fornemmelsen. Nogle rør smasker til med det samme, andre skal strengene tæskes før det sker.

Dog kan der sagtens være andre ting galt med forstærkeren. Et service er en rigtig god idé. Da en god mand ville kunne se om der er lavet nogle hovsa løsninger under chassis der slider på rør og andre dele. I sidste ende ødelægge forstærkeren.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Nyt svar