anbefaling af åbne hovedtelefoner til mix

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

anbefaling af åbne hovedtelefoner til mix

Indlæg af adgangfolmer »

Hejsa

Mine trusty old AKG K240 synger efterhånden på sidste vers, så jeg står foran at skulle købe nye åbne hovedtelefoner. Jeg kunne naturligvis bare købe et nyt sæt af de samme, men tænkte, at det måske kunne være anledning til at tage et skridt op ift. lydkvalitet. Som udgangspunkt med et budget på ca. 2.000,-

De skal primært bruges til mixarbejde (jeg bor i lejlighed med tvivlsom akustisk, så det er sådan, jeg ofte er nødt til at arbejde). Derfor skal de i udgangspunktet være åbne, da jeg synes bassen er for boom og upålidelig, når de er lukkede, hvilket nemt resulterer i, at jeg "undermixer" bunden. Det jeg umiddelbart savner ved mine K240ere er en smule mere basrespons og en generelt højere opløsning (hvis det giver mening). Lad mig høre, hvad jeg absolut bør tjekke ud :)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Beyer Dynamic DT 990 Pro eller 1990 Pro

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker også DT990 Pro, den eneste grund til at jeg ikke købte dem var fordi jeg havde behov for lukket (DT770 Pro), men der er ingen tvivl om at det er en fantastisk hovedtelefon.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

adgangfolmer> Hvilken musik-genre skal du bruge det til?

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Jeg producerer selv en masse elektronisk (som også mixes af mig selv). Derudover er det lidt blandet men primært i indiepop/rock-afdelingen.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Personligt er jeg blevet ret gode venner med mine Shure SRH1840.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

MrBacon skrev:Beyer Dynamic DT 990 Pro eller 1990 Pro
Hvordan er de to sammenlignet med hinanden? Jeg har DT 990 PRO, men har aldrig prøvet 1990 PRO.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Spændende bud. Tak for det :) Jeg har ikke den store erfaring med Shures hovedtelefoner. Hvordan vil du umiddelbart beskrive lyden. Er de nogenlunde flade i responsen eller oplever du, at de er boostede nogen steder? Som sagt kunne jeg godt tænke mig lidt mere bas end jeg har i mine AKGer (bare lige et lille nøk mere), men jeg er til gengæld ikke fan af alt for hypet top.
Stille og uroligt

Default avatar
Soarer
Medlem
Indlæg: 86
Sted: København

Indlæg af Soarer »

Jeg overvejer selv kraftigt Beyer Dynamic DT 1990 Pro. Hvis nogen har erfaring med disse vil jeg meget gerne høre om dem.
Bruger et par AKG K712 så jeg ved ikke helt om det kan betale sig at skifte...

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Hvad savner du i 712erne, siden du overvejer at skifte?
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Er Sennheiser HD650 ikke nærmest standard her?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tjoh dem har jeg også, men har man råd, så skal man måske overveje de bedste Grado. Ikke så meget bas, men en oplevelse jeg finder tættest på at mixe på et sæt gode nearfields.

EDIT: Så lige budgettet på 2k, så bliver det ikke muligt med Grado.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvilke er "de bedste Grado"?

Jeg ser Grado fås fra 23K og nedad.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes slet slet slet ikke man kan mixe på beyerdynamic. Jeg har selv haft DT 770-pro og har DT-990 pro nu. Hvis jeg mixer et nummer på dem, og tager dem af, så får jeg for det meste noget af en overraskelse når jeg så smækker det på højttalere første gang. Der er noget med mellemtonen som jeg ikke synes man kan ramme godt nok på dem.

De bedste hovedtelefoner jeg har haft til at mixe på er Grado 325i. De er så lidt over dit budget, tror jeg, men prøv evt. model 125 som er væsentligt billigere. Der er også en model 225, men jeg har kun hørt dem én gang, og jeg synes der var noget sært ved dem, og kunne faktisk bedre lide 125. Men det kan også være de ikke var spillet til. Grado skal nemlig spilles til. (De lyder decideret underligt når de er helt nye.) - Og det er rigtigt at de ikke har sådan en pumpet bas som f.eks. Beyerdynamic. De er mere linære og "kedelige", men til gengæld går de ret dybt ned.

AKG 712 pro virker også som et godt bud. Jeg har hørt dem et par gange, og de lader til at være ret lineære. Jeg prøvede faktisk at skifte frem og tilbage mellem dem og mine Grado 325, og de har en forskellig karakter, men jeg er ret sikker på at man godt kan mixe på dem.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:Hvilke er "de bedste Grado"?

Jeg ser Grado fås fra 23K og nedad.
PS2000e, GS2000e, PS1000e, GS1000e og evt. RS1e, hvis kan leve med mindre bas. Mellemtonen er stadig fantastisk i RS1e (og RS2e for den sags skyld).

Og husk at de skal parres med en god headphone amp, der ampen betyder en del for frekvensgangen og forvrængningen.

For dem som ikke har hørt et par af de gode Grado, så er det en helt anden oplevelse eller stort set alle andre headphones. Nærmest inverteret lyd af Beats By Dr. Dre...

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Joachip skrev:Jeg synes slet slet slet ikke man kan mixe på beyerdynamic. Jeg har selv haft DT 770-pro og har DT-990 pro nu. Hvis jeg mixer et nummer på dem, og tager dem af, så får jeg for det meste noget af en overraskelse når jeg så smækker det på højttalere første gang. Der er noget med mellemtonen som jeg ikke synes man kan ramme godt nok på dem.
Det har jeg det så stik modsat...!

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

EmilEmil skrev:
Joachip skrev:Jeg synes slet slet slet ikke man kan mixe på beyerdynamic. Jeg har selv haft DT 770-pro og har DT-990 pro nu. Hvis jeg mixer et nummer på dem, og tager dem af, så får jeg for det meste noget af en overraskelse når jeg så smækker det på højttalere første gang. Der er noget med mellemtonen som jeg ikke synes man kan ramme godt nok på dem.
Det har jeg det så stik modsat...!
Så er vi 2 !


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev: PS2000e, GS2000e, PS1000e, GS1000e og evt. RS1e, hvis kan leve med mindre bas. Mellemtonen er stadig fantastisk i RS1e (og RS2e for den sags skyld).

Og husk at de skal parres med en god headphone amp, der ampen betyder en del for frekvensgangen og forvrængningen.

For dem som ikke har hørt et par af de gode Grado, så er det en helt anden oplevelse eller stort set alle andre headphones. Nærmest inverteret lyd af Beats By Dr. Dre...
Tak. Det er så også et markant andet prisleje.

Jeg forestiller mig ikke, at jeg køber hovedtelefoner, der er dyrere end mine monitors. :)

Men vil da være sjovt at høre dem op i mod mine klassiske Sennheiser HD540 Gold.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Apropos alt det her, så er der en her på LM, der lige har sat et par Sennheiser HD 650 til salg:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 14#p661014

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det havde jeg godt set - jeg havde håbet I andre havde overset det :P
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev: Tak. Det er så også et markant andet prisleje.

Jeg forestiller mig ikke, at jeg køber hovedtelefoner, der er dyrere end mine monitors. :)
Ja, det kan jeg godt forstå.

Men de billigste af de bedste er nu ikke så dyre igen, i hvert fald billigere end de fleste gode nearfields.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Det havde jeg godt set - jeg havde håbet I andre havde overset det :P
:lol: Sorry!

Du kan få lov at købe mine for 4.000 kr., hvis det var noget :wink:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Holger skrev:
SustainerPlayer skrev: Tak. Det er så også et markant andet prisleje.

Jeg forestiller mig ikke, at jeg køber hovedtelefoner, der er dyrere end mine monitors. :)
Ja, det kan jeg godt forstå.

Men de billigste af de bedste er nu ikke så dyre igen, i hvert fald billigere end de fleste gode nearfields.
Det er jo altid en afvejning og balance. Hvad lyder mest præcist, mine super-duper monitors i mit so-so behandlede rum eller mine hovedtelefoner?

Der er jo sågar folk, der er begyndt at lave masters på headphones. I den sammenhæng virker 20.000 for et sæt hovedtelefoner meget billigt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Joachip skrev:Jeg synes slet slet slet ikke man kan mixe på beyerdynamic. Jeg har selv haft DT 770-pro og har DT-990 pro nu. Hvis jeg mixer et nummer på dem, og tager dem af, så får jeg for det meste noget af en overraskelse når jeg så smækker det på højttalere første gang. Der er noget med mellemtonen som jeg ikke synes man kan ramme godt nok på dem.
Enig. Jo mere jeg lytter på og bruger mine DT 770-pro jo mere hader jeg dem. Synes virkeligt de lyder "forkert". Især toppen er vanvittig hyped. De er dog utroligt bekvemme.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Tak for flere gode indspark. Der er lidt at gå i krig med, kan jeg se :)
Stille og uroligt

Nyt svar