Hvordan laver man 3d-lyd?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hvordan laver man 3d-lyd?

Indlæg af mediumaevum »

Har selvfølgelig allerede google, youtubet osv. uden resultat.

Uanset hvilke libraries jeg bruger, får jeg ikke den der 3d-surround-lyd med mine instrumenter, selvom demoerne på youtube lyder sådan.

Hvordan gør jeg i FL Studio?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg går ud fra at "demoerne på youtube" eksempelvis er 8DIO's gennemgange.
De er mig bekendt ikke optaget i 5.1/surround og foldet til stereo, de er stereo fra start af.
Du kan evt. kigge på, om du bruger de samme mikrofonplaceringer som vises frem. Hvis du kombinerer dem burde det give en større lyd.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mener du surround sound, der kræver 5 eller 7 højttalere?

Eller er det placering i stereobilledet? Det gøres ved at panne instrumenter/kanaler.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Hvad mener du med 3D lyd og hvilke demoer på YT?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Mener du surround sound, der kræver 5 eller 7 højttalere?

Eller er det placering i stereobilledet? Det gøres ved at panne instrumenter/kanaler.
Jeg mener lydbilledet, som man kalder det. Har noget med mixing eller mastering at gøre, men aner intet om hvordan jeg gør.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Jeg går ud fra at "demoerne på youtube" eksempelvis er 8DIO's gennemgange.
De er mig bekendt ikke optaget i 5.1/surround og foldet til stereo, de er stereo fra start af.
Du kan evt. kigge på, om du bruger de samme mikrofonplaceringer som vises frem. Hvis du kombinerer dem burde det give en større lyd.
I demoerne, dvs. når de viser instrumenterne frem, vises standard mic-indstillinger.

Men i intromusikken til deres videoer er der ren højkvalitetslyd.

Jeg vil gerne vide hvordan jeg med mine instrumenter kan lave samme 3D-lyd som der tales om i Bryla's nye tråd om episk musik.
Ved godt den væsentlige forskel er, at Bryla har et mere realistisk orkester, end jeg har... det er rigtige mennesker og rigtige instrumenter, men alligevel...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »



Husk at i et orkester, der er de forskellige instumenter og instrumentgrupper placeret, så det netop giver et fyldigt lydbillede. Så du skal panne tilsvarende for at få det naturtro.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den her intromusik, gør de noget ud af at sige, at det er lavet med det instrument de skal til at vise frem? Eller er det bare en kanal-intro? Hvis det sidste er tilfældet, er det jo nok ikke lyden af et eller flere virtuelle instrumenter, men nærmere en pro optagelse af et live orkester.


Angående at polere og fremhæve gode ting i lydbilledet er jeg selv glad for et par parallelle compressorer der smadrer signalet totalt, indstilles til at peake omkring samme niveau som det oprindelige spor, og så sætte faderen på et sted imellem -30 og -50. Det fremhæver detaljer på en super fed måde. Jeg bruger UAD 1176 Rev A "all buttons", Kush Audio UBK-1 Smooth mode, og Elysia Karacter. Hvis der skal være virkelig knald på er Twisted Tools MSMAX også fed, men den er generelt alt for hidsig når det handler om dynamiske ting.
Derudover, til at fremhæve detaljer, er Kush Audio Clariphonic DSP Mk 2 super god.
Nårh ja, et par plugins mere, gode til subtile ting, Variety Of Sound SlickHDR (Gratis!) og Sonnox Inflator.
Jeg kan tilføje endnu en til listen, Black box Analog Design HG-2. Har dog ikke ordentlig erfaring med den til at kunne sige noget mere specifikt.

Her er links til det omtalte:
http://thehouseofkush.com/
https://www.plugin-alliance.com/en/prod ... _hg-2.html
https://www.plugin-alliance.com/en/prod ... acter.html
https://varietyofsound.wordpress.com/20 ... -slickhdr/
https://www.sonnox.com/plugin/oxford-inflator-v3
http://twistedtools.com/shop/reaktor/msmax/
UAD er DSP-baseret, jeg vil ikke anbefale dig at investere i platformen medmindre du har en konkret idé om at du vil bruge mange af deres plugins, og ikke mener du kan finde native løsninger.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg tror ikke, at man går så hårdt til klassiske optagelser.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Men anyways ... youtube er jo fyldt med materiale. Det er bare at gå igang. F.eks:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Jeg tror ikke, at man går så hårdt til klassiske optagelser.
Prøv det parallelle jeg beskriver. Kan du høre dem arbejde er de for høje. Du skal kun lige høre antydningen af deres effekt, derfor det meget brede "-30 til -50".
Jeg plejer at outputte de parallelle spor til deres egen gruppe, og skrue yderligere ned der.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:
Prøv det parallelle jeg beskriver. Kan du høre dem arbejde er de for høje. Du skal kun lige høre antydningen af deres effekt, derfor det meget brede "-30 til -50".
Jeg plejer at outputte de parallelle spor til deres egen gruppe, og skrue yderligere ned der.
Jeg parallel-comper altid :-D

Men jeg laver ikke klassisk musik.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg vil vove den skråsikre påstand at det meste musik kan have subjektiv gavn af den effektkæde jeg bruger. Givet at det ikke er voldcomp'et til døde i forvejen. Den slags arbejder jeg normalt ikke med.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

"3D"-lyd er en kombination af mange ting, men her er nogle af de vigtigste ingredienser:

· Equalizing. En af de vigtigste ting for opfattelsen af afstand/placering er equalizeringen.
· Rumklang
· Panorering/stereobalancering.
· Dynamik

Mange tænker kun panorering/stereo og rumklang og glemmer frekvensbalancen/equalizing, men den enten naturlig equalizing der sker under optagelsen og/eller senere efterbehandling med equalizeren er en ikke uvæsentlig del af placeringen i "3D"-rummet, som bekendt er aldeles pseudo ud af 2 højttalere.

Harmonisk forvrængning og parallelcomp (ofte to side af samme sag), m.v. kan sagtens bruges (diskret) til orkestramusik. Om det har så meget med "3D"-lyden er nok at strække den lidt, men brugt korrekt kan det sagtens trække nogle ting frem i lydbilledet.

Dynamikken er også vigtig, da forskellen mellem de forskellige interne dele af en lyd (fx transienten/halen) og forskellen mellem grundlyden og rumklangen (herunder early reflections) kan ændres/ødelægges af komprimering. Er lyden dog for dynamisk eller ukontrollabel, ja så kan det også skabe en ubalance der ikke skaber grundlaget for tilstrækkelig rumlig information.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev:"3D"-lyd er en kombination af mange ting, men her er nogle af de vigtigste ingredienser:

· Equalizing. En af de vigtigste ting for opfattelsen af afstand/placering er equalizeringen.
· Rumklang
· Panorering/stereobalancering.

Mange tænker kun panorering/stereo og rumklang og glemmer frekvensbalancen/equalizing, men den enten naturlig equalizing der sker under optagelsen og/eller senere efterbehandling med equalizeren er en ikke uvæsentlig del af placeringen i "3D"-rummet, som bekendt er aldeles pseudo ud af 2 højttalere.

Harmonisk forvrængning og parallelcomp (ofte to side af samme sag), m.v. kan sagtens bruges (diskret) til orkestramusik. Om det har så meget med "3D"-lyden er nok at strække den lidt, men brugt korrekt kan det sagtens trække nogle ting frem i lydbilledet.
Hvad mener man helt konkret når man siger parallelle kompressorer?
Har aldrig før hørt/læst det ord.

Men googlede det lige, og fandt ud af, at jeg ikke bare kan indsætte en kompressor i min mixer-kanal. Åbenbart er det mere kompliceret end jeg regnede med, og jeg regnede i forvejen med at det er kompliceret. Kan i prøve at give mig en step-by-step gennemgang af hvordan jeg helt konkret gør i FL Studio?

Ang. Equalizing, så forstår jeg ikke hvordan jeg bruger den. Har leget lidt med den, men den forvrænger bare lide, altså gør den mere høj eller lavfrekvent, og fremhæver f.eks. bas eller andet. Forstår ikke hvad det har med 3d-lyd eller surround-simulation at gøre...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er en tut her der skulle forklarer parallel comp i fl:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan gøre det på tre måder:

1. Kopiere den pågældende kanal 1:1 og sætte en kompressor på kopikanalen. Derefter skrue op for kopikanalen.

2. Sende i unity fra den pågældende kanal via en bus til en aux. Indsætte en compressor på auxen og komprimere der. Derefter skrue op for auxen. Sådan gør jeg det typisk selv, hvis jeg gerne vil kontrollere det maksimalt (med lineær fase EQ bagefter fx).

3. Indsætte en compressor direkte på den pågældende kanal. Justere på mixslideren/knappen inde i compressoren. Det kræver at compressoren har en mix-justeringsknap. Det bruger jeg typisk i hurtige situationer hvor jeg ikke har brug for parallel FIR EQ.

Optimale indstillinger til parallelcomp og ikke mindst typen af compressor er essentiel. Ikke alle compressorer egner sig til alle slags parallelkomprimering.

Har du andre sends (fx til rum/delay) på den pågældende kanal, så skal du i eksempel 1 + 2 fjerne disse, lave en yderligere samlekanal til det originale og parallelkomprimerede signal, og så sende fra samlekanalen i stedet. Ellers får du ikke sendt fra det reelle samlede signal.

Parallelcomp kan ironisk nok både bruges til meget diskret komprimering (fx i klassisk musik) og til meget farvende komprimering (rock, pop, elektronisk). Indstillingerne er bare meget forskellige, dvs. til New York style smash bruger man typisk meget hurtig attack og release samt høj ratio. Omvendt til klassisk.

Til Brylas ting har jeg ikke brugt parallelcomp, men i stedet meget diskret digital upward comp + langsom og forsigtig analog RMS downward (regulær) comp. Derudover naturligvis andre ting som sædvanlig.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:selvom demoerne på youtube lyder sådan.
Kan du komme med et eksempel på 3d-lyd?

Så er det nemmere at spore sig ind på om det er parallel comp, M/S processering eller noget helt andet, du tænker på.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
mediumaevum skrev:selvom demoerne på youtube lyder sådan.
Kan du komme med et eksempel på 3d-lyd?

Så er det nemmere at spore sig ind på om det er parallel comp, M/S processering eller noget helt andet, du tænker på.
Dit nyeste episke orkester-stykke.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så tror jeg SustainerPlayer må svare på, hvad han mener med:
SustainerPlayer skrev:Dejligt dynamisk og dybt 3-d-agtigt lydbillede.
Jeg tror måske du misforstår begreberne 3D og surround.

Holger har skrevet hvad han har gjort i mastering, mix ved jeg ikke hvad der er blevet gjort, andet end at det blev mixet meget som det lød i salen.

For komposition og arrangement kan du fx se mine YT-videoer hvordan jeg gør. Der er ingen hemmeligheder der.
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bryla skrev:Så tror jeg SustainerPlayer må svare på, hvad han mener med:
SustainerPlayer skrev:Dejligt dynamisk og dybt 3-d-agtigt lydbillede.
Havde ikke tænkt over, at det var den bemærkning, der havde sat 3D-tingene i gang. :)

Jeg skrev også "-agtigt". For det er jo ikke 3D eller surround, der jo begge er mere eller mindre definerede tekniske løsninger.

Jeg mener bare, at lydbilledet er "fyldt ud" - fra side til side og ikke mindst fra front til bag. Man får en fornemmelse af "orkesteret i rummet/salen".

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det synes jeg fint lever op til "3D", som jo handler om mere end bare L-R, men også en dybdefornemmelse.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men så er vi vel nærmere ovre i binaural pan, men det kan FL studio vist ikke.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hald skrev:Men så er vi vel nærmere ovre i binaural pan, men det kan FL studio vist ikke.
Der findes plugins

Nyt svar