Indspille akustisk guitar - ARRRGH

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Re: Indspille akustisk guitar - ARRRGH

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror, du står ret alene med en opfattelse af, at det lyder bedre at have mikrofonerne tættere på, end jeg har min sE5er. En akustisk guitars lyd kommer fra hele guitaren, så den bedste mulighed for at fange det hele er at holde en god afstand til guitaren. Det stiller så igen store krav til akustikken.

Du har helt ret i, at møbler også påvirker akustikken, om det er positivt eller negativt kan være svært at sige. Dog er det jo sjældent, vi ligefrem stiller vores møber symmetrisk op. Hvis du har en kæmpe sofa, der virker som bass trap i den ene side af rummet, kan det betyde, at din stereobalance vælter lidt. (selv har jeg en stor kommode i den ene side og et stort vindue i den anden, så min balance er allerede væltet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg troede alle guitarister havde en barstol de sad på når der sku indspilles ;-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nej, jeg kan sgu godt nok ikke prale af at eje en barstol
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er kommet lidt videre.

Jeg kom i tanke om, at jeg egentlig var rimelig glad for lyden af min nylonguitar på terrassen (=ingen akustik) optaget med en shotgun-mic (sE ProMic Laser) der sidder oven på kameraet -

Så jeg ville prøve lidt i den boldgade. Jeg stillede mikrofonen en hel meter væk fra guitaren for at få mere med af hele guitarens klang - vel vidende at jeg også ville få mere rum. Jeg ville egentlig kun bruge min GAP TC1, men som en sidste indskydelse smed jeg min sE5 op også - Jeg stillede den lige ved siden af TC1 - 8-10 cm fra hinanden men ca en meter fra guitaren. Jeg sidder ude i siden af rummet, de to mikrofoner står mere midt i rummet og peger på den bagerste del af guitaren.

Her er lyden af de to mikrofoner ved siden af hinanden. 4 takter sE5, 4 takter TC1, 4 takter sE5 og 4 takter TC1. Der er ingen processering på nogen af tracksne bortset fra en diskret limiter for at få niveauet lidt op. Begge spor kunne tåle at få lidt mere bund, men det er ikke pointen her.

https://www.dropbox.com/s/kiflainnwihd8 ... 1.mp3?dl=0

Den mislyd jeg primært har kæmpet med - en 'hulhed' i den øvre mellemtone er til stede hos TC1eren men ikke rigtig ved sE5 - Jeg tænker måske, at det faktisk er noget ved TC1erens lyd, jeg ikke kan lide - måske er den defekt, måske er røret ikke længere i god form - Hvem ved. Jeg synes i hvert fald sE5 lyder væsentligt bedre. Der er stadig en lys mislyd, og jeg mistænker, at det faktisk er en raslen fra min lyse e-streng.

Således opmuntret droppede jeg TC1eren og rykkede sE5 lidt tættere på. Jeg kørte sE5 gennem min WA12, min PEX-500 pultec-style EQ (boostede både lidt top og bund) og en RNC-500 compressor i SuperNice mode med 2:1 ratio og langsomt attack og release (hhv 20 og 300 ms)

Det kom der det her ud af, som jeg faktisk synes lyder ret godt (bortset fra at guitaren ikke stemmer, og jeg ikke spiller fantastisk her) - Det er silverflame, men det er sgu ikke helt hot nok til at tænde en flamme, så jeg kalder den silver warmth. Først kommer lidt af introen, så kommer lidt af verset. På den sidste akkord i verset kan man høre en 'wah-effekt'. Der drejer jeg mig 90 grader på stolen, så mikrofonen nærmest kigger ned ad halsen på guitaren, og så prøvede jeg een gang til. Det kom der det sidste vers ud af, og det lyder (synes jeg) rigtig godt. Her kan man virkelig høre rummets klang, og det kan være rigtig uheldigt i et mix, men her hvor det står alene lyder det ret fint. Igen - ingen processering ud over, det der var på vej ind og så en diskret limiter.

https://www.dropbox.com/s/0vnm7by18p8cp ... h.mp3?dl=0
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:Jeg er kommet lidt videre.

Jeg kom i tanke om, at jeg egentlig var rimelig glad for lyden af min nylonguitar på terrassen (=ingen akustik) optaget med en shotgun-mic (sE ProMic Laser) der sidder oven på kameraet -

Så jeg ville prøve lidt i den boldgade. Jeg stillede mikrofonen en hel meter væk fra guitaren for at få mere med af hele guitarens klang - vel vidende at jeg også ville få mere rum. Jeg ville egentlig kun bruge min GAP TC1, men som en sidste indskydelse smed jeg min sE5 op også - Jeg stillede den lige ved siden af TC1 - 8-10 cm fra hinanden men ca en meter fra guitaren. Jeg sidder ude i siden af rummet, de to mikrofoner står mere midt i rummet og peger på den bagerste del af guitaren.

Her er lyden af de to mikrofoner ved siden af hinanden. 4 takter sE5, 4 takter TC1, 4 takter sE5 og 4 takter TC1. Der er ingen processering på nogen af tracksne bortset fra en diskret limiter for at få niveauet lidt op. Begge spor kunne tåle at få lidt mere bund, men det er ikke pointen her.

https://www.dropbox.com/s/kiflainnwihd8 ... 1.mp3?dl=0

Den mislyd jeg primært har kæmpet med - en 'hulhed' i den øvre mellemtone er til stede hos TC1eren men ikke rigtig ved sE5 - Jeg tænker måske, at det faktisk er noget ved TC1erens lyd, jeg ikke kan lide - måske er den defekt, måske er røret ikke længere i god form - Hvem ved. Jeg synes i hvert fald sE5 lyder væsentligt bedre. Der er stadig en lys mislyd, og jeg mistænker, at det faktisk er en raslen fra min lyse e-streng.

Således opmuntret droppede jeg TC1eren og rykkede sE5 lidt tættere på. Jeg kørte sE5 gennem min WA12, min PEX-500 pultec-style EQ (boostede både lidt top og bund) og en RNC-500 compressor i SuperNice mode med 2:1 ratio og langsomt attack og release (hhv 20 og 300 ms)

Det kom der det her ud af, som jeg faktisk synes lyder ret godt (bortset fra at guitaren ikke stemmer, og jeg ikke spiller fantastisk her) - Det er silverflame, men det er sgu ikke helt hot nok til at tænde en flamme, så jeg kalder den silver warmth. Først kommer lidt af introen, så kommer lidt af verset. På den sidste akkord i verset kan man høre en 'wah-effekt'. Der drejer jeg mig 90 grader på stolen, så mikrofonen nærmest kigger ned ad halsen på guitaren, og så prøvede jeg een gang til. Det kom der det sidste vers ud af, og det lyder (synes jeg) rigtig godt. Her kan man virkelig høre rummets klang, og det kan være rigtig uheldigt i et mix, men her hvor det står alene lyder det ret fint. Igen - ingen processering ud over, det der var på vej ind og så en diskret limiter.

https://www.dropbox.com/s/0vnm7by18p8cp ... h.mp3?dl=0
Det er da blevet godt, syntes jeg.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, jeg er faktisk også ved at være rimeligt tilfreds.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
cgraugaard
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Herning

Indlæg af cgraugaard »

Hey :)

Tænker at det første du skal prøve, er at tage én mic ad gangen, og få den til at lyde godt. Det kan blive en rodet affære at skulle "kompensere" med flere mic's for at opnå den balance man ønsker.

Jeg kan rigtig godt li' den position som Warren først beskriver hér:


Håber det kan hjælpe - der ville jeg i hvert fald starte. Og det er jo en dejlig guitar og rummet burde ikke skabe problemer.

Mvh Graugaard

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har lige hørt alle dine lyd-eksempler igennem... og jeg er nok mest fan af den der sE5.
Den virker klar men samtidigt naturlig.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

@cgraugaard: Tak for indsparket. Jeg brugte faktisk den position i en periode (jeg har set den video et par gange :D ), og jeg tror du har ret i, jeg skal eksperimentere med den igen. Som du siger, så giver meget af kassens klang samtidig med, at det er tæt nok på til, at rummet ikke bliver det store problem.

@joachip: Tak for indsatsen. Jeg giver dig ret, den virker ret balanceret og klar. Jeg har lige investeret i en WA14, jeg glæder mig til at prøve den også.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
cgraugaard
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Herning

Indlæg af cgraugaard »

Bare lige for at være helt sikker, du ved. Nogle gange kan man ikke forstå, der ikke er hul igennem, for til sidst at indse at man har glemt at sætte jackstikket i sin el-spade.

Du har tjekket at phantom power er på? Kan nemlig godt høre hvad du mener med faseknald.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hæhæ, jo der er phantom power.

Jeg prøvede lige at close-mice kroppen med min nye WA14. Det lyder ret fint. Men man skal sidde meget stille, for lyden ændret sig ved hver millimeter.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:Hæhæ, jo der er phantom power.

Jeg prøvede lige at close-mice kroppen med min nye WA14. Det lyder ret fint. Men man skal sidde meget stille, for lyden ændret sig ved hver millimeter.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Optager du med høretelefoner .
Det foretrækker jeg.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, der er den eneste mulighed for rigtig at høre, hvad man optager

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar