Indspille akustisk guitar - ARRRGH

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indspille akustisk guitar - ARRRGH

Indlæg af Smittefar »

Ja undskyld den lidt dramatiske overskrift, men jeg vidste ikke lige, hvad jeg skulle kalde det.

Sagen er jo den, at jeg rigtig gerne ville kunne indspille min akustiske guitar i al sin storhed. Men jeg må også bare erkende, at jeg render ind i mit lille kontors begrænsninger. En sund akustisk guitaroptagelse kræver lidt afstand mellem guitar og mikrofon (synes jeg), og så kommer rummets akustik bare rigtig meget i spil.

Det her er det bedste, det er lykkedes mig at få i kassen i et godt stykke tid (24 bit wav, 18 sekunder, 2.5 MB) - Ingen processering bortset fra et low-cut ved 80 Hz (og en lille smule kompressor ved indspilningen).

https://www.dropbox.com/s/22fehsj4wv2u7 ... c.wav?dl=0

Det lyder da OK, men jeg synes stadig jeg hører en masse faseknald, specielt i den øvre mellemtone (tror jeg det er).

(Undskyld til dem der lige genkendte nummeret og spontanbrækkede sig - det var det, der lige faldt mig ind, da jeg skulle indspille noget)

Mit rum har en smule akustisk behanlding (4 broadband absorbers, primært placeret for at hjælpe mine monitors), og jeg har prøvet at flytte mig rundt i rummet for at finde det bedste sted at indspille.

Er jeg for hård ved mig selv? Er det her bare så godt, som det nu engang kan blive, når man ikke lige har adgang til et ordentligt studie?

Jeg optog også et DI track, der er man i hvert fald ude over rummets begrænsninger. Og så har jeg prøvet at lave Match EQ til mikrofonoptagelsen. Det lyder bestemt ikke ens, men de her to tracks har nogle andre kvaliteter. Det mest irriterende faseknald er væk.

Først har jeg brugt tre instances af Nova GE (dvs. 18 EQ bånd i alt) til at matche EQ kurven fra mikrofonoptagelsen. Det lyder sådan her.
https://www.dropbox.com/s/lekhjjv5nhbys ... A.wav?dl=0

Og så har jeg gjort det samme med MFreeFormEQ (her er første instance meget smooth, anden har nogen flere detaljer, og den tredje har mange detaljer, men så til gengæld ikke så store udsving). Her er opløsningen god nok til, at lidt af faseknaldet kommer lidt tilbage.

https://www.dropbox.com/s/bfg2jyniu2aqq ... Q.wav?dl=0

De to DI tracks kunne nok have glæde af lidt kompressor.

Jeg tænker, at alle tre versioner i virkeligheden nok godt kunne bruges i et mix (hvis det blev masseret lidt mere, så det passede til mixet), men ingen af dem er rigtig gode nok til at kunne stå alene i en sang+guitar duo situation. Hvad tænker I?

Måske skulle jeg i virkeligheden bare lige af med lidt frustration :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg skylder vel at sige, at der er tale om denne guitar
Martin_06.jpg
Martin_06.jpg (396.88 KiB) Vist 1574 gange
Og en GA Project TC1 mikrofon https://www.gear4music.com/Recording-an ... enser/291C (Den er sguda godt nok blevet dyr,siden jeg købte den i 4sound for mange år siden)

Jeg foretrækker stormembranmikrofonen på akustisk frem for mine småmembransmikrofoner. Den kører igennem en Warm Audio WA12-500 MkII Preamp og en RNC-500 kompressor.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Har du prøvet at flytte nogle stole tættere på indspilningen og sætte dæmpebats på dem, du kan jo skærme noget af det der rammer mikrofonen fra lokalet.

Jeg bruger ofte 2 mikrofoner på akustisk, men de skal sidde helt tæt på hinanden i X/Y så der ikke opstår fasefejl pga forskellig afstand til guitaren.

Jeg lytter lige dine optagelser når jeg kommer hjem til nogle ordentlige lytteforhold.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror, du har ret i, at næste skridt må blive at stille arbejde med at placere dæmpebatts (eller dyner) rundt om optagelsen - Jeg har overvejet, om det i virkeligheden primært er diffusere, der er brug for, når nu (jeg synes) det værste rod ligger et godt stykke oppe i frekvensspektret.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:Jeg tror, du har ret i, at næste skridt må blive at stille arbejde med at placere dæmpebatts (eller dyner) rundt om optagelsen - Jeg har overvejet, om det i virkeligheden primært er diffusere, der er brug for, når nu (jeg synes) det værste rod ligger et godt stykke oppe i frekvensspektret.
Bliver det, så, ikke for tørt, hvis man fjerner rumklangen i lokalet fuldstændigt ?
Jeg bruger 2 mic. En kondenser og en dynamisk Shure SM57. Som jeg har tæt på guitaren. en lidt foran lydhullet og en lid bag lydhullet.
Jeg har prøvet at forstørre begge track og jeg kan simpelthen, hverken se eller høre forskel i synkroniseringen af trackene.
Jeg har et SE Electronics reflexion filter. Jeg ved ikke om det gør så meget forskel. Men det skal da prøves.

Men jeg er , også, langt fra at være der hvor jeg er tilfreds. Jeg eksperimenterer stadig.
Din lydoptagelse lyder fint, selvom jeg godt kan se hvad du mener med faseknald. Selvom nye strenge lyder bedst overvejer jeg alligevel om optagelsen du har lavet med mic, kunne have nytte af en anelse mere brugte strenge.
Jeg syntes også at det gør en forskel på lyden om man spiller rytmisk inden for de 4 første bånd eller mere enkelte toner højere oppe på guitaren. Mhst. lyden syntes jeg ofte rytmer er den største udfordring.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar jeg har tilladt mig at leje lidt med dine lydfiler...:
https://www.dropbox.com/s/4v0wc7mhbf6g9 ... r.wav?dl=0

Umiddelbart tænker jeg, at det vel godt kan brudes til at stå alene i en sang+guitar duo situation, som du spørger til... men jeg skal ikke sige for meget, for jeg har endnu ikke nået ekspert-level.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar > Det er for øvrigt et meget fint billede du har der af guitaren! Hvad har du brugt som baggrund?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mr. Soundman skrev:Smittefar > Det er for øvrigt et meget fint billede du har der af guitaren! Hvad har du brugt som baggrund?
Billedet er flot belyst. det er mere det du bør bemærke. Den sorte baggrund er ikke svær at lave.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Kimex skrev:
Mr. Soundman skrev:Smittefar > Det er for øvrigt et meget fint billede du har der af guitaren! Hvad har du brugt som baggrund?
Billedet er flot belyst. det er mere det du bør bemærke. Den sorte baggrund er ikke svær at lave.
Hmm... alting er svært indtil man ved, hvordan det skal gøres... :wink:

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Jeg er enig i, at det ikke lyder specielt godt. I hvert fald ikke, hvis det skal være bærende. Hvis det blot skal give energi i et track, kan det godt fungere.

Umiddelbart er min første tanke, at du skal prøve at spille mindre kraftigt/slå guitaren mindre kraftigt an. Man får altid den der lidt maste lyd, når man spiller sådan.

Prøv at øve dig i at slå strengene mindre kraftigt an men stadig bevare intensiteten. Du vil opdage, at du ved at komprimere dette resultat får en langt bedre lyd.

Jeg er også lidt i tvivl om, hvorvidt din comp på vej ind gør noget godt.

Det har også lidt den forfærdelige lyd, som jeg forbinder med elexir strenge o.l. Har du sådan noget på? For så kan der også ligge noget der.

KH Martin.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

@kimex: Med mindre du har et virkelig godt rum, får du som regel det bedste resultat ved at gøre optagelsen så tør som muligt og så lægge rumklang på som effekt. Bevares, blev jeg nu inviteret til at indspille akustisk guitar i koncerthuset eller et af de store studier, så ville jeg nok gøre, hvad jeg kunne for at optage rummet også - Men det er en øvelse i sig selv.
Du kan ikke se på bølgeformen, at noget evt. kommer senere. Du kan høre det ved, at nogle frekvenser bliver 'tynde' og 'spinkle'. Jeg er enig med dig i (tror jeg i hvert fald), at det er sværest at indspille 'strumming', hvor arpeggios og enkelttoner, kan være lidt nemmere at fange flot.

@Mr. Soundman: Fedt, du har leget med det. Det lyder sgu meget godt :) Det kan godt være, det godt ville kunne bruges alligevel :O Baggrunden er en sort stofbaggrund, jeg på et tidspunkt købte billigt i en polsk webshop - Den her webshop, noget der mindede om det her https://en.fripers.pl/p/four-2-7-x-5-m- ... freepower/ Som Kimex er inde på er det sværeste faktisk at undgå, at der falder lys på baggrunden. Det er meget længe siden, jeg tog det billede, men jeg tror nok, jeg brugte en softbox fra venstre side lige så langt fra kameraet som guitaren, og så brugte jeg et eller andet til at skærme af, så lyset fra softboksen ikke ramte baggrunden. Der er muligvis også et eller andet lys fra højre side af guitaren, der lige giver en anelse lys på siden.

@Beetlebum: Vi er heldigvis enige om at hade Elixir - Det er noget fanden har skabt :) Jeg bruger de her strenge https://www.thomann.de/dk/gibson_mb11.htm
Jeg tror måske, du har fat i noget af det helt rigtige, når du nævner anslagsstyrken. Jeg slår måske nok relativt hårdt og spiller med lidt tynde strenge (fordi jeg synes, det giver god klang ved fingerspil). Det kunne også være, jeg skulle prøve et af de heeelt tynde plektre (har lige haft fat i et 0.46, og det var ikke helt fjollet). Compen på vej ind lyder så dejligt, men det er jo ikke det samme som, at den nødvendigvis skal være der. Jeg kan jo prøve uden. Det er sådan en stille og rolig comp med 2:1 ratio 6 ms attack og 0.5 secs release.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Du kan have stor fordel af at bruge et meget tyndt plektre, da det vil give en mere lys klang og det bliver nemmere at holde dynamikken nede og for den sags skyld oppe.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg synes ikke rigtigt at din guitar tone kommer godt igennem. Lyden er ganske generisk og kunne være hvilken som helst billig akustisk gtr, og det er jo synd med den fede Martin.

Som andre også har nævnt så kan et relativt tyndt plekter udjævne dine anslag (ligesom en kompressor). Jeg tænker også at det ikke gør noget godt med din preamp og RNC'en, der lyder som om de gnider tonen lidt ud og laver vintage agtig lyd. Hvis du er ude efter sprød og klar, så brug hellere en mindre mikrofon, tættere på, og direkte i. Tyndt plekter, og nogle meget lyse strenge til optagelser. Du kan altid mixe den lyse tone ned, men du kan ikke "opfinde" den i mixet, hvis den ikke er ved kilden. Jeg tror den lyse og sprøde tone (især deres bronze sæt til akustisk) er grunden til at mange kan lide Elixir strengene i studiet, hvor man oftest indspiller lidt lysere end man ellers ville have haft lyden live, for at have flere muligheder til mix senere i processen.

Prøv at stille mic op i kontekst af dit mix, så kan du jo bedre vurdere om tonen er "god" i betydningen af at den fungerer i sammenhængen. Intet fungerer universalt godt i alle sammenhænge, så hvis du prøver det, så får du aldrig en tilfredsstillende optagelse.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg har lyttet lidt til den fil du har lagt op.
Nu ved vi jo ikke hvordan din guitar lyder . Lyder den bare ikke så godt ?
Det første jeg ville se på var mikrofon og hvor mikrofonen står.
Det kan man lave en meget fin optagelse med , uden at dreje på en masse knapper.
Prøv dig frem , evnt. med en anden mikrofon.
Brug bare en mikrofon.
Hvis den grundlæggende optagelse ikke er god , bliver det aldrig rigtigt godt , bare en masse rettelser på noget tvivlsomt.

Du er lidt inde på det i starten af tråden , mikrofonplacering / og rummets lyd , er rummet et stort problem kan du overveje at gå et andet sted hen og optage.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes jo, den OM42 lyder absurd godt, når jeg bare sidder og spiller på den. Derfor er det netop meget frustrerende, at jeg ikke synes, jeg kan lave en optagelser af den, jeg er tilfreds med.

Jeg bruger kun én mikrofon, og jeg synes, jeg gør hvad jeg kan for både at flytte mig selv og mikrofon rundt for at finde det gode sted.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Smittefar skrev:Jeg synes jo, den OM42 lyder absurd godt, når jeg bare sidder og spiller på den. Derfor er det netop meget frustrerende, at jeg ikke synes, jeg kan lave en optagelser af den, jeg er tilfreds med.

Jeg bruger kun én mikrofon, og jeg synes, jeg gør hvad jeg kan for både at flytte mig selv og mikrofon rundt for at finde det gode sted.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Har du forsøgt med mikrofonen over skulderen i ørehøjde? Hvis den lyder godt i dine ører når du spiller er det oplagt at forsøge :) har set flere optage på den måde. Har dog ikke selv rigtigt haft optursoplevelser med det.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Så skal man jo høre på mit tunge åndedræt hele vejen

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Ah, vi har at gøre med en heavy-breather, den var straks værre :) prøv det næste gang du eksperimenterer med mikrofon placering. Hvis guitar lyden er god, så må du øve dig på at trække vejret langsomt gennem næsen. Hvis guitar lyden er skidt, så behøver du ikke tænke yderligere over det

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Smittefar skrev: @Beetlebum: Vi er heldigvis enige om at hade Elixir - Det er noget fanden har skabt :) Jeg bruger de her strenge https://www.thomann.de/dk/gibson_mb11.htm
Jeg tror måske, du har fat i noget af det helt rigtige, når du nævner anslagsstyrken. Jeg slår måske nok relativt hårdt og spiller med lidt tynde strenge (fordi jeg synes, det giver god klang ved fingerspil). Det kunne også være, jeg skulle prøve et af de heeelt tynde plektre (har lige haft fat i et 0.46, og det var ikke helt fjollet). Compen på vej ind lyder så dejligt, men det er jo ikke det samme som, at den nødvendigvis skal være der. Jeg kan jo prøve uden. Det er sådan en stille og rolig comp med 2:1 ratio 6 ms attack og 0.5 secs release.
Jeg ville gøre følgende:
- sætte den op med 0,12 strenge og gå efter phosphor bronze frem for 80/20: Det giver dig en varmere lyd med mere sustain.
- arbejde med anslaget: Det handler om at få noget sustain og nogle overtoner ud af instrumentet. Når man spiller for voldsomt og med tynde strenge, så får man den der maste lyd.
- droppe compen. Det kan være fint at tracke med lidt comp, men kun hvis du er tilfreds med lyden i udgangspunktet. Og hvis du gør, så gå efter langsom attack og hurtig release - og kun med 2-3 db GR.

Og ja, selvfølgelig betyder mikrofonen og rummet noget, men det jeg hører i klippet handler ikke om dårligt rum eller dårlig mikrofon/mikrofon placering.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

OK , du har flyttet lidt rundt med det , kan jeg forstå.
Grunden til jeg tale om mikrofon og placering er din post vel egentlig handler om at du ikke kan optage det du hører , altså din guitar og dit spil lyder bedre end det du får optaget . hvis jeg har forstået det rigtigt.
Du skal være velkommen til at låne et par mikrofoner , det kan måske opklare om det er noget med det.

Jeg har altid brugt meget tid på at lytte , stå og lytte til det der skal optages , kan man optage det man hører , er man godt på vej.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tak for alle de mange gode råd.

Jeg er ved at finde tid til et nyt forsøg, men her i børnefamilien rider vi ikke den dag vi sadler.

Jeg vil prøve at rykke mig lidt rundt for at se, om jeg kan finde et endnu bedre sted, så prøver jeg tyndt plekter, og jeg vil prøve at sætte kondensatoren over skulderen. Så har jeg nogen småmembran kondensatorer, jeg kan sætte i lidt mere traditionelle steder som reference.

Hvis tiden tillader det, kan jeg også prøve at skifte guitaren. Jeg har en noget billigere Takamine, som jeg synes er meget stivere i lyden, men det kan jo godt være den indspiller godt. (Og så skal jeg nok køre direkte i lydkortet uden om alt det der outboard)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du kan også prøve at ændre på din placering, f.eks. sidde i et hjørne eller op ad en væg og spille ud i lokalet, fremfor det der ofte sker at man er placeret midt i lokalet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det har jeg eksperimenteret en del med - Hvis jeg bare drejer min mix-stol 180 grader og spiller ud i rummet, lyder det virkelig ringe.

Det her er indspillet, hvor jeg spiller ind i det hjørne, hvor der hænger mest dæmpning. Men jeg tror noget af øvelsen hænger sammen med at finde det helt rigtige sted i rummet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nå, så fik jeg indspillet lidt mere - Jeg satte telefonen i vindueskarmen for at dokumentere, hvordan jeg sad i forhold til mikrofonerne. Jeg var forberedt på, at det ville blive dårlig billedkvalitet, men jeg må indrømme, at jeg er rystet over, hvor ringe det faktisk er - jeg lover at sætte det rigtige kamera op en anden gang.

Anyway - jeg har taget flere råd til mig. Generelt har jeg prøvet blødere anslag. Det er samme plekter (det er allerede et tyndt et), men jeg er opmærksom på at holde meget løsere på det og ikke grave nær så dybt mellem strengene. Jeg prøvede også mikrofonen over skulderen, og det giver faktisk noget rigtig godt. Det er den første optagelse jeg har lavet, hvor jeg virkelig synes, man kan høre guitarens naturlige kompression - læg mærke til det "wuuussh" der kommer, når de store akkorder får lov at hænge. Det lyder faktisk ret fint synes jeg, omend jeg får lyst til at give det et lille basbump, men det er jo ikke andet, end man kunn klare med en EQ. Jeg har også sat min sE5 ved 12-14 bånd. Det lyder fint, men meget generisk. jeg synes ikke rigtigt, det fanger guitarens magi. Begge mikrofoner kører direkte i lydkortets preamps.

Til at starte med får jeg lænet mig lidt fremad, og det gør, at jeg får for meget proximity effekt på sE5eren. Jeg får også 'muffled' lyden af TC1eren lidt på den måde, fordi min skulder kommer lidt i vejen. Ca. 2 minutter inde læner jeg mig tilbage. Det gør underværker for begge mikrofoner.

Det første halvandet minut spiller jeg temmelig afdæmpet, så kommer der 30 sekunder med lidt knald på, og så kommer der 30 sekunder med lidt brudte akkorder, hvor guitaren kommer mest til sin ret. Lydniveauet på optagelsen er generelt lidt lav, men jeg ville ikke til at komprimere og limitere på de rå lydfiler.

I videoen hører man den rå lyd fra kameramikrofonen, den rå lyd for TC1 og sE5 og så en blended og processeret version af de to mikrofoner. Den processerede version synes jeg egentlig lyder ret godt, og man må nok (her kommer et andet råd fra tråden) sætte det i kontekst af et track, før man tager yderligere beslutninger om, hvilken retning lyden skal udvikle sig i herfra.

(Jeg er klar over, at jeg spiller forkert et par gange)

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har oftest mikrofonen eller mikrofonerne tættere på , men ellers i omtrent samme position. Jeg syntes man får en bedre lyd med mikrofoner tæt på, og så må jeg leve med en smule støj fra fingre på strenge og bevægelse. Og måske åndedrag. så jeg skifter stol til en stol som ikke knirker, som f.eks. en læder stol .
Men er det egentligt sådan at det er, sindsygt, svært at lave en lyd med mic, PA eller forstærker som kommer i nærheden af den akustiske lyd.
På mit arbejde har vi reoler og skillevægge som er lydisolerende eller lydabsorberende. F.eks. nogle reoler med filt bag metalplader og metalpladerne var med småhuller i forskellig størrelse. Arkitekten forklarede at hullerne er til at bryde lydbølgerne op i mindre bølger.
Det gjorde lyden mere behagelig.
Så det slår mig at det muligvis ikke kun drejer sig om at sætte lydmåtter op, men også møblementet oa. har indflydelse.

Nyt svar