Lyd forskel på Jack Out vs Headphone minijack Out

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
bredal187

Lyd forskel på Jack Out vs Headphone minijack Out

Indlæg af bredal187 »

Er der forskel på kvaliteten i 2 x Jack Out kontra Headphone minijack Stereo Out? Vil lyden være dårligere fordi stikker er mindre?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Først det her:
bredal187 skrev:Vil lyden være dårligere fordi stikker er mindre?
Absolut og entydigt Nej.



Og så den anden del:
bredal187 skrev:Er der forskel på kvaliteten i 2 x Jack Out kontra Headphone minijack Stereo Out?
De 2 "jack out", hedder de Line Out, eller hvad bliver de kaldt på apparatet?
En hovedtelefon udgang er normalt designet til at drive et sæt hovedtelefoner, nogle gør det bedre end andre.
Måske kan man regne med at hovedtelefon udgangen kan levere et kraftigere signal, også idet at den normalt har en separat volume kontrol.


Men generelt er det ikke noget du skal spekulere på. Jeg vil dog normalt bruge en line out, hvis muligt.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Fedt. Havde kun ledning til at bruge hovedtelefon stik i dag og ville gerne sample. Men køber nok alligevel nogle Jack kabler en af dagene :-)

Tak for svar

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg fik lige lyst til at tilføje noget:
Det kan være, at hovedtelefon udgangen er minimalt farvet yderligere, fordi det (måske) går igennem et ekstra forstærkertrin, iforhold til line signalet.
Men det kan også være at hovedtelefon signalet tages tidligere i kredsløbet end line, og så er der færre led i kæden. Det er op til designeren.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

....hmmmm, alt for meget at tænke over XD

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, præcis derfor man ikke skal tænke over det.

Du kan jo sample samme lyd fra de to udgange, optage ved ca. samme peak niveau, og derefter normalize til samme værdi, og høre hvor gigantisk forskellen er.. :)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

True, men kan jo netop ikke teste i dag :-D ....eller kan jeg (tænke tænke :morning: )

Nyt svar