Hvad er korrekt luftfugtighed for guitarer i varmen?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Hvad er korrekt luftfugtighed for guitarer i varmen?

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg forventer egentlig ikke, at nogen kan svare på dette spørgsmål. Men skulle det være, så ville det da være fint.

Normalt siger man, at guitarer skal befinde sig i luft ved ca. 20 grader C med en relativ fugtighed på mellem 40% og 60% - gerne mellem 45% og 55%.

Nu forholder det sig således, at jeg ikke kan undgå at temperaturen i rummet, hvor jeg har mine guitarer, kommer op på 26-27 grader i varme sommerperioder, som det vi f.eks. har nu for tiden.

Når nu ikke jeg kan ændre på, at temperaturen kommer op på de 26-27 grader, så er spørgsmålet, hvilken relativ fugtighed der så vil være den bedste for guitarerne ved denne temperatur. Er det stadig 40-60% relativ, eller skal det bare være en absolut fugtighed svarende til en relativ fugtighed på 40-60% ved 20 grader C – dvs. måske 30-35% relativ fugtighed (eller hvad det nu præcis svarer til) ved 26-27 grader?
Senest rettet af Mr. Soundman fre 20. jul 2018 21:29, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...Min fugtighedsmåler viser nogle gange under 40% relativ fugtighed for tiden. Hvis temperaturen samtidig havde ligget på 20 grader C, så ville fugtigheden dermed være for lav for mine guitarer. Men er f.eks. 37% relativ fugtighed også for lavt ved en temperatur på 27 grader C?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er den relative luftfugtighed, du skal gå op i. Det er den, der afgør, hvor meget fugt dine guitarer afgiver og optager.

Jeg har i denne sommer været nødt til at investere i en luftbefugter. Der har været mange gange hvor den relative luftfugtighed var nede at vende omkring 30% i mit guitarrum.

Jeg købte den her https://www.vornado.com/shop/humidifier ... humidifier hos Conrad Elektronik for 945 kroner - Men jeg kan ikke længere finde den hos Conrad.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har de senere år kørt med luftfugter i vinterperioderne, men det er først nu, at luftfugtigheden (i hvert fald den relative) nogle gange kommer under 40% midt om sommeren.

Jeg har ellers pakket min luftfugter langt væk for denne gang, men nogle gange tænker jeg, om jeg mon alligevel skal have fundet den frem igen nu.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det har jeg i hvert fald gjort :)

(I kælderen kører affugteren på fuld drøn)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar> Har du målt på luftfugtigheden om vinteren også? Hvad plejer den i så fald at ligge på?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Om vinteren ryger den også gerne ned i start-trediverne i det her rum
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har en måler for luftfugtighed. Det er først når den er under 35 %, at jeg overvejer at tilslutte luftfugteren. Ellers er jeg opmærksom at beskytte mine bedste guitarer i guitarkasser eller gode guitartasker. Det er bestemt noget jeg er opmærksom på.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

I rummet med mine guitarer der plejer den relative luftfugtighed (ved ca. 21 grader C) at ligge i 30'erne om vinteren, hvis ikke jeg kører med luftfugter. Som regel ligger fugtigheden lidt under de 40%, hvis ikke det er specielt koldt udenfor, og så nærmere de 30% jo koldere det er udenfor. Men jeg plejer så at køre med luftfugter om vinteren og holde en relativ fugtighed på et par og 40%.

For tiden svinger den relative fugtighed i rummet med mine guitarer mellem sidst i 30'erne og så et sted i 40'erne. (Dette er så som sagt ved ca. 26-27 grader C). Jeg holder i hvert fald øje med det, og jeg får det dårligt, hver gang jeg ser, at der står mindre end 40%.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

En anden ting er så, at mine termometre og hygrometre viser ret forskelligt i forhold til hinanden. Lige nu viser min "KORG Humidi-Beat" 26,4 gr C og 51% relativ fugtighed, hvor en anden måler viser 28,8 gr C og 41 % relativ fugtighed. Vægtermometret viser 25 gr C :?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Er der nogen af jer andre der har prøvet at køre med ultralyds-luftfugtere…?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er lige ved at tro, den jeg linkede til er ultralyd?

Anyway, jeg indstiller den bare til 35% og så kører den lidt ind i mellem. Min digitale lydkort siger så, at fugtigheden aldrig rigtig kommer under 40%

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Er de fleste guitarer ikke fremstillet omkring ækvator? Japan, Mexico og lignende steder. Nu har jeg aldrig været i Mexico, men jeg ville tro det var den samme tørre varme som Los Angeles og sådan nogen steder. Japan er til gengæld lige så røvfugtigt som Danmark, og er endnu varmere. Sidst jeg var derovre, var jeg godt nok ved at blive kogt.

Så jeg gad godt vide hvad de selv gør sådan nogen steder? Måske stemmer de dem bare under de forhold, og så holder de stemningen fordi de trods alt forbliver i det samme klima?

Min far sagde ihvertifald altid, at man skulle hænge sin guitar på indervæggen i et hus, ikke på ydervæggen pga. udsving i temperatur og fugtighed. Så måske er stabiliteten den vigtigste faktor? (Aner intet, jeg er keyboardspiller, men det er et spændende spørgsmål.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er et generelt problem (over hele verden), at træet i guitarer kan tørre ud,og det kan have ganske katastrofale følger for en akustisk guitar. Selv om der er meget tør varme uden for, kan luftfugtigheden indenfor godt være ganske høj (specielt med air conditioning)

Du har helt ret i at store udsving i temperatur og fugtighed skal undgås, så guitarer hænger bestemt bedst på indervæggen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Det er et generelt problem (over hele verden), at træet i guitarer kan tørre ud, og det kan have ganske katastrofale følger for en akustisk guitar.
Det kan det nemlig ja!
Joachip skrev:... det er et spændende spørgsmål.)
Ja - og det kan med uheld blive for spændende.
Nu skal I bare se, hvor galt det kan gå. En skønne dag opdagede jeg, at en af mine guitarer pludselig var kommet til at se sådan her ud:
IMG_9600_B.jpg
IMG_9600_B.jpg (183.23 KiB) Vist 855 gange
IMG_9593_B.jpg
IMG_9593_B.jpg (191.04 KiB) Vist 855 gange
IMG_9596.JPG
IMG_9596.JPG (193.61 KiB) Vist 855 gange
Den havde ikke lavet andet end at hænge på væggen og så en gang imellem blive spillet lidt på. Den havde aldrig været ude af huset - eller i det hele taget ude af rummet :shock:

Nu var det heldigvis en guitar, der "kun" havde kostet ca. 3.000 kr., så jeg kan leve med det. Men hvis sådan noget en dag sker med min Martin, så vil jeg da som absolut minimum starte med at rive samtlige hår af mit hoved for bagefter at stå og banke det hårdt ind i en mur :puke:

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Smittefar skrev:
Du har helt ret i at store udsving i temperatur og fugtighed skal undgås, så guitarer hænger bestemt bedst på indervæggen.
Havde min tidligere guitar ved siden af en radiator inde i rummet på en kold indervæg en knastør vinter, der skete en del med dækket.

Jeg læste op på det og puttede den i kassen og efter 4-5 dage, så var den til at spille på igen.

I mellemtiden tror jeg mange havde været forbi en dyr justering. Kunne osse se at en masse på Danske Guitarister efterlyste reparatører.

Min nyere dyre guitar har jeg i kassen med fugtregulering mens gig-taren får lov at stå ude, men den er osse lavet af noget der minder om ikeagulv på hals, ryg og sider, så måske er den mindre levende end en af 100% træ.

Jeg mener at have læst, at man på guitarfabrikker og trælagre har en relativ fugtighed på 45%. Måske er det sweet spot ift fugtighed. Træet suger hverken fugt eller afgiver og er derfor stabilt. Blot et gæt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev:Er der nogen af jer andre der har prøvet at køre med ultralyds-luftfugtere…?
Smittefar skrev:Jeg er lige ved at tro, den jeg linkede til er ultralyd?
Det kan du nemt se, når den arbejder. Hvis den kører på ultralyd, så bringer den ikke vandet direkte på dampform. Den forstøver derimod vandet til meget små fine partikler, som den så blæser ud i luften. Dette kan man visuelt se som en sky, der blæser ud af apparatet. Her er et billede af den første luftfugter jeg havde - den kørte med ultralyd:
IMG_2127_B.jpg
IMG_2127_B.jpg (362 KiB) Vist 851 gange
Andre luftfugtere, som ikke kører med ultralyd, bringer vandet direkte på dampform, før det forlader apparatet. Der kan man ikke se dampen visuelt, når den kommer ud af apparatet.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan slet ikke holde tanken ud om, at nogen af mine guitarer skal ligge i deres kasser. Så får jeg aldrig spillet på den

Martinen hænger så fint på væggen, men jeg er blevet mere opmærksom på miljøet omkring den.

Vornadoen blæser derudaf, men det må være det koldeste vanddamp i verden.BilledeBillede

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Morten Kragsholm (ham fra artiklen i linket, er i Woodstock nu) er den eneste, det har fået lov til at justere mine guitarer i mange år. Jeg tror snart Martinen og PRSen skal ind til ham igen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mr. Soundman skrev:Den havde ikke lavet andet end at hænge på væggen og så en gang imellem blive spillet lidt på. Den havde aldrig været ude af huset - eller i det hele taget ude af rummet :shock:
Nu var det heldigvis en guitar, der "kun" havde kostet ca. 3.000 kr., så jeg kan leve med det. Men hvis sådan noget en dag sker med min Martin, så vil jeg da som absolut minimum starte med at rive samtlige hår af mit hoved for bagefter at stå og banke det hårdt ind i en mur :puke:
Whoaaaa. Den er ikke go'. Jeg kan bedre forstå at den eneste akustiske guitar jeg har er temmeligt baldret, for den har overlevet en masse skæve hippers ukærlige behandling i slut 60erne og start 70erne. Gad vide hvilke vanvittige fester den har været med til. Den har en revne i siden som er over 40 cm lang... dog repareret igen, og jeg aner ikke af hvem. Skaderne er sket før jeg arvede den af min far. Jeg har ingen idé om hvad den er værd. Sikkert ikke særligt meget.

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

En levin skal man ikke kimse ad, men jeg vil gætte på at du kan få den til at være lækker igen for 2-4.000 kr. En ærlig fagmand vil kunne sige om det er en god idé.

Jeg har det sådan lidt med akk. guitarer, ja de koster et eller andet, men så bør du osse bruge mellem 500 og 1500 om året på prof justeringer. Lissom når du gør din cykel tip top vinter- eller forårsklar.
Hvis man synes det er dyrt, kan man skæve til saxofoner som efter sigende skulle være det dyreste at vedligeholde.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det meste jeg nogensinde har givet for en cykel er 800 kr.
I betragtning af hvor mange jeg har fået stjålet i tidens løb, har det været en god ide.

Jeg kan iøvrigt ikke spille guitar. :roll:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Jeg kan slet ikke holde tanken ud om, at nogen af mine guitarer skal ligge i deres kasser. Så får jeg aldrig spillet på den
Jeg har det på nøjagtig samme måde - og så skal man jo heller ikke glemme den salighed, som det stadige syn af guitarerne giver... :)

At have alle guitarerne liggende i deres kasser synes jeg vil svare lidt til at have en kone liggende beskyttet i en kasse, som man så skal tage hende ud af, hver gang man vil hende noget :roll: Man har heller ikke sine børn eller husdyr liggende i kasser, for ikke at de skal komme noget til. Jeg tror mange guitarister har en form for følelsesmæssig tilknytning til hver enkelt guitar - en guitar er som en slags familiemedlem. Derfor bliver kasse-løsningen et no-go.

Tjaaaa at være guitarentusiast er nok en slags sygdom :lol:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Guitarene skal op på væggen. Ligesom konen og ungerne!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyt svar