Udstyr til at lave psytrance

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Klithans
Medlem
Indlæg: 5

Udstyr til at lave psytrance

Indlæg af Klithans »

Hej alle sammen :-)

Jeg er en 30 år gammel mand, som har fået øjenåbner for psytrance.

Og nu går jeg med tanker om at begynde at lave lidt musik selv. Har tidligere spillet akoustikmusik, men nu vil jeg gerne igang i den digitale verden.

Men jeg mangler udstyret til at lave mit egen psytrance.
Jeg søger råd og vejledning til både indkøb af udstyr og hvor jeg bør starte?
Skal sige jeg har intet udstyr endnu.
PFT Klithans

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hey,

du skal bruge:

-Computer / DAW
-Lydkort
-Monitors (du kan starte med et par gode høretelefoner, hvis du vil holde budgettet nede)

Så er du som sådan i gang.

Ekstra ting:
-Instrumenter til din DAW, der passer til psytrance (f.eks. Reveal Spire, Lennardigital Sylenth1 eller Xfer Serum - vil anbefale Spire til Psy). Der følger (garanteret) nogle instrumenter med din DAW, som du kan bruge til at komme i gang.
-de fleste vil nok købe et midi keyboard også, men hvis du har det fint med at tegne noder ind, kan du sagtens bare det.

Så kort og godt; en computer med et godt lydkort + et par gode høretelefoner, så er du i gang.
Hvor du før har skullet indspille alting i audio, skal du nu til at arbejde med MIDI, hvilket unægteligt er lettere at arbejde og redigere i, så det kan lyde præcis, som du vil have det.

Du kan købe dig fattig i udstyr - ovenstående er bare de helt banale ting:
Noget at lave lyd på (computer / daw)
Noget at lave lyd med (instrumenter / midi controllere)
Noget at høre lyd på (monitors / høretelefoner)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Xfer Serum er meget udbredt, også til Psytrance. Protoculture/Shadow Chronicles har blandt andet lige lavet en preset pakke. Derudover tror jeg også Futurephonic laver presets til Serum, og så burde du være godt dækket ind hvad angår inspiration.

Default avatar
Klithans
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af Klithans »

Tak for hurtigt svar :)
Mit næste spørgsmål er så hvilken computer går bedst med det? Og styresystem. Windows eller mac?
Og hvem laver de bedste lydkort?

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Din computer og OS spiller kun ind ifht hvilken DAW du vil bruge, og der findes mange forskellige lydkort, der er ikke et der er bedst

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har du en OK computer i forvejen? Så synes jeg i udgangspunktet du skal prøve at arbejde på den.
Min computer, der var af den bedre slags for 7-8 år siden, er stadig fin.

Er der ellers et budget?

Default avatar
Klithans
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af Klithans »

Der er ikke grænser for budgettet :-)
Dog har jeg den holdning at det skal være godt og simpelt. Er jo newbie .
Har I forslag til lydkort? Evt link?


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mht. styresystem, så vælg det, du er mest komfortable med.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og er du til laptop eller stationær?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det synes jeg lige umiddelbart er helt overkill. Der kan laves fin musik på et lydkort til den halve pris.

Jeg har ikke selv erfaringer med andet end M-Audio, Motu, TC Electronic og RME, og ingen nyere erfaringer nu mit RME kort har været i brug i 7 år. Men hvad med et billigt Focusrite?

https://www.thomann.de/dk/focusrite_sca ... nd_gen.htm

Default avatar
Klithans
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af Klithans »

Jeg er mest til laptop. Så kan jeg også lave noget når jeg rejser rundt i verdenen

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:
Det synes jeg lige umiddelbart er helt overkill.
OP nævner at budgettet er uden grænser. Kortet er klippestabilt. Kører fint både på Win og OSX og er noget man kan vokse med i lang tid frem.

Rigtigt mange af os har været igennem en process, hvor vi har været igennem en masse billigere lydkort for alligevel at ende med noget i den her klasse. Jeg ville ønske, jeg havde den erfaring da jeg startede op. Så havde jeg sparet en masse penge og haft bedre grej tidligere.

Hvis man finder det brugt er der også en mulighed for at skyde det af igen uden større tab.

Og det er helt velegnet til et laptop setup.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Hvis der ikke er den store økonomiske begrænsning, så vil jeg egentlig også anbefale noget kvalitet fra starten. RME er jo netop super stabilt - både på PC og Mac - og er samtidig forholdsvist fremtidssikret qua RMEs fremragende driver support. Skulle han miste interessen, så er det jo endda også til at sælge igen :)

Et alternativ kunne jo også være, at man starter med kun at investere i software og et sæt hovedtelefoner. Hvis du kun arbejder i software, behøver du jo ikke partout et eksternt lydkort for at komme i gang. Hvis interessen så hænger ved, kan man jo efterfølgende købe lydkort og monitors.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes også RME lyder som en god idé. (Bruger selv Motu som er lidt i samme kaliber.)

Det helt store spørgsmål er at finde ud af hvilket software du ligesom svinger bedst med. Når først det er afgjort, så kommer valg mellem Windows eller Mac helt af sig selv. - Alt for mange programmer findes nemlig kun til den ene af de to ting.

Psytrance burde absolut sagtens kunne laves i ren software, d.v.s. et musikprogram + diverse plugins. Og faktisk tror jeg at det meste psytrance netop bliver lavet med plugins i dag. Det har lidt den "sound", synes jeg.

Hvis du nu er typen der helst vil have en hardware synth eller to, så kommer her to anbefalinger af synth'er som jeg synes har præcis den der psytrance lyd, og som burde kunne købes brugt til ikke alt for mange penge:

Roland JP-8080
Yamaha AN1x

Men start med software. At finde det rigtige musikprogram er den svære del.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nord Lead 2 var en meget brugt hardware synth til Psy for 10-15 år siden. I dag bruger de fleste software.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

en pc med bundkort til 800 kr har indbygget thx 7.1 surround, og der er ikke brug for eksternt lydkort.
f.eks et bundkort fra MSI - en pc!

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Thx 7.1? Hvad skal det bruges til?

Konverterne i et onboard lydkort er til at lukke op og skide i, men det kan da bruges. Når op er vant til at optage akustisk, kunne det tænkes, at han gerne ville have et lydkort, der kan optage i rimelig kvalitet

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Ville det ikke give mest mening at starte med et midi keyboard/controller med indbygget audiointerface så det hele er samlet i en nem handy pakke så han kan rejse rundt som han ønsker og holde det hele småt og bærbart? Findes der ikke sådan en der er bundled med Ableton og nogle softsynths eller sådan?

Jeg tænker lidt at den konverter snak er lidt skudt ved siden af.. hvis man aldrig har lavet musik på computer før er der bare SÅ mange andre ting der er 10000 gange vigtigere.. Er lidt ligesom en gut der kommer ind i en løbe forretning og siger han overvejer at lave en iron man om nogle år hvorefter der diskuteres hvilke snørrebånd der ville være det bedste på hans kommende løbesko.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Jeg ville råde dig til bare at starte med at smide et musik program ind på din laptop. Hvilket et program, selvfølgelig FL STUDIO!
Så er det bare at gå i gang.
Der er ikke mere i det!
Nå jo et par rimelige hovedtelefoner.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

En anden vej at gå er, at undersøge hvad udstyr/programmer ens yndlingskunstnere inden for dakke dak, tramp osv bruger.
Det er altid hyggeligt at google og youtube slige sager.

Default avatar
Klithans
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af Klithans »

Jeg tror jeg starter med det Larsrøv siger :-D
Men tusind tak For jeg svar venner. Så har jeg sgu nogle ideer at arbejde videre med

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

FL Studio er faktisk et godt sted at starte. Det er nemt og ligetil og samtidigt avanceret nok til at man kan lave ting færdige i det. Og så kan det bruge VST plugins, hvis man føler behov for at udvide.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar