Lave "mystiske" pads

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Lave "mystiske" pads

Indlæg af nick0 »

Jeg er faldet over dette nummer og jeg elsker simpelthen den måde de har produceret pad'en på eller hvad man skal kalde den (lyt fra 0:00-0:09). Jeg har selv i en del tid prøvet at programmere mine egne pads i Omnisphere, men aldrig lykkes med noget jeg er blevet tilfreds med. Hvad jeg vil nå hen til, er at spørge om nogle har en ide til hvordan man kunne genskabe eller få inspiration til at lave lignende pads, som linket? Eller måske mere forklare hvordan I tror pad'en er skabt? For jeg kan virkelig ikke høre det.
Jeg ved ikke om det er et svært eller dumt spørgsmål, men jeg er vant til at rette nogle ting i presets og ikke så erfaren med at sample eller decideret "lave sine egne lyde", hvilket jeg har indtrykket af, at produceren bag nummeret har gjort :-D

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det lyder lidt af noget nedpitchet vokalsample med en phaser på, og så lidt send til rumklangen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Eller måske er det snarere et kamfilter end en phaser. I hvert fald et eller andet modulations-halløj.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, den lyder da også ganske lækkert.
Jeg tror David har ret i noget langsom modulation, det kunne eksempelvis være comb filter, phaser, flanger eller chorus.
Derudover synes jeg det lyder som om det er kørt igennem et lækkert filter. Man kunne måske opnå noget lignende ved at køre det igennem en guitar distortion sat på laveste drive/gain, der er nogle af dem der er relativt blide når de står på minimum. Derudover har de ofte en tone knap, hvor du kan rulle frekvenser af på en lækker måde. Lækker er her nok en subjektiv vurdering.
Det kunne måske også lyde af noget Impulse Response, der bruger jeg selv iZotope Trash 2, men du kan i princippet bruge alt der kan loade IR's. De indbyggede i Trash 2 giver tons vis af muligheder.
Sidste forslag jeg har er at Image Line Gross Beat eller Cableguys Timeshaper/Halftime kan lave noget fed og halv-lofi agtig timestretch.
Se et IMHO godt eksempel på Gross Beat her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=649920#p649920

Jeg går generelt efter at lave min egen lyd, så jeg spekulerer ikke så meget på hvordan andre har lavet noget. Men ovenstående er hvad jeg umiddelbart ville prøve for at lave noget lignende. Det skulle da lige ellers være at prøve at køre signalet igennem et bånd-ekko, bare fuld wet uden noget feedback, det kan give samme tone som jeg beskrev med guitar distortion, hvor frekvenser bliver skåret af. Derudover er det vigtigt at vælge den rigtige rumklang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er også den mulighed at du laver en lyd måske en eller flere oktaver højere end du vil ende ud med, og loader den ind i din favorit-sampler. For mit vedkommende ville det nok være iZotope Iris, men jeg skal ha' prøvet Kontakt igen, fordi det virker til at man kan få noget fed stretching ud af den også.
Derudover kunne Halion 6, Image Line Harmor m.fl. også bruges som samplere, jeg har dog ikke såå meget erfaring med dem. Halion er fed nok til at stretche, men lyder mig bekendt meget ens med Cubases indbyggede time/pitch.

Og så glemmer jeg nok nogle.. Men prøv at tænke kreativt. Kan Omnisphere ikke også loade samples? Du kunne lave din generelle "tone" som du gerne vil, uden verb, ind i omnisphere, lege med pitch/stretch, verb på som det sidste.
Timestretched verb kan også lyde fedt, men igen, alle de her forslag jeg kommer med er subjektive.. Det er sådanne valg der er med til at give dig et mere eller mindre "unikt" udtryk. :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg skyder på en slags vocoder.
Lækker lyd.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg synes det lyder som 2 lyde på samme tid. En ret sinus agtig lyd, og en lidt vokal/vocoder agtig lyd. Synes også det er noget hammondorgel over lyden. Måske der er noget orgel/amp/langsom leslie effekt inde over.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

vokal eller panfløjte med vocoderfilter på

Nyt svar