Jeres favorit 19" outboard gear, og hvorfor

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Jeres favorit 19" outboard gear, og hvorfor

Indlæg af donnievandango »

Hey lydmaskinister

Jeg har købt et nyt bord, som har plads til en ordenlig røvfuld 19" enheder. Jeg har i forvejen min Warm76, samt min pre, og mit lydkort, men nu har jeg en undskyldning for at bruge lidt gryn på gear.

Inden i kommer for godt igang, så ved jeg godt jeg ikke jeg mangler outboard gear- det er ren og skær GAS. Men jeg ELSKER udstyr, så jeg går helt ærligt og overvejer for/imod at f.eks. købe en LA2A, en klassisk pre eller måske en EQ, bare for at at høre forskellen, og rent faktisk prøve at arbejde med det.

Så nej, jeg mangler det ikke, men omvendt manglede jeg heller ikke min outboard komp, men den knuselsker jeg. Sådan var det også mht. min nuværende pre, mine højtalere og mit lydkort, så det må gøre noget for mig, placebo eller ej. I kan nok relatere bedre end nogen andre:)

Derfor vil jeg prøve at høre jer lidt til hvilket outboard gear i ikke kan leve uden/elsker, samt hvorfor. Hvad tænker i tilfører mest værdi til hjemmeproduceren der stepper lidt op?

Hvilke lydmaskiner anbefaler lydmaskinisterne? Lad os høre:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Black Box Analog Design HG-2, den er jeg mægtigt glad for som farvelade. Den kan virkelig tilføje noget X faktor som er svært at sætte ord på (ok: det er harmonisk overtoneforvrængning, men u get the point).

Plug-innet er ikke så skidt heller, men mange stykker hardware er relativt godt emuleret i dag, hvilket i det hele taget gør gabet mellem software og analog hardware mindre.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har den holdning, at man kommer rigtig langt med system 500. Jeg er rigtig glad for følgende:
Purple Audio Sweet Ten - rack:
https://www.purpleaudio.com/products/sweet-ten-rack/
2x AwTac ACA/Awesome Channel Amplfifier - Mono Preamp/EQ:
http://awtac.com/products/awesome-channel-amplifier
Dramastic Audio Obsidian 500 - Stereo compressor:
http://www.dramasticaudio.com/500/500.html

Begge har trafoer ind og ud, men Obsidian farver ikke helt så meget. Lofi og Crush (dødningehovet) modes gør at den kan gå agurk, men ellers er den relativt clean.
Jeg bruger Forward/Back koblingen i ACA hver gang jeg færdiggør projekter, så alle spor køres igennem hver af de to muligheder, og jeg vælger den kombination jeg kan li'. Iforhold til hvordan selve mixet lyder er vi nede i noget der ligner "1-3%", men det giver lige det sidste for mig.

Tilføjelse:
Jeg ved godt det klinger lidt hult at jeg skriver man får meget for pengene ved 500 formatet, hvorefter jeg lister nogle dyre moduler.. Men man kan generelt spare en smule ved det, når du kigger på priserne på 500 format kontra 19" ved de firmaer der laver begge dele.

Dog kan der være noget med stereomatching man skal være opmærksom på. For AwTac's vedkommende sørger man bare for at få et ulige nummer og det efterfølgende lige nummer, jeg mener mine var noget lignende nummer 71 og 72. Så er komponenter matchet. Hvis producenterne går op i det skriver de det nok.


Endnu en tilføjelse:
Hvis du er til DIY findes det også indenfor 500 formatet.
Eksempler er DIYRE Colour og capi-gear.com. Se evt. mere her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2 ... 9&p=650287
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2 ... 8&p=639303
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=571271#p571271
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2 ... 3&p=578834

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

100000 tak gutter:)

@holger: Jeg kender godt Black Box HG2, men jeg har for meget respekt for "farvelade" endnu:) Jeg må erkende at jeg godt kender princippet bag harmonisk distortion, men jeg tror det er lidt for next level for mig at bruge endnu. Jeg vil sindsygt gerne have elementer jeg kan putte på min master output, men respekten for faget afholder mig fra at rode for meget med masteringløsninger- f.eks. fra at bruge Izotope osv, da jeg gerne vil lære hvad der sker, og hvorfor osv. Jeg skal lige lære at producere først:) Jeg kender desuden en hammerdygtig masterengineer, han har en blackbox, og er både flink og billig;)

@Christoffer Ja det er lidt sjovt som mange igennem de sidste par år skifter til 500 formattet, det er bestemt en mulighed. Dog har jeg lidt med små maskiner og dertil små knapper. Det er psykologisk uden tvivl, men det er bla. derfor jeg ikke købte et Apogee Duet tilbage i de dage, selvom det var klart det bedste i prisklassen. Ulogisk, yessir:)
Men jeg synes det nogle spændende ting du linker til der. Jeg kender godt Purple, men jeg kendte saftsusme ikke Awesome Channel Amplifier Company - hold kæft hvor er det fedt:):):) Navnet antyder at de vil frem i verden, og med det navn kan det ikke være dårligt- det er simpelthend ikke en mulighed:)
Men ja, 500 formattet bliver måske et GAS supplement, da de ofte koster mindre, og derved giver mig mulighed for at afprøve mere:)

thnx

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har virkeligt været glad for den her kompressor, og har brugt den rigtigt meget, og sælger den nok aldrig: https://www.drawmer.com/products/60s-se ... ressor.php
Jeg synes både den præsterer at være god til langsomme og hurtige timinger, og jeg synes den fungerer godt til f.eks. at fede trommer op med og til vokal.

Og en EQ, jeg tit har været glad for, er faktisk også fra Drawmer: https://www.drawmer.com/products/60s-se ... aliser.php ... dog har jeg lidt en mistanke om at der er problemer med den mekaniske holdbarhed. Men et nice trick man bl.a. kan med den, er at booste samtlige bånd med en bred båndbredde, og på den måde vil signalet blive fedet lidt op hver gang det rammer et nyt rør for hvert trin, hvilket minder om at overstyre en preamp ganske let, men på en endnu mere beefy måde. Den er både god til samlede stereosignaler eller som to mono EQs på to forskellige instrumenter.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

donnievandango skrev: @holger: Jeg kender godt Black Box HG2, men jeg har for meget respekt for "farvelade" endnu:) Jeg må erkende at jeg godt kender princippet bag harmonisk distortion, men jeg tror det er lidt for next level for mig at bruge endnu. Jeg vil sindsygt gerne have elementer jeg kan putte på min master output, men respekten for faget afholder mig fra at rode for meget med masteringløsninger- f.eks. fra at bruge Izotope osv, da jeg gerne vil lære hvad der sker, og hvorfor osv. Jeg skal lige lære at producere først:) Jeg kender desuden en hammerdygtig masterengineer, han har en blackbox, og er både flink og billig;)
Nu kender jeg kun pluginnet. Det er altså ikke kun til mastering, at det brillerer. Bas, trommer (Kick, snare - trommebussen), sang ... det er meget anvendeligt til mange ting. Farveladen er jo nem at styre - fra lidt godt til meget lækkert.

Kan ikke forestille mig, at hardwaren ikke ville blive brugt intensivt, hvis den sad i racket.

Og så kan man jo proppe en Axe Fx III i racket, hvis der lige skal fyldes 3U ud med lækre effekter til all round brug og mulighed for alt det guitarister drømmer om.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Tusinde tak for input:)

@joachip Fedt man, jeg har engang prøvet noget softube Drwmer comp, og det synes jeg faktisk virkede superfedt, så det er helt sikkert en mulighed. Og fedt med en alsidig compressor, der er blevet testet handson:) Jeg har det også lidt med Drawmer, at det er superhøjkvalitet til relativt billige penge- jeg har intet at bygge min teori på, men jeg har altid tænkt at man fik utroligt meget bang for the buck mht. Drawmer.

@sustain helt sikkert, det er naturligvis rigtigt. Jeg er blevet svært glad for nogle gange at putte lidt saturationpå f.eks. lilletromme da det kan gøre den mere markant, uden den nødvendigvis bliver højere. Men helt sikkert fedt at vide at den harmoniske forvrængning faktisk kan bruges på alt muligt, og at det samtidig lyder godt, og er til at styre:)
Jeg kendte faktisk ikke Axefx 3 før nu... Den skulle jeg ikke have googlet, det virker godt nok som en fed lydmaskine altså WAOOOOW, det virker satme godt nok som en alsidig maskine med ubbergod lyd. Der forelskede jeg mig lidt må jeg indrømme:)

Tusinde tak for input <3

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

donnievandango skrev:saturationpå f.eks. lilletromme da det kan gøre den mere markant, uden den nødvendigvis bliver højere. Men helt sikkert fedt at vide at den harmoniske forvrængning faktisk kan bruges på alt muligt, og at det samtidig lyder godt,
Harmonisk kan, jvf ordet selv, lyde godt :-)

Vel også harmonisk der bruges massivt i div syntbass, bl.a. i hiphop

Mener også der er en del seriøse plugs der gør det meget mesterligt og doserbart

Lilletrommen du nævner fylder mere simpelthen fordi den er blevet mere bredspektret, og dermed bedre lader sig "opfatte" uden at tilføre level,.... sådan opfatter jeg det
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 29. aug 2018 22:17, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

donnievandango skrev: Jeg kendte faktisk ikke Axefx 3 før nu... Den skulle jeg ikke have googlet, det virker godt nok som en fed lydmaskine altså WAOOOOW, det virker satme godt nok som en alsidig maskine med ubbergod lyd. Der forelskede jeg mig lidt må jeg indrømme:)
Vi har et par tråde her på Lydmaskinen, der også kunne interessere måske:

Den dedikerede Axe III tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=75679

Guitar modelling-tråden: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=72911

Og hvis du kommer i nærheden af København/Vestegenen, så råb op. Så kan du prøve min. :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

donnievandango skrev:Derfor vil jeg prøve at høre jer lidt til hvilket outboard gear i ikke kan leve uden/elsker, samt hvorfor. ...
Uuuuha - altså det er da næsten som at spørge en forælder, hvilen af ungerne man elsker mest... :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

..."outboard gear" kan jo være så meget... Lydkort, lydmoduler, monitor controller osv... Har alt interesse?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har forresten en 19" skuffe til rack-montering... Det var til at udfylde det tomme felt, indtil jeg fik købt gear til at udfylde den sidste rack-plads. Så det er også en mulighed, hvis man er ked af tomme rack-pladser.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Men donnievandango - når man kigger på din profil, så ser det ikke ud til, at du har en monitor controller... Var det ikke noget, der kunne friste?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mr. Soundman skrev:Men donnievandango - når man kigger på din profil, så ser det ikke ud til, at du har en monitor controller... Var det ikke noget, der kunne friste?
https://en.antelopeaudio.com/products/discrete-8/

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

SustainerPlayer skrev:
donnievandango skrev: Jeg kendte faktisk ikke Axefx 3 før nu... Den skulle jeg ikke have googlet, det virker godt nok som en fed lydmaskine altså WAOOOOW, det virker satme godt nok som en alsidig maskine med ubbergod lyd. Der forelskede jeg mig lidt må jeg indrømme:)
Vi har et par tråde her på Lydmaskinen, der også kunne interessere måske:

Den dedikerede Axe III tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=75679

Guitar modelling-tråden: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=72911

Og hvis du kommer i nærheden af København/Vestegenen, så råb op. Så kan du prøve min. :)
Er i gang:) Og tusinde tak, det er satme i orden:)

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Mr. Soundman skrev:
donnievandango skrev:Derfor vil jeg prøve at høre jer lidt til hvilket outboard gear i ikke kan leve uden/elsker, samt hvorfor. ...
Uuuuha - altså det er da næsten som at spørge en forælder, hvilen af ungerne man elsker mest... :)
Hehehehehe:)
Mr. Soundman skrev:..."outboard gear" kan jo være så meget... Lydkort, lydmoduler, monitor controller osv... Har alt interesse?
Ja det har det:)

Altså jeg er ikke millionær, og jeg har som sådan ikke brug for noget (andet end et talent, og flere timer i døgnet), men jeg tænkte at det nu var utroligt spændende at høre hvad i tænker, specielt når jeg selv har en lang række forestillinger om gear jeg aldrig har prøvet. Det er bare superspændende at høre hvad I bruger og elsker, uanset om det er dyrt, billigt, ukendt eller kendt, overrated eller underrated:)

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Mr. Soundman skrev:Jeg har forresten en 19" skuffe til rack-montering... Det var til at udfylde det tomme felt, indtil jeg fik købt gear til at udfylde den sidste rack-plads. Så det er også en mulighed, hvis man er ked af tomme rack-pladser.
Årh nej, det er cool tak:) jeg har ikke så tit besøg i hulen, så jeg er ligeglad med hvordan det ser ud:) Men jo, jeg har købt et KÆMPE bord, med masser af rackplads indbygget (det er seriøst en drengedrøm der er gået i opfyldelse), så måske jeg ubevidst har købt bordet for blive ked af den tomme plads, for derefter at have en undskyldning for at købe mig fattig:)

[quote="Men donnievandango - når man kigger på din profil, så ser det ikke ud til, at du har en monitor controller... Var det ikke noget, der kunne friste?.[/quote]

Jooooooooow altså, jeg har et par Krk som har en utrolig bund, som jeg godt kunne tænke mig at bruge som referencehøjtalere, bare for at prøve at få blæst hovedet af med en clubfeel:) Men dem jeg har kigget på er bare sådan nogle der ligger på bordet, og jeg har jo en volumeknap i mit rack. Jeg er desuden lidt skeptisk mht. monitorcontrollere, da det jo trods alt er et ekstra led i kæden. Er der ikke også noget med at de helst skal være stepped?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

donnievandango skrev: ...Jeg er desuden lidt skeptisk mht. monitorcontrollere, da det jo trods alt er et ekstra led i kæden. Er der ikke også noget med at de helst skal være stepped?
Jo, det har jeg ladet mig fortælle her på Lydmaskinen.

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Gyraf GII... elsker den maskine!

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

beetlebum skrev:Gyraf GII... elsker den maskine!
Den ser altså også lækker ud, og så er Gyraf jo bare hammerfedt:)

Desværre er den model udgået, men så har de jo så meget andet af lækkerier:)

Medlemsavatar
b_otho
Medlem
Indlæg: 225
Sted: KBH Ø

Indlæg af b_otho »

NTP 179-160...

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

b_otho skrev:NTP 179-160...
Årh ja, nu har jeg læst en del om den. Den skulle være ret clean, og temmelig speciel bl.a. mht. recovery delay:)

Fedt man mange tak for input:) Den kendte jeg faktisk ikke, så vildt fedt

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lige været en 179-170 til salg herinde. De begynder at dukke op herinde vel nærmest en gang om året. Der er skrevet lidt om dem hist og her herinde de seneste år.
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=21&t=77154

Medlemsavatar
b_otho
Medlem
Indlæg: 225
Sted: KBH Ø

Indlæg af b_otho »

donnievandango skrev:
b_otho skrev:NTP 179-160...
Årh ja, nu har jeg læst en del om den. Den skulle være ret clean, og temmelig speciel bl.a. mht. recovery delay:)

Fedt man mange tak for input:) Den kendte jeg faktisk ikke, så vildt fedt
Det er virkelig en skøn og meget unik maskine.

Nyt svar