Ekstra sæt monitor højtalere?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Songwriters
Medlem
Indlæg: 117

Ekstra sæt monitor højtalere?

Indlæg af Songwriters »

Hejsa :)

Jeg har indtil videre mixet på et sæt Yamaha HS7 monitor højtalere som jeg egentlig er vældig godt tilfreds med :)
Men jeg synes jeg har brug for at lytte på en anden højtaler også, og har indtil nu lavet mixdowns og lyttet på et par små computer højtalere i et andet rum eller i bilen eller lign. Så jeg ville egentlig gerne have et par højtalere mere i studie som jeg kan skifte over til, og jeg tænker måske det skulle være nogle der er mindre end mine HS7, men har lidt svært ved at finde ud af hvad det rigtige er at købe som nummer 2 højtaler sæt...

Er der nogle der kan komme på nogle gode bud på extra højtalere (helst aktive) til at supplere et par HS7 til mixning?

mvh
Michael

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Noget KRK eller lignende, noget der er markant anderledes end dine Yamaha.


Men jeg ved ikke om jeg er fan af idéen.
Jeg er fan af, og efter meget trial & error har det hjulpet mig:
Lær dine monitors og rum at kende.

Det kræver selvfølgelig at du har noget at sammenligne med. Men du må ikke rette dig for meget efter din anden reference. Når du introducerer endnu et sæt er der endnu et sæt at lære at kende.

Du kunne også tjekke i hovedtelefoner, det burde være billigere end endnu et sæt højtalere/monitors.

Medlemsavatar
Songwriters
Medlem
Indlæg: 117

Indlæg af Songwriters »

Hej Christoffer
Tak for svaret :)
Jeg synes egentlig at jeg kender mine HS7 rimelig godt, og kommer også ret tæt på kun med dem... Men alligevel synes jeg at når jeg så hører det på i bilen eller på små computer højtalere, så er der nogle frekvenser i vokalen eller lign. som er forkert, og som jeg ikke har hørt på HS7'erne, og så er det lidt svært at gå ind i studiet igen for at rette det, for hvis man ikke kan høre "fejlen" i studiet, så retter man lidt i blinde... Så min plan var egentlig at mixe på HS7, og så lige skifte over på nogle andre for lige at høre om det også lyder rigtigt der, og så tilbage igen... Altså ikke mixe på 2 forskellige, for så er det rigtig at man skal til at lære 2 forskellige at kende... Men mere bruge et andet sæt som et ekstra check engang imellem mens man mixer...
Giver det mening :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja det giver fint mening og der er mange der gør brug af det. Nogle anbefaler Auratone fuldtone højtalere i mono til den slags. Har aldrig hørt dem selv.
Har iøvrigt ikke hørt Yamaha'erne, så mit bud med KRK eller andre "Brian-højtalere" var et skud i tågen, da jeg antog Yamaha'erne er knap så larmende i bunden.

Det her er godt nok et par, og de er passive:
https://www.thomann.de/dk/auratone_5c_s ... d_cube.htm

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men angående at du ikke kan høre problemerne på dine monitors, det er efter min mening "bare" et spørgsmål om at du ikke kender monitors/rum/lytteposition ordentligt.
Det kan, i min erfaring, tage flere/mange år at lære det at kende for alvor. Men det er muligt mine ører eller indlæringsevne er dårligere end andres.

Omkring at spotte problemet, prøv at konstatere hvilken del af frekvensområdet du synes laver bøvl i bil/andet anlæg, gå tilbage til Yamaha'erne, og prøv at boost eller cut omkring de frekvenser, og se om ikke du kan høre problemet. Når først du har fundet ud af hvilke frekvenser du har svært ved at høre, kan du bedre lægge mærke til hvis de lige stikker lidt for meget frem.
Jeg har f.eks. selv et problem omkring 150-300 hz som virkelig ikke er specielt udtalt på mine monitors. Så når jeg selv skaber lyd på dem, skal jeg være opmærksom på, at det område ikke lyder for fremtrædende, ellers vil det overdøve alt andet på de fleste andre anlæg.

Medlemsavatar
Songwriters
Medlem
Indlæg: 117

Indlæg af Songwriters »

Jeg har forsøgt at korrigere lidt med en EQ på masteren når jeg mixer.. Jeg har simpelthen lyttet til nogle sange som jeg synes lyder rigtig godt, og så lagt en EQ på masteren til jeg synes at de sange lyder perfekt på HS7'erne... Den EQ har jeg så på når jeg mixer.. Jeg tænker at hvis de andre sange lyder perfekt (i mine ører) med EQ på, skal jeg bare mixe mit til at lyde perfekt med den EQ på også. Og så fjerner jeg selvfølgelig den EQ når jeg laver mixdown... :)
Det virker egentlig også synes, men der er bare lige de der små ting stadig hvor jeg synes det lyder som det skal, og så er der lige nogle små ting når jeg hører det andre steder...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg går ud fra, at muligheden for akustikregulering er lavet og udtømt?

Mit take er, at få målt rummet med Room EQ Wizard og så tage de uregelmæssigheder med i betragtningen, når man mixer. Det kan godt være, at man har nogle "fornemmelser" om, hvor ens rum har problemer. Men det er fedt med præcis vished.

Og hvis der endeligt skal investeres i monitors, så købe nogle, der er endnu bedre, end dem man har i forvejen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har et sæt bittesmå Creative computer højttalere at til, som jeg kan skifte over på. Det kan nogen gange være en øjenåbner

Ellers findes der et plugin, der hedder Isol8. Det er gratis, og det giver dig mulighed for at solo'e eller mute enkelte frekvensområder. Det giver nogle nye oplysninger hver gang. Dine HS7ere har sikkert masser af bund. Med Isol8 kan du så mute alt under 200 Hz, og så skal du lytte efter, om du stadig kan gøre bassen. Det er et rigtig nyttigt værktøj

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg bruger gerne det at gå ud af studiet og lytte på andre anlæg, små og store, først lytter jeg et bounce på min iPhone på vej ind i stuen, så streamer jeg det op på TV'et med de store højttalere, og så lytter jeg det igennem, det giver forskellige enheder med forskellige lokaler. Et kontrol-lyt på de hovedtelefoner du bruger mest kan også give god mening.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Songwriters
Medlem
Indlæg: 117

Indlæg af Songwriters »

Tusind tak for jeres svar :)

Smittefar, det er faktisk også præcis på små computer højtalere jeg nogle gange høre nogle ting, jeg ikke havde hørt da jeg sad og mixede, så jeg tænkte egentlig også på at sætte et par små computer højtalere op :)
Og Hald, det er også sådan jeg gør. Lige nu laver jeg måske 10 mixdowns før mixet er færdigt, så det er 10 gange man har siddet med noget der lyder godt, og lavet et mixdown, hørt det andre steder, og tilbage og rette de ting man har hørt... Kunne man bringe det ned på 5 gange i stedet ville det jo være godt :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

ja, men hvis det ikke lyder rigtigt i dit lokale er der måske noget der skal rettes op på, hvis der er for meget bas andre steder, er der måske for lidt hvor du mixer, eller er der for meget bas er det måske omvendt. Det har rigtig meget at sige at man kender sin korrekte placering og monitors.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det lyder som om, du burde prøve at lave sådan en måling som Hans nævnte. Måske snyder akustikken i dit rum dig meget.

Men det handler også om erfaring med dit rum. Jeg har været det hvor du er rigtig mange gange, hvor jeg mixede så det lød godt i mit rum, men i bilen var bassen så overvældende, at stortrommen sendte mig ud i næste vogn bane. Men nu har jeg lært, hvordan bassen skal lyde i rummet for at lyde rigtigt i bilen.

Reference tracks hjælper meget. Find nogle numre, du synes lyder godt alle steder i nogenlunde samme genre. Når du mixer skifter du så frem og tilbage mellem dit mix og referencen og lytter på om balancerne er nogenlunde de samme. Husk at indstille volumen på referencen, så lydniveauet er ens.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev: Ellers findes der et plugin, der hedder Isol8. Det er gratis, og det giver dig mulighed for at solo'e eller mute enkelte frekvensområder. Det giver nogle nye oplysninger hver gang. Dine HS7ere har sikkert masser af bund. Med Isol8 kan du så mute alt under 200 Hz, og så skal du lytte efter, om du stadig kan gøre bassen. Det er et rigtig nyttigt værktøj
Cool plugin. Det ryger lige i min preset-kæde. :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er ganske brugbart.

Det sidder fast i min monitorkæde

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar