AES til S/PDIF

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

AES til S/PDIF

Indlæg af Kvaksalver »

Jeg har et lille guitar øve-setup, hvor jeg kører en Helix LT ind i en KRK Ergo, der fodrer et par Genelecer. Det fungerer egentlig fint, men jeg vil gerne prøve at bruge den digitale udgang fra Helixen direkte i KRK'en - det giver lige to konverteringer mindre og halvt så mange kabler.

Jeg har set, at Neutrik laver impedanstransformere, der virker som en nem løsning. Er der nogen, der har erfaring med om det (eller andre, lignende løsninger) virker? Jeg gider ikke ud i en "rigtig" konverter, det dræber ligesom simpliciteten i setuppet.

Jeg kunne jo også bare ha købt en Helix - suk!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hvis det er aes xlr til spdif phono, smider du bare en ganske alm xlr til phono omformer på. Så længe dit kabeltræk ikke er for langt, burde det virke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
sjap
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aalestrup

Indlæg af sjap »

Det rigtige vil helt klart være at sætte en Impedance Converter imellem, S/PDIF er 75 ohm ubalanceret - AES XLR er 110 ohm balanceret.

Du kan læse om det i denne note https://www.rane.com/note149.html

Alternativ til Neutrik findes også disse https://www.canford.co.uk/Index/Digital ... BU-In-line dem har jeg brugt med succes til at komme fra 75 ohm BNC AES på video udstyr til 110 ohm XLR AES.

Vil det virke i dit setup? det må nok komme an på en test, som du kan se i note fra Rane er der også forskel i signalniveauer, og subcode i S/PDIF og AES er forskelligt.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg mindes faktisk at have prøvet det som the19thbear nævner på et LynxONE kort, og at det virkede fint.
Jeg brugte ingen imdepedansomformer, kun XLR til phono til en Onkyo CD-afspiller.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Tak for svar - og ja, det må næsten komme an på en prøve. Jeg er en smule nervøs for niveauerne (jeg havde læst noten fra Rane), men det kan man jo måle sig ud af og sætte et dæmpeled på, hvis det er.

Det skulle nødigt fise indgangen på KRK'en af... :?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Så vidt jeg ved er der absolut ingen forskel på niveauer. Det er digitalt men balanceret vs ubalanceret.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyt svar