Midas 500 serie moduler

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Midas 500 serie moduler

Indlæg af Smittefar »

Jeg er jo ret glad for 500 formatet, og i en reklame dukkede der sådan et Midas 500 serie modul op.

Er der nogen, der kender dem? Er de fede? De er meget prissat meget overkommeligt.

Midas 502 Mic Pre 1176 kroner
Billede

Midas 512 Parametrisk EQ 1412 kroner
Billede

Midas 522 Kompressor/Limiter 1176 kroner
Billede

Det ligner jo umiskendeligt noget, der er revet direkte ud af en midas pult. Hvis det er rigtigt, kan det jo ikke være helt skidt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kender intet til system 500, ikke engang hvilke priser der er normale. Men det virker ret billigt, og rent feature-mæssigt ser de da ret fornuftige ud. Deres webside er ved at dø lige nu (svartider som om det er hostet på månen), men jeg går ud fra de er mono ihvertifald?

Jeg synes det er ret fedt der er både highpass og lowpass på preamp'en (12 dB/oct åbenbart), og at de kan sweepes frit.

Edit: Jeg kiggede lige på thomann, og enten er deres søgemaskine ikke i stand til at genkende System 500 ting, eller også har de ikke særligt meget af det, og det er ihvertifald ikke vanvittigt billigt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er billige moduler ja.
Joachip:
1 slot er mono. Der findes flere moduler der fylder 2-3 slots og stadig mono, oftest fordi man vil have store ind og udgangstrafoer med.

Generelt er der penge at spare, hvis du finder samme enhed som mono/dual mono/stereo 19" enhed kontra 500 format.


Lige den der Midas EQ, jeg synes de sidder noget tæt, når der er de der dobbelte potmetre (lignende API)..

Medlemsavatar
sjap
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aalestrup

Indlæg af sjap »

Det er en voldsom prisnedsættelse i forhold til hvad de tidligere har stået til, hvis tilbuddet holder, men der står levering 29-30 januar 2019 ! lidt mystisk.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan se, det er det samme hos musicstore. De har også kompressoren på lager, men resten kommer først til jul.

Der er i øvrigt også nogen meget billige 500 racks.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Smittefar skrev:Det ligner jo umiskendeligt noget, der er revet direkte ud af en midas pult. Hvis det er rigtigt, kan det jo ikke være helt skidt.
Folk plejer normalt at være kritisk omkring Midas, da de er under Behringer i dag?
What?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er jo lige det. Jeg må jo sige, at jeg synes, TC er blevet gevaldigt udvandet, efter de er blevet til Behringer. Men Midas glemmer jo ikke, hvordan man laver preamps bare fordi man bliver købt af Behringer. Det kan være, der er sparet gevaldigt på produktionsmetoden og komponentvalget. Det er jo egentlig ikke til at vide.

Der er desværre ikke ret meget info at finde nogen steder.

Her er deres 6- og 10 units racks https://www.musicstore.de/en_DK/DKK/Mid ... 019689-000 https://www.musicstore.de/en_GB/GBP/Mid ... 019687-000

Jeg synes, preampen ser ret spændende ud. Jeg er enig i, at en fuld 4bånds parametrisk EQ i 500 formatet som her bliver meget fnidret. Jeg synes, det er slemt nok med min Lindell 500 Pultecklon.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

API har jo valgt at lave deres 4 bånds sådan her, men der er så ikke Q kontrol på.


Billede


Ang. de racks der... Det kræver test hjemme i ens setup for at vide om man er tilfreds med PSU, skærmning m.m.
Man kan få IMHO ret gode signal-støj forhold med et 500 rack. Jeg har ikke testet andre end det jeg har, så jeg skal ikke kunne sige hvor dårlige de billigste/dårligste er.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har et Lindell 500 rack. Det er et af de billigste man i øvrigt kan få. Men det koster stadig lige så meget brugt som de der Midas rack. Jeg har det lidt sådan, at der simpelthen er grænser for, hvor dyrt et 500 rack bør være. Hvis man køber original API, så giver man mere end 1000 kroner per slot, og det er jo simpelthen grotesk for en stikklemrække, 2 XLR stik og 1/6 strømforsyning. Da jeg første gang kiggede efter et 500 rack forventede jeg egentlig at finde noget til de priser, Midas nu reklamere med.

Jeg har det sådan lidt med outboard EQs, at jeg reelt kun gider det, hvis det er 'character EQs'. Og der falder Midas nok ikke ind under.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er vel billigere, bedre, nemmere og meget andet - bare at få møffet sit signal så uspoleret som muligt ind i DAW'en.

Så kan man jo altid begrave det i (muligvis vellydende) plugs der - med al det komfort det giver.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

uspoleret er jo så også lig med upoleret, og du fylder (måske) din båndbredde med en masse mudder, du gerne vil undgå, og du fylder din mix-proces med en masse fix-it-in-the mix cleanup .... kunne man sige.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Smittefar skrev:Jeg har det sådan lidt med outboard EQs, at jeg reelt kun gider det, hvis det er 'character EQs'. Og der falder Midas nok ikke ind under.
Jeg har det helt på samme måde. Og det er også derfor jeg render og holder lidt øje med "sælges" tråden, hvor der af og til dukker spændende ting op. Og det er specielt når man vil booste et bånd, at jeg tit synes digitale EQs er lidt for fesne i det, hvilket var motivationen bag min EQ plugin som jeg faktisk synes er blevet vellykket på det punkt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:uspoleret er jo så også lig med upoleret, og du fylder (måske) din båndbredde med en masse mudder, du gerne vil undgå, og du fylder din mix-proces med en masse fix-it-in-the mix cleanup .... kunne man sige.
Ahhrr ... kæden er jo (sandsynligvis) den samme, hvad enten den er analog eller digital (eller lidt af hvert). Clean up processen er den samme i begge tilfælde. I den digitale udgave er der bare bedre muligheder for at komme helt i mål.

Det her i forhold til DAW-produktion for den gennemsnitlige "hjemmeproducer" kan komme an på to ting. Taktil fornemmelse/inspiration og lydkvalitet.

Hvis fysiske knapper giver performance og/eller kreativiteten et reelt boost - så go for it. Jeg tænker mere afstøvning, vatpinde med isopropylalkohol, højere støjgulv, skrattende potmetre, ingen recalls og ingen automation, når jeg ser det.

Det lavprisudstyr som dette, kan give til lyden, er ikke noget plugins til 1/10 af prisen ikke nemt kan klare.

Til livebrug kan det måske gå. Men mon ikke den typiske moderne mixer kan det samme?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu er det jo ikke sådan, at jeg som udgangspunkt har noget mod digitalt gear. Men jeg er stor fan af, at det der kommer ind i min DAW som udgangspunkt lyder tæt på rigtigt.

Men tanken var egentlig ikke, at tråden skulle udvikle sig til for-eller-imod-outboard-gear, selv om det selvfølgelig vil give en masse gratis BUMP :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Iøvrigt sjovt at observere at de på de her CGI renders er fuldt ud skærmet. Eksempelvis SSL skærmer ikke deres moduler.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Nu er det jo ikke sådan, at jeg som udgangspunkt har noget mod digitalt gear. Men jeg er stor fan af, at det der kommer ind i min DAW som udgangspunkt lyder tæt på rigtigt.

Men tanken var egentlig ikke, at tråden skulle udvikle sig til for-eller-imod-outboard-gear, selv om det selvfølgelig vil give en masse gratis BUMP :)
Fair nok. Det var nu ikke "imod outboard gear". Mere om kvaliteten af det.

Over and out.

Nyt svar