Er det tid til en klassisk comp-klon ? (klark)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Er det tid til en klassisk comp-klon ? (klark)

Indlæg af DUBTEMPLE »

I relation til denne tråd:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 26#p663326

Kunne godt være man skulle overveje en "klassisk" comp, lidt spørgsmål melder sig,,,

1. Har pt DBX1086 til preamp/comp, men det virker som disse legendariske comps næsten er standard selv i små semi-pro daw-studier, passer det ?

2. Hvad er essentielt vigtigste fordele ved de klassiske comps som f.eks. 1176 og KT-2A ? er der milevid forskel i performance ned til mere alm pre/comp ?

3. Bruges de kun under tracking før A/D ? evt hvad ellers ?

4. Er de to kompressore virkeligt så forskellige af natur så det gir mening at have begge to ?

5. Hvilken af dem vil evt være den mest universale hvis der kun skal vælges en ?

6. De billige Klark-comps her er vel at mærke med miidas trafoer ,.. plejer disse comps/trafoer ikke at høre til i den absolut bedste ende ?

7. På KT-2A undlader man behændigt at oplyse støj-tallet diverse steder, man skal grave sig helt frem til en pdf på deres egen side, men er -87 dBu ikke relativt støjende ?

8. Er der andre "tracking-filosofier" der bør overvejes anno 2018 ? f.eks. optage med sindsygt højt dynamik-område i en high-end A/D og så klare sig med soft-compressors efterfølgende ?

Tak for enhver hjælp til at få disse ting lidt på plads :-)
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er absolut unødvendigt at tracke med comps i vore dage. Selv et USB lydkort til under 1000 kroner har et gigantisk dynamikområde, og du kan roligt optage med peaks under -12 dB.

Jeg tracker med hardware comps, fordi jeg godt kan lide lyden, og fordi jeg godt kan lide at det lyder rigtigt allerede på vej ind.

1176 er noget mere universelt anvendt end LA2A - Det er til gengæld et meget almindeligt 'trick' at køre vokaler gennem først 1176 til at barbere de værste transienter og derefter LA2a til at holde det generelle niveau på plads. Det gør jeg næsten altid (med plugins), og det lyder næsten altid bare helt rigtigt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Smittefar skrev:Det er absolut unødvendigt at tracke med comps i vore dage. Selv et USB lydkort til under 1000 kroner har et gigantisk dynamikområde, og du kan roligt optage med peaks under -12 dB.

Jeg tracker med hardware comps, fordi jeg godt kan lide lyden, og fordi jeg godt kan lide at det lyder rigtigt allerede på vej ind.

1176 er noget mere universelt anvendt end LA2A - Det er til gengæld et meget almindeligt 'trick' at køre vokaler gennem først 1176 til at barbere de værste transienter og derefter LA2a til at holde det generelle niveau på plads. Det gør jeg næsten altid (med plugins), og det lyder næsten altid bare helt rigtigt.
Tak ,.. nogenlunde som jeg forestillede mig ,..

Angående at "lyde rigtigt allerede på vej ind", så gir det mening tidsmæssigt, monitor-mixet bliver så også typisk med effekten integreret, så man justerer vel sin performance ind derefter, sådan lidt ubevist, jeg tænker dette kan være både godt og ondt

Man kunne overveje sin faste tracking rutine altid med et non-destruktivt råt take samtidig, så er basis der stadig
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nyere DAWs givere jo fin mulighed for at tracke og monitorere med plugins på. Jeg må indrømme, at det er noget, jeg aldrig bruger, så jeg ved ikke godt det evt. ville virke på mit system. Men det er mit indtryk at specielt sangere er superfølsomme over for selv minimal latency.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Smittefar skrev:Det er absolut unødvendigt at tracke med comps i vore dage. Selv et USB lydkort til under 1000 kroner har et gigantisk dynamikområde, og du kan roligt optage med peaks under -12 dB.
Mest congas jeg tænkte på, for ikke at lægge hele niveauet efter slaps, da disse kan være rimeligt grusomme :-)
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 18. sep 2018 22:13, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Personligt er jeg blevet virkelig glad for at snaske signalet lidt på vej ind. Det er fedt at tage et take, og det det bare ligger lækkert i lydbilledet fra start.

Ja, det kan være træls hvis man laver et godt take, og først bagefter har presset signalet lidt for hårdt el.lign, men det har jeg også lært af. På den måde har jeg faktisk fået et meget større kendskab til min comp., da jeg har brugt meget tid på at finde et sweet spot. Hvis jeg lavede et råt take, ville jeg måske være mere tilbøjelig til at set and forget, hvorimod jeg nu ved præcis hvad jeg vil, og hvordan jeg hurtigt kommer derhen. Måske lidt dumt, men jeg faktisk glad for at jeg er blevet tvunget til at gøre det rigtigt hver gang jeg skal tracke:)

Og så lyder analog bare meget, meget, MEGET bedre (ironi kan forekomme) :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Repost af mig selv. Fordi jeg er en douchebag. :-P
SustainerPlayer skrev: Det her i forhold til DAW-produktion for den gennemsnitlige "hjemmeproducer" kan komme an på to ting. Taktil fornemmelse/inspiration og lydkvalitet.

Hvis fysiske knapper giver performance og/eller kreativiteten et reelt boost - så go for it. Jeg tænker mere afstøvning, vatpinde med isopropylalkohol, højere støjgulv, skrattende potmetre, ingen recalls og ingen automation, når jeg ser det.

Det lavprisudstyr som dette, kan give til lyden, er ikke noget plugins til 1/10 af prisen ikke nemt kan klare.
Kør rent ind i lydkortet. Og klar så resten med plugs.

Det var bare det, jeg ville sige. Hej. :wink:

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Smittefar skrev:Nyere DAWs givere jo fin mulighed for at tracke og monitorere med plugins på. Jeg må indrømme, at det er noget, jeg aldrig bruger, så jeg ved ikke godt det evt. ville virke på mit system. Men det er mit indtryk at specielt sangere er superfølsomme over for selv minimal latency.
Kan også være mit system er lidt en gammel fortids dino, men har samme oplevelse med at tracke. Derfor jeg har en hardware preamp channel med comp og lidt EQ samt en hardware autotune + de-esser, så tingene lyder nogenlunde i den retning man gerne vil så snart man optager.

Er ikke fordi jeg ikke kan køre et eller to spor vokal ind uden den hoster.. men ofte så står en sanger der og siger "hey lav lige et spor til til 2. stemme .. og lige et spor til til dub og et til til layer og et til og et til og et til".. og inden man får set sig om er der 20 vokalspor. Og hvis de alle sammen skal ha comp og autotune på så begynder der at komme latency i møllen og det bliver mere og mere øv bøv bussemand at indspille. .. men hey er jo hvad man har det bedst med.. er bare noget man lige kan tage med i overvejelserne... (kan vist også bare løses med apollo interface og tracke med de plugins på vej ind så vidt jeg har ladet mig forstå.. men ejer ikke selv sådan en dims).

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mik_c skrev:[
Kan også være mit system er lidt en gammel fortids dino, men har samme oplevelse med at tracke. Derfor jeg har en hardware preamp channel med comp og lidt EQ samt en hardware autotune + de-esser, så tingene lyder nogenlunde i den retning man gerne vil så snart man optager.

Er ikke fordi jeg ikke kan køre et eller to spor vokal ind uden den hoster.. men ofte så står en sanger der og siger "hey lav lige et spor til til 2. stemme .. og lige et spor til til dub og et til til layer og et til og et til og et til".. og inden man får set sig om er der 20 vokalspor. Og hvis de alle sammen skal ha comp og autotune på så begynder der at komme latency i møllen og det bliver mere og mere øv bøv bussemand at indspille. .. men hey er jo hvad man har det bedst med.. er bare noget man lige kan tage med i overvejelserne... (kan vist også bare løses med apollo interface og tracke med de plugins på vej ind så vidt jeg har ladet mig forstå.. men ejer ikke selv sådan en dims).
1. Nu ved jeg OP kører Studio One. Der har man den lille finesse med at kunne klikke "Z" for at opnår low latency monitoring. Her lige projektet jeg sidder med - imens jeg skriver dette. Men fuld udblæsning på det hele er der 37 ms latency, som jo ikke kan bruges til noget, hvis man vil tracke f.eks vokal eller guitar. Med "Z" klikket ind ryger man ned på 2,5 ms. Begge ved 48 Khz og 32 samples buffer og på en 2012 Mac Mini.
Skærmbillede 2018-09-18 kl. 22.58.27.png
Og så har man vel og mærke stadig comp, rumklang mm på sin tracking. Det lyder mindre fyldigt. Men det fungerer til at tracke vokal- og guitarspor derudaf.

2. Bare for at forstå dit indlæg rigtigt - kan du have 20 spor kørende med autotune på, hvis du bare tracker gennem din analog kæde? Jeg bruger ikke autotune selv. Men Melodyne - men det bliver først hældt på efter tracking.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tror det bliver overspring

Bliver det til noget blir det nok 2 x 1176-KT mest til permanent conga-opstilling

Har diverse hardware comps dog intet i stil med 1176/2A

Tror jeg i første omgang vil kikke på mics samt at få udnyttet hele dynamik området på 120 dB på min bedste A/D om muligt når der close-mices på congas, så det mest perfekte take kan laves helt råt, og derefter plugins

Har lige nu 2 x sm57 samt et par kinesiske stor-membran kondensator

Dynamik området er meget stort når der close-mices lige over skindene
/Dub

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

SustainerPlayer skrev: 1. Nu ved jeg OP kører Studio One. Der har man den lille finesse med at kunne klikke "Z" for at opnår low latency monitoring. Her lige projektet jeg sidder med - imens jeg skriver dette. Men fuld udblæsning på det hele er der 37 ms latency, som jo ikke kan bruges til noget, hvis man vil tracke f.eks vokal eller guitar. Med "Z" klikket ind ryger man ned på 2,5 ms. Begge ved 48 Khz og 32 samples buffer og på en 2012 Mac Mini.

2. Bare for at forstå dit indlæg rigtigt - kan du have 20 spor kørende med autotune på, hvis du bare tracker gennem din analog kæde? Jeg bruger ikke autotune selv. Men Melodyne - men det bliver først hældt på efter tracking.
Skide smart med det low latency mode! .. Øv at reaper ikke har den funktion :(

Nej jeg tracker med en hardware pitch correction boks. (TC INTONATOR). .. eller den sidder lige foran snotten på mig så kan nemt bypasse eller ændre skala på den på få sekunder.

Nyt svar