Ribbon mic, - jeg kan ikke få armene ned...
Re: Ribbon mic, - jeg kan ikke få armene ned...
Lidt kommentarer til jeres kommentarer til lydklippene:
@joachip: Jeg er i begge lydklip ret tæt på mikrofonen og ret lige på. Nu er noget af herligheden ved en ribbon jo så også fylden, men - som jeg nævnte tidligere i tråden, - hvis man rykker mere ud til siden får man mindre bund med, - som at have en god eq på.
EDIT: Husk det er helt råt optaget uden noget eq - heller ikke low/high cut
@smittefar: se, det er imo en af de helt store kvaliteter ved denne mic.: både min stemme og min Taylor lyder på optagelsen som de gør i virkeligheden, bare større og flottere - larger than life, tror jeg det hedder på nudansk . For mig er det som lyden rykker helt frem i højtalerpappet. Igen - rykker man lidt længere væk, lyder det fuldstændig som at være tilstede i rummet, altså stort set uden farvning
Jeg har indspillet en del vokaler med mikrofonen i disse uger, men har ikke nået at mixe ret meget på de endnut. Men mit indtryk er, at det er meget taknemligt at equalisere materialet. Hvis man er til den trendy popvokal lyd med hvislende top, så er det dog nok ikke en ribbon man skal have. Men man bruger jo heller ikke en fuksvans til at save i metal....
Håber mine lidt kringlede forklaringer her giver lidt mening....
@joachip: Jeg er i begge lydklip ret tæt på mikrofonen og ret lige på. Nu er noget af herligheden ved en ribbon jo så også fylden, men - som jeg nævnte tidligere i tråden, - hvis man rykker mere ud til siden får man mindre bund med, - som at have en god eq på.
EDIT: Husk det er helt råt optaget uden noget eq - heller ikke low/high cut
@smittefar: se, det er imo en af de helt store kvaliteter ved denne mic.: både min stemme og min Taylor lyder på optagelsen som de gør i virkeligheden, bare større og flottere - larger than life, tror jeg det hedder på nudansk . For mig er det som lyden rykker helt frem i højtalerpappet. Igen - rykker man lidt længere væk, lyder det fuldstændig som at være tilstede i rummet, altså stort set uden farvning
Jeg har indspillet en del vokaler med mikrofonen i disse uger, men har ikke nået at mixe ret meget på de endnut. Men mit indtryk er, at det er meget taknemligt at equalisere materialet. Hvis man er til den trendy popvokal lyd med hvislende top, så er det dog nok ikke en ribbon man skal have. Men man bruger jo heller ikke en fuksvans til at save i metal....
Håber mine lidt kringlede forklaringer her giver lidt mening....
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73
Haha - han er sgu meget lydhør og hurtig. Efter jeg skrev lidt frem og tilbage med ham angående graferne har han allerede været inde og rette og opdatere. Håber det giver bedre mening nu.
Senest rettet af Hoby ons 14. nov 2018 14:42, rettet i alt 1 gang.
Michael Hoby
https://soundcloud.com/michaelmundai
https://soundcloud.com/michaelmundai
Ja, det der kan jeg meget bedre læse. Nu får jeg slet ikke ondt i øjnene længere.
Det er godt nok et vildt løft, der er i bunden. Jeg tænker, det måske er målt lidt for tæt på kilden, så der er en alvorlig proximity effekt (altid meget udtalt med 8-tals mikrofoner) - Men altså, det ser da ud til at man med fordel kan aktivere et 80 Hz lo-cut
Det er godt nok et vildt løft, der er i bunden. Jeg tænker, det måske er målt lidt for tæt på kilden, så der er en alvorlig proximity effekt (altid meget udtalt med 8-tals mikrofoner) - Men altså, det ser da ud til at man med fordel kan aktivere et 80 Hz lo-cut
Super ! RB500 har iøvrigt også det der "bass-boost", så det ligger nok til typen,..Hoby skrev:Haha - han er sgu meget lydhør og hurtig. Efter jeg skrev lidt frem og tilbage med ham angående graferne har han allerede været inde og rette og opdatere. Håber det giver bedre mening nu.
/Dub
Rigtigt, i princippet, men ved så ikke hvad "FOR" tæt på erSmittefar skrev:Ja, det der kan jeg meget bedre læse. Nu får jeg slet ikke ondt i øjnene længere.
Det er godt nok et vildt løft, der er i bunden. Jeg tænker, det måske er målt lidt for tæt på kilden, så der er en alvorlig proximity effekt (altid meget udtalt med 8-tals mikrofoner) - Men altså, det ser da ud til at man med fordel kan aktivere et 80 Hz lo-cut
Måske kan, og blir, det enda udnyttet ved visse close-mic teknikker ?
RB500 er mere vel dokumenteret, rød linie er 100 cm, blå linie er 10 cm fra kilden
https://www.tbone-mics.com/en/product/i ... icrophone/
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot_2018-11-14-15-18-01.png (338.63 KiB) Vist 957 gange
/Dub
Gad vide hvordan det ville lyde, hvis man fyrede den her gratis plugin på og satte "Temperature" på +10
Det burde nemlig give noget a'la den her EQ kurve.
Det burde nemlig give noget a'la den her EQ kurve.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Proximity bliver i høj grad udnyttet ved close micing. Det er også ret udtalt på nyre karakteristik, og man arbejder med at finde balancen når man optager både trommer elguitar og vokal
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Den der måling er meget typisk for en båndmikrofon , sådan nærmest liniær hele vejen til ca 10 kHz , den voldsomme hævning i det dybe er ikke så fedt , det må bero på akustiske forhold i mikrofonhuset , eller et bånd der ikke er justeret ordenligt.
Jeg vil tro at en anden mikrofon af samme fabrikat ikke nødvendigvis har samme frekvensgang , når ting skal være så billige, varierer kvaliteten selvfølgelig. men ret meget båndmikrofon man får for få penge.
Jeg vil tro at en anden mikrofon af samme fabrikat ikke nødvendigvis har samme frekvensgang , når ting skal være så billige, varierer kvaliteten selvfølgelig. men ret meget båndmikrofon man får for få penge.
facebook : Jørn Pedersen
Hvis nogen stadig er interesseret i en NoHype bånd mic, så er der en sammenlignende test her mellem NoHype og en Coles. På tysk, men der en masse lydeksempler.
https://www.amazona.de/test-coles-4038- ... dio-lrm-v/
https://www.amazona.de/test-coles-4038- ... dio-lrm-v/
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73
Er det en ottetal ? jeg syntes der er mange underlige oplysninger i denne tråd , de grafer der er ligner ikke noget fra en båndmikrofon, og bemærkninger om at den ikke tager så meget af baggrund og selve rummet med, er mystisk. selvfølgelig findes der båndmikrofoner hvor man styrer karakteristiken på forskellig måde , bl.a ved udfasning . Nå jeg finder ikke hoved og hale i det.
facebook : Jørn Pedersen
Det er mig, der kom med den beskrivelse. Jeg kan kun sammenligne med en SE Electronic Z 5600A (naturligvis ikke båndmic., men kan stilles i 8-tal) - som jeg havde for nogle år siden. Den tog helt klart mere af rummet med. Der er godt nok ankommet en sofa i optagerum - som er på 25-30 m2 - siden da. Den dæmper nok lidt, så måske den medvirker til oplevede forskel.bodtbody skrev:Er det en ottetal ? jeg syntes der er mange underlige oplysninger i denne tråd , de grafer der er ligner ikke noget fra en båndmikrofon, og bemærkninger om at den ikke tager så meget af baggrund og selve rummet med, er mystisk. selvfølgelig findes der båndmikrofoner hvor man styrer karakteristiken på forskellig måde , bl.a ved udfasning . Nå jeg finder ikke hoved og hale i det.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73
Så fik jeg kastet mig ud i at købe en ribbon mic: En SE Electronics RT1.
Umiddelbart lyder den rigitgt fedt, og har en del "krydder" i lyden på en ret charmerende måde. Men jeg er nu overrasket, for den opfører sig på ingen måde som hvad jeg har læst om ribbon mics.
Den ser ud til at optage brugbar lyd op til 40 kHz. Jeg troede sådan nogen mindede mere om dynamiske mics og højst gik til 15-18 stykker. Og signalet er også fint kraftigt - ikke så lavt som man ser folk tale om at ribbon mics typisk har.
Den ligner en ribbon mic, men opfører sig nok egentlig mest som en kondensator med et blidt highpass filter på. Ganske sært... men skidt pyt, for jeg kan indtil videre godt lide hvordan den lyder. Og det må vel være det vigtigste...
Umiddelbart lyder den rigitgt fedt, og har en del "krydder" i lyden på en ret charmerende måde. Men jeg er nu overrasket, for den opfører sig på ingen måde som hvad jeg har læst om ribbon mics.
Den ser ud til at optage brugbar lyd op til 40 kHz. Jeg troede sådan nogen mindede mere om dynamiske mics og højst gik til 15-18 stykker. Og signalet er også fint kraftigt - ikke så lavt som man ser folk tale om at ribbon mics typisk har.
Den ligner en ribbon mic, men opfører sig nok egentlig mest som en kondensator med et blidt highpass filter på. Ganske sært... men skidt pyt, for jeg kan indtil videre godt lide hvordan den lyder. Og det må vel være det vigtigste...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Du har jo købt en Ribbon mic med indbygget rørpreamp, så det giver fint mening, at der kommer et sundt signalniveau ud af den. At den leverer brugbart signalniveau op til 40 kHz er mere overraskende
Den har heller ikke nogen særligt kraftig proximity effect, såvidt jeg har kunnet bedømme. Det siger reviews af den ellers. Altså, lidt er der naturligvis, men ikke sådan vildt eller overdrevet.
Så der er et par mysterier hist og her, men det gør det kun sjovere at teste...
Så der er et par mysterier hist og her, men det gør det kun sjovere at teste...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins