Ribbon mic, - jeg kan ikke få armene ned...

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Ribbon mic, - jeg kan ikke få armene ned...

Indlæg af bluefonia »

Jeg har lige anskaffet mig en bånd mikrofon. Det er en NoHype LMR V, hvor noget af den kommer fra Kina og så er dyret ellers samlet/opgraderet med andre komponenter i Belgien af en fyr, som også designer mikrofoner for ADK.
Synes tit jeg har haft problemer med esser og hypet top i stormembram mikrofoner. Denne NoHype har slet ikke de problemer.Har foreløbig testet den på vocal og ak. guitar Dejlig varm lyd samtidig med, at den alligevel er flot defineret i både høj mellemtone og top. Og så koster den endda ikke mere end ca. 1.700.
Hvis man er nysgerrig, så er der et link her: http://www.nohypeaudio.com/ (Det er helt klart ikke webdesign gutten bruger sin tid på)
NoHype.jpg
NoHype.jpg (4.72 MiB) Vist 1747 gange
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kendte slet ikke det website. De har mange spændende ting, men deres egne mikrofoner ser virkelig spændende ud.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fedt - den ser også røvsej ud samtidig. Jeg gik over til sådan en bread'n'butter sE X1R ribbon. Og har oplevet det samme med de heldigvis manglende esser.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Nu kan det jo sagtens være, der er sådan lidt honeymoon over det, men jo mere jeg arbejder med den, jo gladere bliver jeg.

Den reagerer som om jeg bruger en fed equaliser bare ved, at jeg rykker rundt på min position i forhold til mikrofonen. Jeg er ved gud ikke den store sanger selv, men nu lyder jeg som en million :-). Jeg har en Taylor ak. guitar, og den har heller aldrig lydt så godt i en optagelse som nu. Glæder mig vildt til næste uge, hvor der kommer en rigtig dygtig sangerinde og skal indsynge.
Jeg har forsøgt mig med disse preamps: Vintage Design M73D mk2 (Neve klon), Apollo Twin - både deres clean preamp og deres Unison 610. (Har faktisk også en Presonus Eureka, men den combo er ikke afprøvet endnu.) Jeg får forskellige klangfarver ud af dem alle, men i alle tilfælde virkelig fine resultater.

Jeg hørte første gang om NoHype, da jeg læste en forumtråd om ribbon mics. Der var en fyr, som kun brugte ribbons og have mange forskellige af slagsen. Han var helt vild med den her LMR V.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator
Indlæg: 1027
Sted: Fredensborg

Indlæg af JimR »

Jeg købte to stk sE X1R ribbon og havde for første gang oplevelsen af at (guitar kabinet) optagelsen lød præcis som det lød i rummet mens jeg spillede, nice! De har mere top end de fleste old-school ribbons men det er en meget lækker top - sådan lidt 'silke-top' som når man skruer op for toppen på en Pultec :) De er også superfed som overhead mics.

JimR

Medlemsavatar
Jan Møller
Medlem
Indlæg: 148
Sted: 8930

Indlæg af Jan Møller »

Hej. Kan se på hans hjemmeside at de også sælges med Lundahl transformer. Den du er så glad for - er det med eller uden? Synes også det ser spændende ud :-)
VH. Jan Møller

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg har standardmodellen - altså den uden Lundahl...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Er armene stadig oppe?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvad er pros vs cons ?

Hvorfor denne fremfor andre i samme segment ?

Er på bar bund mht ribbon, men checkede lige siden, og undrede mig umiddelbart over spechs på +/÷ 3 db ned til 30 hz, samtidig med at der var et "stock" frekvens-plot hvor man ser følsomheden hæve sig mindst 20 db

Går så ud fra "stock" betyder elementet, som er stærkt uliniært og derfor korrigeres med et filter efterfølgende, ved ikke rigtig hvad jeg skal bruge sådan en graf til, giv mig dog et plot af den endelige frekvensgang :-)

Må indrømme jeg er nysgerrig, har aldrig prøvet ribbon
Vedhæftede filer
lrm-v factory curve.jpg
lrm-v factory curve.jpg (389.76 KiB) Vist 1521 gange
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Er armene stadig oppe?
Ja, det må jeg sige. En ting mere, der har overrasket mig positivt er, at mikronfonens 8-tals karakteristik ikke samler for meget uønsket rum op. Jeg optager i min stue og den har ikke verdens bedste akustik, men mine optagelser lyder også rigtig godt, hvad det angår. Skal siges, at jeg indtil nu ikke har lavet optagelser, hvor mikrofonen har været mere end max 30-40 cm fra sangeren eller instrumentet.

Så hvis nogen er på udkik efter en båndmikrofon, så kan jeg varmt anbefale såden en NoHype.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

@dubtemple:

Skriv til NoHype og spørg, hvordan det skal forstås. De - eller rettere han - er hurtig til at svare på spørgsmål. Personligt var jeg mere interesseret i, hvad der foregik i den anden ende af spekteret....
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

DUBTEMPLE skrev:Hvad er pros vs cons ?

Hvorfor denne fremfor andre i samme segment ?

Er på bar bund mht ribbon, men checkede lige siden, og undrede mig umiddelbart over spechs på +/÷ 3 db ned til 30 hz, samtidig med at der var et "stock" frekvens-plot hvor man ser følsomheden hæve sig mindst 20 db

Går så ud fra "stock" betyder elementet, som er stærkt uliniært og derfor korrigeres med et filter efterfølgende, ved ikke rigtig hvad jeg skal bruge sådan en graf til, giv mig dog et plot af den endelige frekvensgang :-)

Må indrømme jeg er nysgerrig, har aldrig prøvet ribbon
Det kunne være interessant at høre, hvad den graf faktisk betyder. Bemærk, der står 10 alle steder på Y-aksen, så grafen er komplet meningsløs.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Smittefar skrev: Det kunne være interessant at høre, hvad den graf faktisk betyder. Bemærk, der står 10 alle steder på Y-aksen, så grafen er komplet meningsløs.
Hehe, så hvis linjen holder sig præcist inden for 10dB området må den jo være perfekt linjær. :lol: :roll:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man ser det nogen gange, at der måske skulle have stået 10.1 10.2 10.3 etc, men at man så lige fik rundt tallene på aksen af.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev:
Smittefar skrev: Det kunne være interessant at høre, hvad den graf faktisk betyder. Bemærk, der står 10 alle steder på Y-aksen, så grafen er komplet meningsløs.
Hehe, så hvis linjen holder sig præcist inden for 10dB området må den jo være perfekt linjær. :lol: :roll:
Hehe :-)

Helt meningsløst er det nok ikke, hoved-indelingerne er vel 10 dB hver, men med referance til "ingenting" :-)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bluefonia skrev:@dubtemple:

Skriv til NoHype og spørg, hvordan det skal forstås. De - eller rettere han - er hurtig til at svare på spørgsmål. Personligt var jeg mere interesseret i, hvad der foregik i den anden ende af spekteret....
Ok :-)

Kunne også godt finde på at prøve denne her:

https://m.thomann.de/dk/the_tbone_rb500.htm

Som bundle selvfølgelig:

https://m.thomann.de/dk/the_tbone_rb500 ... 1542122943

Tager også lidt mere SPL
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Kan sagtens forstå dig. Min absolutte favorit er https://www.thomann.de/dk/se_electronic ... ZEQAvD_BwE

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Der står jo på hjemmeside: Frequency response: 30Hz to 11KHz @ +/- 3 dBs. Så de der 10-taller er måske i virkeligheden enkeltvis en 1 dB indikation -så passer pengene jo lige pludselig meget godt.
Jeg kan i hvertfald ikke høre noget boost i de lave frekvenser på op i nærheden af 30 dB - eller dyk i de højere luftlag på 30 dB :-)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er en underlig graf. Der står jo rent faktisk dB. Måske er det en trykfejl? Hvis 10-tallerne i virkeligheden kun er 1 dB, så er det til gengæld en ganske imponerende kurve.

Måske hvis du smed nogen rå-optagelser af noget velkendt op (uden EQ), ville vi måske ku' høre om det er det ene eller det andet? Og jeg er også nysgerrig, for jeg har heller aldrig arbejdet med ribbon mics. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

As requested.
Her er en test med ak. guitar, - totalt rå på alle leder og kanter - som jeg lavede lige da jeg fik mikrofonen ind af døren.
Mikrofonen er hurtigt stillet op ca. 30 cm fra 12. bånd og så kører det sådan set derud af... Preamp er ApolloTwin´s "rene" indbyggede - ikke en af deres unison-ting.

Ribbon test.mp3
(1.05 MiB) Downloadet 77 gange
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

...når det nu skal være, så fandt jeg også lige en stemme - tale - test, jeg lavede ved samme lejlighed.
Også helt rå og med mikrofonen meget tæt på uden popfilter eller andet halløj, - kan endda være den er håndholdt
Ribbon tale test.mp3
(493.8 KiB) Downloadet 78 gange
EDIT: Her skulle jeg måske lige tilføje, at den i lydklippet omtalte MD73, er en 12 år gammel Vintage Design MD73 MKll preamp - en svensk håndbygget Neve klon, som så køre line in i min Apollo
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Wow, spændende. Tak.
Den er minsandten meget meget basset, sådan ihvertifald bedømt på de her semi-billige Sennheiser hørebøffer på arbejdet (tjekker på rigtigt gear senere i aften.)

Men der er noget meget behageligt over dens sound. Det virker rigtigt nok til at den ikke tager rummet med særligt meget.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det lyder sgu fint og meget naturligt (forestiller jeg mig - jeg var der jo ikke). Det lyder umiddelbart som om, den er lidt nemmere at få brugbar lyd ud af end min B&O BM3, som er den eneste ribbon jeg har erfaring med.
Jeg er sgu ret fristet af at købe en.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

DUBTEMPLE skrev:
Hald skrev:
Smittefar skrev: Det kunne være interessant at høre, hvad den graf faktisk betyder. Bemærk, der står 10 alle steder på Y-aksen, så grafen er komplet meningsløs.
Hehe, så hvis linjen holder sig præcist inden for 10dB området må den jo være perfekt linjær. :lol: :roll:
Hehe :-)

Helt meningsløst er det nok ikke, hoved-indelingerne er vel 10 dB hver, men med referance til "ingenting" :-)
Jeg skrev til ham, da jeg også undrede mig over grafen. Svaret var, at der er er 10 dB imellem de 10 dB :-). Så ja, ca 10-15 dB hæv ved lave frekvenser, og 5-10 dB roll-off over 10 kHz. Den slags grafer var ikke gået der hvor jeg arbejder, men fred med det, hvis de lyder godt.

de +/- 3 dB må være afvigelser for hver enkelt mic i forhold til kurven.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hoby skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Hald skrev: Hehe, så hvis linjen holder sig præcist inden for 10dB området må den jo være perfekt linjær. :lol: :roll:
Hehe :-)

Helt meningsløst er det nok ikke, hoved-indelingerne er vel 10 dB hver, men med referance til "ingenting" :-)
Jeg skrev til ham, da jeg også undrede mig over grafen. Svaret var, at der er er 10 dB imellem de 10 dB :-). Så ja, ca 10-15 dB hæv ved lave frekvenser, og 5-10 dB roll-off over 10 kHz. Den slags grafer var ikke gået der hvor jeg arbejder, men fred med det, hvis de lyder godt.

de +/- 3 dB må være afvigelser for hver enkelt mic i forhold til kurven.
Tak Hoby ,.. godt nok en mic med personlighed vi er ude i her :dollargrin:

Mangler lige at høre Bluefonias klip

For mit vedkommende blir det nok den RB500 i første omgang, den har fået gode anmeldelser med på vejen også
/Dub

Nyt svar