Powermate

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Birger
Medlem
Indlæg: 23

Powermate

Indlæg af Birger »

Hej jeg bruger en Powermate 1000 sammen med 2 stk Ev Sx 300 mit spørgsmål er så, kan jeg koble to andre Ev Sx 300 sammen med dem som jeg bruger eller går det ud over Powermaten eller hvordan kobler jeg dem sammen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Så længe du ikke kobler alle sammen på den samme sides forstærker, skulle det nok lige kunne gå ... med mindre du vælger at køre brokoblet. To stk. SX300 har i en parallel kobling af højttalerene en resulterende impedans på 4 ohm, men et stykke over 12"-erens egenresonansen kommer vi ned på 1,5 ohm i en parallel kobling ... så er vi ret tæt på lysbue svejsning ved fuld udstyring hvor der faktisk bliver bestil en effekt i nabolaget af 2000w pr. side, og det er trafo'erne i strømforsyningen ikke bygget til at levere, så der introduceres noget klipning som afliver hornene over tid. men kortvarige signaler vil de nok kunne klare.


Så kør bare med de to ekstra i parallel ... men vid at du ikke får noget særligt meget højere lydtryk ud af det - vid at du med det nuværende system kun har effekt nok til 50 publikummer pr. side, og at udfasninger kasserne imellem vil give et rodet lydbillede. Hvis man skal spille større steder op og flere publikummer op, så skal den ene side forsinkes regn med ca. 3 ms pr. meter og stilles ned midt i publikumsområdet, men hvor det så er de to der sidder i den forsinkede forstærkerside der skal derned.

Man ville givetvis godt kunne forsinke med en:

https://www.thomann.de/dk/the_tracks_dl ... roller.htm

...men højttalerkablerne bliver så uhåndterligt lange, ligesom der vil opstå store tab i disse. Så i stedet for at kunne nå 100 publikummer, vil du måske lige akkurat kunne nå 150 publikummer hvis de vel og mærke sidder ned og ikke er til party.

Men man må jo også se på hvad det er man skal gøre med systemet, hvis det er et band? Så ville det nok bedre kunne tale sig at dedikere den ene side af Powermaten til drift af et båndpass sub system. Så jeg ville foreslå at i i stedet for de to ekstra sx300 fik et par:

https://www.thomann.de/dk/the_box_ta18.htm

Så det som panores til venstre på Powermaten, går i de to SX300'ere koblet i parallel, og det som panoreres mod midten kommer ligeligt i både top og bundkasser....disse sidste er også koblet i parallel. Hvis man så equalizerer de to nederste bånd lidt nedad på hoved EQ, vil man faktisk få ryddet op i effektforbruget, så ting der indeholder meget dyb information i sig bare skal panoreres videre over midten til kl. 15:00 ca. Pointen med at det skal være en båndpass kasse som den jeg linker til er at den ikke udsender noget over 120 hz ca. - der er lige en ting man skal huske på og det er at systemet nu er mono, så alle de stereo signaler mixeren modtager skal lægges ud på monokanaler eller kun i vestre-jackbøsningerne over to stereo indgange ... da man stort set ikke kan bruge eksempelvis keyboard til noget i bundkasserne alene som hvis de var repræsenterende i højre-sides jacks.



--sd

Default avatar
Birger
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af Birger »

Tak for svaret, det er ikke for at vi skal spille højere det var for at bruge de ekstra højtaler som medhør så var det jo let at tage lyden fra front højtalerne.
Hvad er bedst til sanghøjtaler 15" eller 12"

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja men der skal typisk meget mere vokal i medhøret, men til dit andet spørgsmål:

En 15" er faktisk uegnet til vokal gengivelse, fordi den kaster lyden i klynger oppe omkring delefrekvensen, det kræver et meget avanceret delefilter et uden fasedrej d.v.s FIR teknologi at kompensere for det. Men da vi ikke er ude i aktiv deling med all-pass fase drej kan du egentlig godt se bort fra 15" ... og sådan en Lake LM44 Speaker processor koster forresten på den pæne side af kr. 25.000.

Gælder det så alle 15" ja stort set! Fordi det der er på spil er at lydens hastighed i membranen ikke helt er den samme som igennem luften og det betyder at alle membraner gør det uanset størelse, hvis ikke det afkobles. Men på en 15" går det så uheldigt op geometrisk at ydersiden af membranen bevæger sig lige så meget frem som svingspolen prøver at få den hevet ind oppe der hvor vores ører er følsomme for tids fejl i mikrosekund størrelsen (Fletcher Munson) ... hvis man så også typisk har et diskant horn der når ned til opbruds området som det hedder, så vil signalets anslag blive udtværet yderligere, fordi der er en forsinkelse på 10-15 cm grundet hornhalsen. Man kan ikke høre fasefejlene ved vedvarende toner, men anslaget bliver ødelagt. Og mig bekendt er lydene for T og K i særdeleshed og S og P i almindelighed kendetegnet ved korte lyde.

Rent designmæssigt laver man så en meget dybere deling omkring 600 hz på en 15" som så overtages af en 6" papir membran, måske oven i købet på en waveguide/hornladning og lader den arbejde til Feltcher Munson kurven aftager igen oven over 3 khz. Andre løsninger med 15" er lydmessigt uforsvarlige, men gør at tingene måske kan sælges forholdsvis billigt. En 15" skovler mere luft end en 12" men en 12" spreder bedre ... en 8" er endnu bedre. man må holde sig for øje at kun 10% af publikum sidder lige der i hotspottet rigtigt for membranens spredning.

Jeg har da også 15" i mit grej men bruger det så til andre ting end lige vokaler, noget kan dog klares ved at lowcutte en 15" helt oppe ved 200 hz, men så skal du lige have det der er neden under dækket med noget andet bundkasse værk, men tro ikke en 18" lyder særligt godt hvis den skal gå så højt op uden en vis hornladning.

Perkins boxen er vist det eneste jeg har hørt for ca. 30 år siden der kunne nå op til en 2" phenol driver ved 800 hz, fra en 15" ... der var JBLs 4560 kasse, uden at spredningen for alvor blev tværet af membranopbrud ... men det er også fordi outputtet bliver dirigeret ind i en hornmunding. Men ingen laver phenol drivere mere Titanium er meget lettere og går hele vejen op så man sparer egentlige diskant horn, hvis man går ned i 1,4" ... der er de seneste 30 år gået mange spareøvelser i at lave så billigt grej som muligt, at man med godt belæg kan sige 15" er ikke til vokalbrug, og hvis alligevel skal gøre det så må det være på den her måde:

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id= ... e=category

...og så:

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id= ... e=category

Jeg kan ikke gøre det billigere end det her, hvis kvaliteten skal være i orden.

--sd

Default avatar
Birger
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af Birger »

Ok det er fordi jeg skal have nye højtaler og jeg var i tvivl om det skulle være 12" og 15".Vil det være bedre med 10" toppe.
Jeg bruger en Lem dobbeltspolet passiv sub,jeg kører fra powermixer i L og R i sub og derfra op i toppene EV Sx 200
Og du mener godt at jeg kan tage signalet fra Sx 200 til medhør

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Birger skrev:Og du mener godt at jeg kan tage signalet fra Sx 200 til medhør
Det kommer lidt an på hvordan filteret i subben ser ud, fordi et filter er lavet til enden 8 ohm eller 4 ohm typisk, og vil derfor skifte en oktav nedad hvis du kobler to sx 200 parallelt på bundkassens link udgang. Jeg tror jeg ville splitte den ene side ud i to grene der hver går til sin egen svingspole i subben og derfra videre til sx 200 parret til FOH. Ellers betyder det at der bliver overlap fra top og bundkassers arbejdområde uden en af vejene ud af filteret er kraftigere end det andet.

Jo flere steder den samme lyd kommer fra jo mere mudret vil det lyde. Derfor ville jeg med dit grejs sammensætning gå i mono i PA'et og bruge den ene side til FOH og Via PAN knappen på mixeren ville jeg så sende vokalerne til det andet sæt sx200 som monitor.

Hvis dit keyboards lyde er tamme i mono er det fordi de udnytter at køre i modfase, ofte er det nok bare at bruge mono ud af keyboardet, men andre gange er du nødt til at programmere tingene lidt om inde i keyboardet. Du kan måske heller ikke bruge de indbyggede klange i powermaten, med mindre der findes en indstilling hvor monitorsend sendes til den ene forstærkerside (jeg tror nok at de har tænkt over det)

Til det med om det nu skal være 12" eller 10" ... der vil jeg sige at 12" er en smule mere robuste, men en aktiv kasse med en 10" og to forstærkere inden i som f.eks: https://www.rcf.it/products/product-det ... 195/210151 er jo ret effektiv og ret sikret mod overbrænding da overstyring nede i mellemtonen ikke fortsætter oppe i hornet, da de sidder på hver sin forstærker og derfor er ret oplagte til udbygningen af dit grej, som det nu afslører sig.

--sd

Default avatar
Birger
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af Birger »

Hej igen.Jeg glemte at skrive at subben har en ind og out til hver højtaler,men den er beregnet til 10" højtaler fra ny så ved jeg ikke om det kan påvirke delfilret når jeg bruger 12" højtaler.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Birger skrev:Hej igen.Jeg glemte at skrive at subben har en ind og out til hver højtaler,men den er beregnet til 10" højtaler fra ny så ved jeg ikke om det kan påvirke delfilret når jeg bruger 12" højtaler.
Dele filteret internt virker indtil man kobler flere højttalere i parallel. Det bliver ved med at virke, men den nedadtil afskæring af topklassen(r) som filteret skulle lave er impedans afhængig - ved at koble to 8 ohms enheder i parallel bliver den resulterende impedans 4 ohm ca. ... og kun ca. for hvis det er to vidt forskellige enheder har de hvert deres eget impedans/frekvens forløb.

Men en gren der står ubenyttet hen udgør ingen belastning det var derfor jeg rådede dig til at skifte til en aktiv kasse.

--sd

Nyt svar