Kormaskine med voicing edit mulighed

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Rolfvp
Medlem
Indlæg: 180
Sted: 2300 København S

Kormaskine med voicing edit mulighed

Indlæg af Rolfvp »

Har prøvet et par kormaskiner/pedal fra tc helicon. De er alle afhængig af toneart/skala (typisk 3 varianter af mol/dur), eller midi input, eller audio in, for at de kan præstere et korarrangement.

FIndes der ikke en kormaskine hvor man selv har fuld kontrol over voicing? Altså: når denne tone kommer ind, så afvikler maskinen den voicing du selv har bestemt, til lige præcis den tone.

Ved godt at det mest oplagte er at sørge for et midi input med masser af akkord information... men er lidt nysgerrig på om det jeg spørger til findes.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Er blandt andet det man kan i midi mode.. Du kan spille præcis de toner som den skal voice. Kan både gøres på TC og digitech modellerne... Ihvertfald de gamle digitech. Så er nok dit bedste bud på de maskiner.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg droppede tc helicon bla pga det med dens noget dårlige evne til at harmonisere. Jeg havde helt overset det med midi. Jeg havde nok osse forventet et quick fix.

Hvis du spiller med klick track, kan du evt få en DAW til at styre dit midi frem for at skulle trykke nogle blokke med et keyboard for at styre harmoniseringen, men den mulighed nævner du jo osse på en måde selv.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Rolfvp
Medlem
Indlæg: 180
Sted: 2300 København S

Indlæg af Rolfvp »

Hmm tak for svar, jeg spiller perc + kor, har ikke hænder til keyboard også. Så kunne jeg jo låne midi fra keyboard manden, men er jo heller ikke interesseret i at koret bliver voicet præcis som hans klodser. På den nye tc helicon voice live 3 kan man vist kombinere flere harmoniserings teknikker, bla er der en ny mode hvor korstemmen bliver liggende, lidt a la doven stemmeføring som jeg forstår det. Denne kunne måske kombineres med den almindelige "toneart/skala mode" for mere variation..

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Skal det være eksakte voicings er den eneste løsning mig bekendt diverse midi-modes. Det er også klart det der lyder fedest.

Kan du ikke selv spille midien live, er den anden løsning at sende midien fra fx en daw, men det kræver at i spiller til click.

Medlemsavatar
Rolfvp
Medlem
Indlæg: 180
Sted: 2300 København S

Indlæg af Rolfvp »

Voice live 2 kan faktisk lidt det jeg eftersøgte, muligheden for at mappe incoming note til en bestemt tone/lave custom scale.

Er der nogen der har hands on erfaring med dette?

NATURALPLAY = SCALE Mode
KEY & SCALE
This parameter and the SET KEY shortcut (if assigned as
such) set a fixed key and scale that fits your music. A
custom scale can also be selected where the relationship
of each harmony voice to a given input note can be defined
by you. In the majority of presets, the default custom scale is
defined to give drone notes based on the selected key.

The Edit Menu: HARMONY Tab
69
V1 to V4 VOICING
The voicing alternatives change in SCALE mode and
they are displayed in scale degree terminology.They are
organized lowest to highest, relative to the input note.

MAP IN SOURCE / MAP IN NOTE
These allow to customize individual harmony note
intervals relative to your input note and create a custom
scale.A custom scale is not share-able with other presets
until the preset is copied to another location.
To customize a scale, pick a key and scale closest to what
you want for your song. Sing the note you upon which
you want the harmony interval to change (MAP IN
SOURCE set to SUNG) or select it with the MAP IN
NOTE parameter (MAP IN SOURCE set to MANUAL).
Now you can change the harmony interval with the
MAP IN NOTE parameter described below.
V1 to V4 MAP OUT
Sets the interval relationship between each of the four
harmony voices for the current input note and key and
scale settings.Typically, incrementing or decrementing any
active harmony voices can make a scale work over your
combination of melody and chord change

Medlemsavatar
Rolfvp
Medlem
Indlæg: 180
Sted: 2300 København S

Indlæg af Rolfvp »

Har købt Helicon Voicelive 2, alt er godt, man kan fuldstændigt selv bestemme voicing for en given incoming note, fedt! Bruger steps til at skifte til de forskellige custom scales/voicings når det er nødvendigt. Fungerer udemærket og på den måde har jeg 100% styr på arrangementet og er ikke afhængig af guide fra andre instrumenter :)

Nyt svar