Aktive højtalere til fjernsynet

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Aktive højtalere til fjernsynet

Indlæg af the19thbear »

Hej folk.
Konen kunne godt tænke sig nogle mindre højtalere til TV stuen. Vi har pt store gulvhøjtalere på hver side af TV'et, i stedet ville det være fint med et sæt der står nede under tv'et på TV møblet.

Jeg er ikke super meget inde i monitors, og ikke i det lave prisleje.

Jeg tror mit budget er ca 2000kr. Hvad kan i anbefale?
De behøver ikke kunne spille super højt. Men gerne ha en ordenlig bund.
Jeg nyder at se film, så det skal ikke være skraldelyd, men selvfølgelig er det begrænset hvad man kan få for 2000kr
Jeg har selv et sæt Adam a3 som jeg synes gør det godt for størrelsen, men de er for dyre.

Højtalerne må gerne være anonyme og mørke
Hvad med et par aktive mixcubes?
Nogen som har erfaringer med dem?
Har hørt de passive tidligere og synes de lød ret fesne (men det er lang tid siden, og ved de bliver brugt som laveste reference).

Tak

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Under min mors TV har jeg stillet et sæt Genelec 6010 købt brugt for 1500 kr. Min mor er yderst tilfreds med lyden, og jeg tror nok jeg dæmpede bassen et nøk vha. det indbyggede 'shelving' filter, for at få en god balance og maksimal taleforståelighed til moderne TV-serier. Men dyb bas spiller de ikke rigtig, men det har brugeren ikke lagt mærke til :-) . Jeg har ikke hørt dem med fx en action-film eller noget hvor hvor bassen var vigtig. Der er bas, og nok til at det ikke umiddelbart lyder som om der mangler noget, hvis man ikke fokuserer på det, men det er nok den største svaghed ved 6010'ere.

Udseendet af en mørkegrå mat overflade ser O.k. ud, og synes ikke distraherende. Højttalerne er lagt ned på siden på de medfølgende gummifødder, og de kan lige være under under-kanten af billedet, når højttaler og TV står på samme flade (TV-bord-plade). De kan tiltes nogle grader opad, afhængig af hvordan man lægger højttalerne på gummifødderne.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

har ikke så meget at tilføje andet end at jeg tror du aldrig blir glad for mixcubes i den opsætning

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Prodipe 5 eller 8 er også glimrende til prisen, og virker faktisk lidt mere lineære end Genelec's små monitors, som jeg tit synes har en underligt boosted bas og diskant - præcis som Beier beskriver det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ok. Tak:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Du kunne også overveje en soundbar i stedet. De har typisk en bedre WAF.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

WAF vs lydkvalitet... den gamle kamp!
Men jeg tænker at man får meget mere højtaler for pengene i alm monitors. Jeg har ikke brug for Bluetooth afspiller, Dance/pop/rock eq mode og virtuel surround og andet diller-daller.
Bare Go lyd for billigste penge.
Men det kan være jeg tager fejl?

Nogen der har erfaringer med Soundbars? Den skal kunne skubbe lidt bad ihvertfald.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

I øvrigt er de sound bars som Bang & Olufsen lavede til Beovison 7 til salg billigt, sammen med de 10 til 13 år gamle 'mark 1' TV, der mangler tuner til DVB-T/T2/C med MPEG4 ,som mangler HDMI-indgange, og har DVD-afspiller, der ikke kan tage blu-ray. Alt i alt vil folk gerne af med deres gamle TV, og ved ikke hvad de skal gøre med den højttaler, der hænger på TV-standen, og som de ikke har kabler til at forbinde til andet end B&O.

selvfølgelig kan man få kabler fra gængse lyd-stik til PowerLink-indgangen, til et par hundrede kr. per stk. Der skal også 5 V til a tænde højttaleren, hvis man ikke åbner og modificerer den.

Kort info om bjælken BeoLab 7-1: https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=804
og den lidt bredere "7-2": https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=805
Jeg har set dem til 1500 kr. og en enkelt gang til 1000 kr. på dba.dk (søgeord: beloab 7.1 eller beolab 7-1 eller beolab 7.1 eller beolab 7-2 eller beovision 7)

Jeg har ikke hørt dem, men til 1500 kr. er prisen umiddelbart fair. Særligt hvis der følger en bord-fod/stander med.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har tidligere brugt monitors i stuen, og det lød da okay, tale var meget tydeligt, men de blev tydeligt brugt til noget andet end de var designet til.
Der er forskel på at sidde i et studie med nearfield højttalere, og så ville bruge dem i en stue fra sofaen.
Hvis min kone meldte at mine B&W gulvhøjttalere skulle ud, ville jeg kigge efter en soundbar med subwoofer.
Der findes en millard forskellige, og jeg har ikke erfaring med dem, har hørt godt om Sonos, men det er meget uden for budgettet.
Så jeg tænker, køb brugt.
https://www.dba.dk/21-hoejttalersaet-lg ... 050629680/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Du kan få et sæt brugte yamaha h8s til omkring 2k. Der er i al fald nok bund i :)

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Microsoft Certified MCSA

Nyt svar