Tracking af solo kontrabas

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Tracking af solo kontrabas

Indlæg af adgangfolmer »

hejsa

Jeg skal til januar tracke en soloplade med en kontrabassist. Og med solo menes det i bogstaveligste forstand - altså kun kontrabas. Jeg vil derfor høre, om folk har nogle gode tips og tricks til en flot naturlig lyd.

Min egen tanke er umiddelbart en stormembran placeret omkring stolen (med lidt afstand) samt en mic oppe ved halsen. Derudover tænker jeg et stereosæt småmembran kondensatormikrofoner i en XY-opsætning som room mics, da jeg tænker, at det er en god ide at få noget rumlig stereofornemmelse, når nu bassen skal stå alene.

Er der nogle helt andre konfigurationer eller mikrofonvalg, jeg bør overveje. Da bassen skal tracke solo i et rimeligt vellydende rum, så er der jo gode muligheder for at gøre det, der tjener bassen bedst, når der ikke skal tages højde for bleed.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har optaget lidt akustisk guitar, men har også en akustisk basguitar. Men er ikke ekspert.
Rummet er vel vigtigt. Men elles , prøv med forskellige opstillinger af mic og, muligvis fra forskellige steder i rummet.
Jeg er ikke fan af at bruge nogle effekter, som chorus eller rumklang på akustiske optagelser.
Jeg har mest optaget guitar med nylon strenge. Og har næsten kun brugt meget moderat compressor.
Jeg bruger en tc-electronic kondensator mic. Nogle kan nok vejlede dig bedre på det område.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg havde held med en stormembran kondensator (SE Electronics Titan) sidst jeg optog kontrabas. Jeg fik ikke helt prøvet nok forskellige positioner, men jeg optog også omkring stolen, og det var ikke helt dumt.

Men rummet var lidt for lille, og når rummet er for lille i forhold til instrumentet (og dets ret dybe frekvenser) lyder det ikke som rumklang men som en underlig EQ. Så mit gæt er at du skal finde et relativt stort rum.

Og jeg tror ikke det bliver et problem at få lidt rumfornemmelse med. Tværtimod kan det nok blive svært at undgå for meget rumklang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Jeg har tracket en del kontrabas, og også brugt den med en mic oppe ved halsen, men pas på, for bassisten kommer nemt til at puste i den ;)

Sidste gang satte jeg 3 mics på, lidt højere oppe end stolen, en Telefunken M60 (SDC), en Royer R-121 (ribbon) og en Telefunken Elam 251 E (LDC), og da bassisten og jeg sad og lyttede valgte vi begge to min 251'er, så endte med kun at bruge det ene spor. Jeg var glad for lyden, og bassisten var helt oppe at køre, og det er trods alt ham der kender hans instrument og ved hvordan han gerne vil have det til at lyde.
2018-05-22 18.46.30.jpg
2018-05-22 18.46.30.jpg (4.1 MiB) Vist 529 gange
2018-05-22 18.46.25.jpg
2018-05-22 18.46.25.jpg (3.51 MiB) Vist 529 gange
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har haft monteret en stormembran mikrofon i hullet på stolen, sat fast med skum så den pegede ind på træet, det gav det bedste resultat når vi spillede flere sammen. Så som de andre skriver og Amolins billeder viser, er det vist området du bør fokusere på. Men helt klar også rummet hvis det lyder godt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Sejt. Tak for gode indspark :) Vil helt klart bruge lidt tid på at eksperimentere med placeringer og mikrofonvalg.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Jeg har lige siddet og mixet på dette, hvor jeg synes de har optaget bassen virkelig godt. Du kan både downloade filer og se i videoen, hvordan de har placeret mikrofonerne: https://hofa-plugins.de/en/events/hofa- ... test-2018/

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Stærkt. Tak :)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

et alternativt bud:

en lille dpa miniature omni clipset på stolen .. det har jeg fået gode ting ud af. at det er en omni er væsentligt, så man slipper for proximity boost ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og blandet med afstandsmikrofonering og et godt rum.

Nyt svar