Bluetooth højttaler

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Bluetooth højttaler

Indlæg af david mondrup »

Hep - nogen der har prøvet den her, og kan sige noget godt for og imod? Er den ok ift. prisen? Overvejer den som julegave ...
https://www.elgiganten.dk/product/lyd-h ... ttaler-gra
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kan ikke udtale mig om selve højttaleren, men husk at Bluetooth altid reducerer lydkvaliteten.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Samt en latency på 40mS eller mere er ikke ualmindelig, forstyrrende selv ved tv-kikkeri eller motorisk respons af enhver art
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev:Jeg kan ikke udtale mig om selve højttaleren, men husk at Bluetooth altid reducerer lydkvaliteten.
Ikke altid i følge denne artikel:

"If both the source and sink devices support the codec used to encode the original audio signal, the audio may be transmitted and received without alteration. Thus, if you're listening to MP3 or AAC files that you have stored on your smartphone, tablet, or computer, Bluetooth doesn't have to degrade the sound quality if both devices supports that format."

https://www.lifewire.com/what-to-know-a ... th-3134591

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har lige købt en Beoplay P2 brugt (billigt) til konen, jeg er godt nok positiv overrasket over lyden fra den lille enhed.
Jeg har lyttet en del forskellige som jeg valgte fra da de ikke lød godt, eller ikke kunne holde strøm, eller var bygget meget plastikagtig.
Mange devices slap jeg for at teste da jeg så reviews på Youtube, nogle skamroste produkterne men virkede ikke særlig saglige eller modne, så de blev sorteret fra. Det tager tid at finde et godt produkt, brugt er selvfølgelig ikke så interessant som gave, men jeg vil hellere modtage en brugt B&O end en ny plastikhøjttaler. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:
Holger skrev:Jeg kan ikke udtale mig om selve højttaleren, men husk at Bluetooth altid reducerer lydkvaliteten.
Ikke altid i følge denne artikel:

"If both the source and sink devices support the codec used to encode the original audio signal, the audio may be transmitted and received without alteration. Thus, if you're listening to MP3 or AAC files that you have stored on your smartphone, tablet, or computer, Bluetooth doesn't have to degrade the sound quality if both devices supports that format."

https://www.lifewire.com/what-to-know-a ... th-3134591
Right, jeg mente i forhold til PCM.

Men god pointe for alm. mennesker der nok ikke længere aner hvad en CD eller PCM er.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

IKEA skulle efter sigende have et godt bud på det:

https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50357629/

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

I trådstarters fravær, og mangel på dybere specifikation samt nøjagtigt formål, kan det mest blive til venligt gætteri, skyden forbi, samt afstikkere til højre og venstre, ligesom i bil-tråden :-) (og fred med det)
madsmac skrev:IKEA skulle efter sigende have et godt bud på det:

https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50357629/
Nu ved vi intet som helst om formålet, men hvis lyden er on-par ville jeg havde valgt Ikea-modellen, grundet ekstra batteri som option

Den fra Elgiganten har så en vis form for vandtæthed, (som jeg nok ikke ville stole særlig meget på), samt 360 gr udstråling

Der er iøvrigt 6 reviews på Elgigantens egen side, men nok ikke det mest upartiske sted at lede efter den slags :-)
/Dub

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Nu har jeg ikke prøvet alle, men har hørt en del bluetooth højtalere og de eneste jeg synes lyder godt er JBL charge og beoplay a2 og opefter

Jbl'en udmærker sig også ved at batteriet holder sindsygt lang tid, så man kan tage den med i parken og så kører den bare hele dagen. beoplayen (som jeg selv har), går gerne ud efter 2-3 timer ved moderat/høj volumen.

Men altså, den der wonderboom ser ud til at have ok batterilevetid også, omend ikke helt på jbl niveau. Til den pris synes jeg ikke der er andet for end at prøve :) I kan altid returnerer den hvis den lyder af skrald.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

DUBTEMPLE skrev:I trådstarters fravær, ...
Nå ja, beklager. In my defense, så er det kun 6 timer siden jeg startede denne tråd. Men det er sandt at jeg ikke har været så tilstedeværende på biltråden - bl.a. fordi hende, der skal have den her julegave, fylder ret meget i min tilværelse pt, og det skal hun sandt for dyden have lov til ;-)

Tak for tankerne. Højttaleren skal primært bruges til at streame musik fra en computer eller en telefon, så tanker om latency er lidt underordnede i lige den her sammenhæng. Mit spørgsmål går primært på om der er nogen der tilfældigvis har hørt den her højttaler, og vil kunne sige noget godt eller skidt om den som alternativ til laptop højttalere til musiklytning. Det lader ikke umiddelbart til at være tilfældet, så jeg tænker at jeg nok bare prøver dem af. Og så kan andre i mellemtiden få glæde af de mere tekniknørdede betragtninger i denne tråd - den slags går aldrig spildt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev: In my defense, så,....
Godt at høre David, og super at du styrer de tidsmæssige prioriteter helt perfekt også ;-)
/Dub

Nyt svar