Skifte batteri i rumklangsmaskine?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Skifte batteri i rumklangsmaskine?

Indlæg af tom »

Hey folks

Jeg har en lille rumklangsmaskine (Yamaha R100), som efter at have stået ubrugt i nogle år ikke gider tænde længere. Når jeg forsøger at tænde, viser den fejlkode E4, hvilket tilsyneladende kan betyde, at det interne batteri skal skiftes. Det lyder jo let nok, men så vidt jeg kan vurdere, er batteriet simpelthen loddet fast. Her er et billede:
[img]
DSC01984.JPG
DSC01984.JPG (3.89 MiB) Vist 534 gange
[/img]
Er der nogen herinde, der har et bud på, hvordan i alverden jeg får skiftet det batteri?

Vh Tom

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lodder det ud og lodder et nyt på, eller lodder en sokkel på printet, hvis der er plads. :)

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Puh, jeg havde frygtet et svar i den stil. Ejer ikke en loddekolbe og har ikke prøvet at lodde i hundrede år. Jeg må se, om jeg kan finde en elektronikforretning, der kan ordne det. Hvad tænkte de dog på dengang i 80'erne? Jeg kan godt forstå, at batteriet i sådan en maskine gerne skal sidde fast, men ligefrem at lodde det fast er da temmelig skørt. Anyway, tak for svaret.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvor er du henne af i landet? Og hvad har du evt. af budget til sådan et lille indgreb?

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Det er ret standard med Yamaha gear fra den tid... TX81z, FB01, TX7, DX7..m.v. hvor de er loddet direkte på bundkort.


du finder Service Manualen her, og ja E4 betyder "lavt battery":
https://elektrotanya.com/yamaha_r100_sm ... nload.html
Vedhæftede filer
Fejl koder
Fejl koder
xxx.JPG (35.81 KiB) Vist 513 gange
What?

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Tak for den manual. Jeg havde fundet en anden udgave, som ikke har noget info om fejlkoderne. Godt at vide, at det helt sikkert er batteriet, der er problemet.

Christoffer: Jeg bor i Fredericia, desværre et godt stykke fra Hørsholm.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »


Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Tak for tippet. Det kan være jeg prøver ham, hvis jeg ikke finde noget lokalt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men du skal helt klart få monteret en sokkel, på den ene eller anden måde. Givet at soklen har tilpas mekanisk støtte (fra printmontering eksempelvis) vil det så være langt nemmere i fremtiden at skifte batteri.

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Så en sokkel er altså en slags batteriholder? Jeg tror godt, jeg kan forestille mig, hvad du mener, men har du evt mulighed for at poste et billede af en printplade med sådan en sokkel?

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

tom skrev:Så en sokkel er altså en slags batteriholder? Jeg tror godt, jeg kan forestille mig, hvad du mener, men har du evt mulighed for at poste et billede af en printplade med sådan en sokkel?
Det er nok noget i denne stil der henvises til vil jeg tro . Ved dog ikke hvor stort dit batteri er

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

https://elektronik-lavpris.dk/p89696/bh ... mm-1-cell/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den du linker til Bjørn/Jenkins er netop sådan en sokkel jeg taler om.
Dog ikke (umiddelbart!) den rigtige størrelse, da det ligner batteriet i Yamaha maskinen er et CR2032.


Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Ja det ser unægteligt noget smartere ud end den oprindelige løsning. Hvorfor fa'en kunne de ikke finde ud af at lave sådan nogle sokler i 80'erne? Anyway, tak for info, forhåbentlig lykkes der mig at finde en lokal loddehaj ...

Nyt svar