Sende lyd igennem transformator? Hvordan?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
bredal187

Sende lyd igennem transformator? Hvordan?

Indlæg af bredal187 »

For ikke at blande trådene sammen har jeg et spørgsmål. Hvordan gør man dette? Altså, hvordan kører man lyd ud og igennem transformator? Er det bare lydkabel -> transformator -> tilbage til optager?
Joachip skrev:Muntert! Jeg tror nu Holger har ret i at så oldschool ting ikke normalt havde helt så meget dyb bas. Jeg prøvede lige for sjov at sende filen gennem en gammel transformator fra 60erne, og det fik lidt af det der mere nasale frem på en ganske interessant måde:

Billede

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

I Joachips tilfælde tror jeg bare han tager kabel fra analog ud, ind i den ene side eller det ene par på den ene side af den trafo, og ud igen på tilsvarende par på den anden side, og ind i analog ind.

Men normalt konstruerer man noget kredsløb omkring trafoen.
Her er Bo Hansén 1975 DI schematics og mere info. På diagrammet er trafoen den komponent indenfor den stiplede firkant til højre for midten, LL1538/XL. Længere nede er der dansk link til Lundahl trafoen, og alternative trafoer. Man kan læse mere om forskellige trafo muligheder på links'ne.
http://www.hansenaudio.se/techpage.htm# ... rom%201975
http://groupdiy.dk/index.php?topic=1338.0
http://groupdiy.dk/index.php?topic=437.0
https://groupdiy.com/index.php?topic=36569.0
http://www.scsound.dk/kabler-og-stik/tr ... gangstrafo
http://www.canford.co.uk/Products/23-10 ... hone-input
http://www.canford.co.uk/Products/23-05 ... al-purpose
http://groupdiy.dk/index.php?topic=1338 ... 4#msg16544


Billede


Det ville være nærliggende at putte schematics op af en preamp eller bare indgangstrin/udgangstrin på en trafo-baseret preamp e.l., men jeg har ikke lige et liggende. Jeg har ikke studeret Gyraf schematics, men det kunne måske tænkes der var trafoer involveret.


Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Fedt, takker. SÅ skal der læses.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak for at spørge ind! Den blev jeg også meget interesseret i uden at vide hvor jeg skulle starte.
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Først en kort forklaring om hvordan en transformator fungerer: Man har to spoler af isoleret kobbertråd omkring samme jernkerne. Det signal man sender ind i den ene spole kommer ud af den anden. Og den process virker begge veje, så man skal afprøve begge dele.

At bygge noget forstærker-elektronik og impedanstilpasning på input og output-siden af sådan en transformator er en god ide, for på den måde kan man sikre sig at den fungerer ens uanset hvor man tilslutter den.

Men jeg er både doven og en halvdårlig håndværker/elektronikmekaniker, så jeg lavede en meget mere simpel løsning hvor jeg udnytter at jeg altid tilslutter min trafo på samme måde, og til et Motu-lydkort som har et dejligt kraftigt output. Så jeg har bare tilsluttet signalet fra lydkortet til den ene spole og så tager jeg det som kommer ud af den anden spole og sender tilbage til lydkortets input. Og så er kunsten at finde en trafo som opfører sig fornuftigt i den situation og giver et fornuftigt niveau tilbage. Det kræver held og/eller at man prøver mange forskellige trafoer.

Det fede er at effekten man opnår er ret kompliceret men alligevel subtil. Den gør en lille smule af mange ting på en gang. Bl.a. får man både et highpass og et lowpass filter, men der sker også noget kompliceret farvning/blød overstyring ved visse niveauer og frekvenser... og sikkert også en masse andre ting jeg endnu ikke har opdaget. Det er en af de der ting jeg nødig ville prøve at simulere i software.

PS: Jeg kan ikke rigtigt lave nogen lydeksempler lige nu, for hele mit studie er pakket sammen pga. jeg snart får installeret altan.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan tilføje at den Lundahl trafo der er beregnet til 1975 DI'en er det dyreste, men også reneste valg af de listede. De billigere alternativer forvrænger mere. Men det er dog nok ikke så hørbart. Jeg ved det sådan set ikke, nu jeg ikke har bygget den.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Før jeg overhovedet havde kastet mig ud i at eksperimentere med de her ting, var der flere flinke lydmaskinister der sendte mig lyd-eksempler af forskellige transformatorer. Lundahl viste sig at være så høj kvalitet, at lyden kunne komme igennem stort set uden at ændre sig overhovedet. Jeg sad og A/Bede 30 gange, og var ikke helt sikker på om jeg kunne høre forskel eller ej. Muligvis var det placebo. Min interesse i trafoer er også mere at opnå en hørbar effekt, så jeg er gået efter de mere sære af af dem. Bl.a. Triad YP-304P (mener jeg den hedder, jeg kan ikke tjekke efter lige nu) har vist sig at være herlig til at fede storetrommer og sub basslines op med.

Den jeg brugte på Bryla's track er en ældgammel trafo fra en 60er eller 70er strømforsyning. Den giver 0 hits når man søger efter den.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, altså det de fleste i dag forbinder med "trafo-farve" er hvad trafo producenter har gjort alt for at undgå... :-D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ha ha, ja præcis. Jeg købte faktisk sådan en rigtig HiFi audio trafo fra Triad. Den var virkeligt god. Alt alt for god, for det som kom ind, var sgu det samme som det som kom ud, og hvad spændende er der ved en dims som ingenting gør?

PS: For dem som ikke er så elektronik-nørdede skal det dog lige nævnes at en perfekt trafo - d.v.s. en der ikke ændrer på lyden - også kan bruges til mange ting, f.eks. vende fasen, adskille ting galvanisk (hvilket kan fjerne støj i nogen situationer) eller fikse visse impedansproblemer m.m.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Joachip skrev:...det som kom ind, var sgu det samme som det som kom ud, og hvad spændende er der ved en dims som ingenting gør?
[indsæt kommentar om valgfri Hi-Fi-dims, der har solgt styrtende på netop dette men med god markedsføring]
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Skimmede lige tråden igennem igen, og nu Joachip skriver om spoler får jeg lyst til at skrive noget der egenligt ikke nødvendigvis relaterer sig til trafoer men spoler.
Bruger dog ikke den halve time eller hvad der hurtigt kommer til at gå på sådan et indlæg nu.
Så her er lidt stikord som jeg nok vender tilbage til efter noget søvn.
LOM Audio Elektrosluch/Priezor
skærmning af højtalere
indstråling - eksempelvis nye elmålere - find tråde - http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=75579
guitar pickupper/magnetisme generelt

og hvis nogen har lyst til at fortsætte herfra udfra de her stikord eller andre så er man velkommen. Det er begrænset hvor meget mere reelt der er at skrive om trafo'er her i tråden, vi kan ligeså godt komme ind på relaterede emner der vedrører trafo'er.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Christoffer I. N. skrev:I Joachips tilfælde tror jeg bare han tager kabel fra analog ud, ind i den ene side eller det ene par på den ene side af den trafo, og ud igen på tilsvarende par på den anden side, og ind i analog ind.

Det ville være nærliggende at putte schematics op af en preamp eller bare indgangstrin/udgangstrin på en trafo-baseret preamp e.l., men jeg har ikke lige et liggende. Jeg har ikke studeret Gyraf schematics, men det kunne måske tænkes der var trafoer involveret.

jeg har bygget nogle stykker af den her Box ,den laver et signal fra en gutarpickup om til et linesignal og tilpasser impedans .
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev:Før jeg overhovedet havde kastet mig ud i at eksperimentere med de her ting, var der flere flinke lydmaskinister der sendte mig lyd-eksempler af forskellige transformatorer. Lundahl viste sig at være så høj kvalitet, at lyden kunne komme igennem stort set uden at ændre sig overhovedet. Jeg sad og A/Bede 30 gange, og var ikke helt sikker på om jeg kunne høre forskel eller ej. Muligvis var det placebo. Min interesse i trafoer er også mere at opnå en hørbar effekt, så jeg er gået efter de mere sære af af dem. Bl.a. Triad YP-304P (mener jeg den hedder, jeg kan ikke tjekke efter lige nu) har vist sig at være herlig til at fede storetrommer og sub basslines op med.

Den jeg brugte på Bryla's track er en ældgammel trafo fra en 60er eller 70er strømforsyning. Den giver 0 hits når man søger efter den.
Synes den lød fantastisk. Hvad hedder den?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Udover mine stikord så beklager jeg det vrøvl jeg fik skrevet i nat, prøver at følge op på det når jeg lige har en ledig stund.

Ja kan huske vi har snakket om den Bo Hansén DI før, Jørn, og at du da vist var ganske tilfreds med den. Brugte du Lundahl trafoer?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Synes den lød fantastisk. Hvad hedder den?
Den lyder så fedt. Den er også genial på stemmer. Men det eneste der står på den er:

P0926AF KD BLY
1956S-D
0411975R KD 1 K
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvor har du den fra?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Sansynligvis fra en eller anden strømforsyning jeg nok har skilt ad da jeg var knægt, men det er så længe siden, så jeg kan ikke huske det. Det ku' da være fedt at finde flere af dem, men jeg har på fornemmelsen det bliver svært, når jeg ved så lidt om den. Jeg ved ikke hvilket apparat den har siddet i.

Flere billeder
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev:Sansynligvis fra en eller anden strømforsyning jeg nok har skilt ad da jeg var knægt, men det er så længe siden, så jeg kan ikke huske det. Det ku' da være fedt at finde flere af dem, men jeg har på fornemmelsen det bliver svært, når jeg ved så lidt om den. Jeg ved ikke hvilket apparat den har siddet i.

Flere billeder
Ja, jeg blev sgu også lige forelsket i den transformer der. Meget overbevisende på Bryla's 60'er komposition.

Måske Jacob Erland har lidt indsigt at komme med, selvom der ikke er meget info at rode med.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kan lave noget der er meget tæt på her, men hvor kunne det være sjovt bare at have den i en 1 units rack til de gange man skal bruge lige den lyd.

Med så mange tracks jeg har om året (>800 agtigt) så er der immervæk mindst et par håndfulde af folk der efterspørger det lydideal, som den trafo bl.a. er med til at levere.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Holger skrev:Jeg kan lave noget der er meget tæt på her, men hvor kunne det være sjovt bare at have den i en 1 units rack til de gange man skal bruge lige den lyd.

Med så mange tracks jeg har om året (>800 agtigt) så er der immervæk mindst et par håndfulde af folk der efterspørger det lydideal, som den trafo bl.a. er med til at levere.
Det var den samme ide jeg havde med dette indlæg. Simpelthen have et "rack" med forskellig-lydende transf. man kunne smide lyd igennem.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Bredal: Jeg har allerede lavet sådan et rack! Indtil videre er der monteret 2 ud af 10 trafoer.

Holger: Når mit studie er samlet igen, kan du altid sende mig en fil eller to som jeg kan køre igennem. ;)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Billeder eller det er ikke sket

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev: Holger: Når mit studie er samlet igen, kan du altid sende mig en fil eller to som jeg kan køre igennem. ;)
Tak :-) I realiteten nok pænt umuligt, da det er sådan noget minut-til-minut arbejde jeg laver.

Nyt svar