At få musik til at lyde gammelt?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Pandafreak
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Odense

At få musik til at lyde gammelt?

Indlæg af Pandafreak »

Hej! :-D
For det første vil jeg lige sige at jeg er forholdsvis nybegynder inden for musikmixning. For det andet er jeg ikke sikker på om dette spørgsmål/denne tråd hører hjemme under subforummet "lydteknik" eller subforummet "software", men jeg har valgt at skrive det under lydteknik.

Men nu til mit spørgsmål. Hvordan kan jeg få et stykke musik til at lyde som musik fra 60'erne eller 70'erne?
Det skal helst være med software, da jeg ikke har råd til hardware (har dog råd til noget software)

Den lyd jeg går efter, kan findes ved at man søger på "Crabtree Music Library Vol. 4" på Youtube og går ind på videoen fra kanalen "Drum Broker" (linker ikke til det, da der står noget i forummets regler om, at man ikke må linke til copyrightet musik. Det gælder vel også i dette tilfælde). Jeg er helt vild med lyden af disse musikstykker og kunne meget godt tænke mig at finde ud af, hvordan jeg kan få en lyd ligesom Crabtree Music Library. Crabtree Music Library er ny musik, lavet af en producer ved navn "MTK", som lyder som gammel soul-musik. "MTK" laver disse pakker af musikstykker til andre producere, så de kan "sample" dem, for det meste til hiphop-musik. Jeg har dog ikke lyst til at "sample" hans musikstykker - jeg vil meget hellere lave mine egne "samples"/musikstykker, som lyder som gamle soul-sange. Og jeg mener, at jeg har læst at han laver næsten det hele med software.

Det ville virkelig være en stor hjælp, hvis nogen kunne give nogle forslag til hvordan jeg kan opnå denne lyd.

Her er linket til videoen jeg snakker om:
Senest rettet af Pandafreak tors 3. jan 2019 20:21, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Det handler langt hen af vejen om at benytte de samme redskaber, der var til rådighed den gang - og der er masser af emuleringer i plugin-verdenen, der kan bidrage til at opnå den lyd. Men du kan komme langt ved at bruge 2 enkle steps:

1) brug instrumenter fra tiden (altså ingen Serum eller digitale synths)
2) smid det igennem iZotope Vinyl plugin'et (freeware).

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Er det bare lyden du vil have, eller er det også selve sangskrivningen? Man skrev også sangene på en anden måde dengang, og det er nok det som gør den største forskel hvis det skal lyde autentisk.

Medlemsavatar
Pandafreak
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Odense

Indlæg af Pandafreak »

Tak for forslagene metal! Købte for ca. 2 uger siden Arturia V Collection, så det burde vel gøre det for vintage synthesizers. Og jeg har prøvet at bruge de indbyggede sample-instrumenter i Ableton (de er ikke fantastiske, men de er fine nok). Altså har prøvet at anvende instrumenter man brugte dengang. iZotope Vinyl har jeg prøvet for lidt tid siden. Syntes ikke det kom så tæt på den lyd der er i Crabtree Music Library. Lød bare som at det fjernede nogle af de lave frekvenser og tilføjede lidt støj. Jeg ved godt at det er en del af den ældre lyd, men det er bare som om der mangler noget. Ved ikke om du eller nogle andre, kan fortælle mig lidt om hvilke effekter der blev benyttet dengang og nogle emulationer der kan gøre det samme (eller tæt på). Jeg kan lige skrive en kort liste over plugins, jeg har som kan hjælpe med at give en gammel lyd:
XLN Audio RC20 Retro Color (Får det helt klart til at lyde ældre men, igen er det som om der mangler noget)
Softube Tape (hjælper lidt)

the songcabinet altså er begyndt at læse om noget jazz og soul musikteori for lidt tid siden, men hvis du har nogle gode tips vil jeg helt klart gerne høre dem! Jeg bruger meget 7, 9, 11-akkorder og så videre, og er begyndt at anvende "modal interchange" (ved ikke hvad det hedder på dansk). Har også kigget på lidt på tritone-substitution (igen ved jeg ikke hvad det hedder på dansk). Selvom jeg syntes mine kompositioner er fine nok, syntes jeg ikke de er ligeså gode som Crabtree Music Library endnu. Men lyden er virkelig det "puslespil" jeg ikke kan løse. Forstår virkelig ikke hvordan han kan få det til at lyde så godt…

Og så en sidste ting - kan Native Instruments Komplete anbefales hvis jeg vil have instrumenterne til at lyde mere realistiske? Overvejer lidt at købe det på et tidspunkt, men det er lidt i den dyre ende af plugins.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Pandafreak skrev: Den lyd jeg går efter, kan findes ved at man søger på "Crabtree Music Library Vol. 4" på Youtube og går ind på videoen fra kanalen "Drum Broker" (linker ikke til det, da der står noget i forummets regler om, at man ikke må linke til copyrightet musik. Det gælder vel også i dette tilfælde).
Det gælder ikke i dette tilfælde. Tror du får mere ud af at linke direkte til den video du snakker om.
skriver noder

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Ni Komplete kan få dig en del af vejen,

Tjek især Scaarbee Electric Key Collection og Scarbee Smooth Electric Bass. Der er nogle gode demoer på NI's site

Bass: https://www.native-instruments.com/en/p ... e-mm-bass/
Keys: https://www.native-instruments.com/en/p ... tage-keys/

Til trommer kunne det være deres 60's kit
https://www.native-instruments.com/en/p ... s-drummer/

Der er mange andre fede tromme lyde i Komplete

Evt kunne du også bruge en Yamaha Cp-70 sample pakke som piano
http://www.hollowsun.com/hs2/products/cp70/index.htm

Jeg kender ik' så meget til stryger, men der er ihvertfald nogen i komplete pakken som du kan slippe afsted med.

Ellers har du sikkert fået en god synth stringer i din pakke fra Arturia-

Medlemsavatar
Pandafreak
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Odense

Indlæg af Pandafreak »

Okay linket er tilføjet i slutningen af mit første indlæg.

Peter det skal helt klart tjekkes ud. Og ja synth strygerne i Arturia-pakken er blevet brugt, hvis der er strygere i komplete-pakken der lyder rimeligt realistiske, bliver jeg nok nødt til at købe Komplete. Ser i hvert fald ud som det er det bedste bud på realistiske instrumenter på computeren.

Og hvis der er nogle af jer der er interesserede i at købe Arturia V Collection (vintage synths), så er det på tilbud på Thomann lige nu til 202 euro - koster normalt 499 euro. Det var der jeg købte det. Syntes det var et ret godt tilbud, så ville bare lige dele det. :)
https://www.thomann.de/dk/arturia_v_col ... arch_prv_7
Senest rettet af Pandafreak tors 3. jan 2019 20:44, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Native Instruments har sommer og vinter udsalg, hvis du er tålmodig. Når det er sagt, så synes jeg, at man får rigtig meget for pengene.
Der er forskellige versioner af Komplete, og jeg tror ikke, at det er alt jeg har linket til, der er med i alle pakkerne.. Det må du lige tjekke.

Du kan også starte med at tjekke Kontakt. Der er rigtig mange instrumenter med

Medlemsavatar
Pandafreak
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Odense

Indlæg af Pandafreak »

Ja, jeg tror jeg køber Komplete. Ser ud som et godt køb. Så mangler jeg bare at få styr på lyden. Og så tror jeg, jeg er "good to go" (når jeg lige er blevet bedre til at komponere soul-musik. Er ikke så vant til at lave den slags musik. Men det er en sjov udfordring, syntes jeg).

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det er allerede nævnt flere gange, men instrumenteringen er selvfølgelig vigtig for at det lyder originalt. En DX7 kommer ikke til at lyde som et jazz band fra 60'erne.

Til at farve lyden når man har skabt den rigtige stemning er jeg selv glad for specielt to plugins:

D16 Decimort

Perfekt til hiphop. Kan overbevisende emulere de gamle sampleres convertere (SP12, MPC Serien osv.). Men, den kan meget mere og er sjov at udforske. F.eks. modulering af "Freq Deviation" parametret kan gøre nogle rigtig sjove ting som jeg ikke har hørt andre steder.
Decimort er "altid" med et eller andet sted i minxkæden hos mig.

https://d16.pl/decimort2

XLN Audio RC20

Har en række effekter til farvning/vintage-ficering. Jeg købte den for at bruge den sporadisk hist og her, men må indrømme at den meget ofte sniger sig ind i mine produktioner, også steder hvor jeg ikke lige havde set den placeret.

Prisen er lidt høj, men den kommer regelmæssigt på tilbud, så jeg vil foreslå dig at have lidt tålmodighed.

https://www.xlnaudio.com/products/addic ... etro_color

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hvis du har/får reaktor, ville jeg klart oprette mig på reaktor user library siden, der er 3parts gratis ting. Søg på "tape mate" derinde. Der får du masser af bånd warble lyd og støv på alt du sender igennem.

Medlemsavatar
Pandafreak
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Odense

Indlæg af Pandafreak »

Morten B jeg tror jeg vil købe NI Komplete, for at få adgang til nogle instrumenter der lyder lidt mere realistiske. Angående synthesizere havde jeg også tænkt mere på synthesizere fra 70'erne såsom Minimoogen og Yamaha CS80 (begge er med i Arturia V Collection)

Decimort ser interessant ud. Kender ikke så meget til hardware-samplere og hvad de gør ved lyden, men det kan være jeg skal tjekke det ud.

RC 20 Retro Color har jeg og det fungerer godt ja, syntes bare ikke at jeg kunne få lyden helt som jeg ville have den med RC 20.
Har eksperimenteret lidt med forskellige effekter på noget musik, jeg har lavet og syntes jeg er kommet tættere på den lyd, jeg kunne tænke mig. På instrumenterne fjernede jeg nogle af de lave og højre frekvenser med EQ. Så brugte jeg compression på alle instrumenterne (ved ikke om det er en god ide) med en slags "vintage" compressor ved navn MJUC jr. fra Klanghelm som er gratis. Så tilføjede jeg lidt mono "plate-reverb" (kan ikke helt bestemme mig om det hjælper). Så tilføjede jeg en del saturation på det hele med Softube Tape og Klevgrand Reamp (jeg tror det er den der hjælper mest med lyden) og tilføjede også lidt "wobble" med Tape.

the19thbear det vil jeg nok tjekke ud, når jeg køber Komplete.

Laver lige en redigering:
Jeg har lavet nogle ændringer, og nu lyder det meget tættere på videoen end det lydklip, jeg sendte. Da jeg lyttede til lydklippet lidt mere, kunne jeg høre der var nogle mangler og nogle ting der ikke lød så godt. Jeg har derfor fjernet linket da der ikke er nogen grund til at høre det. Men jeg vil lige sige tak for hjælpen/forslagene :)

Medlemsavatar
WarmJet
Medlem
Indlæg: 90
Sted: Århus

Indlæg af WarmJet »

Ikke for at være lyseslukker, men tror sgu ikke det kommer til at ske i dit DAW, bånd skal der til :)
Og der er ret stor forskel på 60'erne og 70'erne hvad produktionsteknikker og teknologi angår. Så du må præcisere hvad du vil, gerne med eksempler? For eksempel var Sgt. Pebbers indspillet på fire spors maskiner i '67 hvor 16 og 24 spors maskiner var standarden blot fem år senere. Dette medførte blandt andet at lyden blev bouncet færre gange, hvilke betyder en del for det samlede lydbillede.

Derudover var der mange store forskelle på typiske produktionsteknikker - i 60'erne var der sjældent meget closemic'ing på trommerne omend der selvfølgelig var undtagelser sidst i 60'erne. En typisk 70'er trommelyd er closemic'et i små, tørre rum, relativt ofte med trommer der er godt plastret til i tape for at dæmpe resonanser. For eksempel en pung på lilletrommen. Det var også almindeligt at tage bundskind af tammerne og mice dem fra bunden. Igen var der undtagelser, Led Zeppelin som det oplagte af slagsen, hvor der hyppigt blot blev mic'et OH, lilletromme og stortromme i nogle livlige rum. Begræns rumklang på trommerne, med mindre nummeret SKRIGER på det (lilletrommen på "Rocket Man" med Elton John skreg tydeligvis på det og det lyder sweet IMO)
Personligt finder jeg det relativt nemt at lave en 70'er lyd så længe jeg kører analogt, hvor en typisk 60'er lyd er meget sværere. Ikke mindst fordi jeg har et lille, dødt rum så meget overheadbaseret trommelyd er svært at få til at virke.

Hvis du er dedikeret til sagen og vil naile noget der lyder troværdigt, så skaf dig en billig pult og en lille Fostex eller Tascam ottespors. De er naturligvis ikke på højde med de Studer, Ampex, MCI , Scully og 3M maskiner du hører på klassikerne men med de rette mikrofonteknikker kommer du afgjort tættere på end i noget DAW.

Derudover så undgå de meget skingre moderne billige kondensatormics, som SE X1 osv. Oktava MK-319 er en billig kondensator der får dig lidt i den rigtige retning og derudover er dynamiske klassikere som 57, MD421, MD441 (70'erne), M201, osv. mics der er brugt på mange klassikere og er ikke vanvittigt dyre.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis jeg skal bruge "gammel" lyd kører jeg det normalt igennem et tape delay plugin.

Her er lidt forslag fra min plugin liste, jeg har med garanti glemt nogle:
UAD EP-34 Tape delay (Den summer stereo ind til mono, så for intakt stereo out kræves 2 instanser)
UAD AMS RMX 16 (Multieffekt)
Eventide SP2016 (Rumklang) - Vintage modes..
FXPansion Bloom delay (Ikke til salg længere)
iZotope Trash 2 (Multieffekt) - Delay delen er helt vildt fed. "Faulty" presets under distortion er også meget fede!
Kush Omega N - fed afrulning af toppen, distortion kan tæmmes via gain - Har ikke prøvet Tube Omega'en..
D16 Decimort 2 lyder for mig ikke gammel, men det er muligvis den af mine listede plugins jeg bruger allermest.
Måske kan du få noget brugbar "gammel" lyd ud af Klanghelm SDRR
Sonic Charge Permut8 kan også lyde digitalt smadret
Ohmforce Ohmicide har med garanti også nogle fede smadrede distortion modes, jeg kender kun nogle få af dem, og den er brugt for lidt her...


Derudover har Goodhertz flere plugins der virker meget interessante iforhold til at få dated/smadret lyd. Vulf og Lossy eksempelvis. Har desværre ikke prøvet dem.
Når UAD kommer med en god rabat på den, så skal Korg Delay'en prøves. Den vil nok også være fed til dated lyd.

Nyt svar