Hvilken Mic til hjemmestudie?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
KristianSick
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Silkeborg

Hvilken Mic til hjemmestudie?

Indlæg af KristianSick »

Hej folkens

Jeg står i den situation at skulle købe en kondensator til det lille hjemmestudie. Jeg kommer meget fra live verdenen hvor jeg har været siden 2013 og er ikke så meget inde i hvad man skal gå efter i studieverdenen.
Jeg har dog lejet en del i studie på Den Rytmiske Højskole, men de mikrofoner er lidt uden for mit budget :|

Jeg er lidt fanget imellem 2 muligheder
F.eks. Røde NT1 i den lave ende, hvor jeg frygter jeg ikke er tilfreds med lyden
Eller noget mere kvalitet som SE Electronics SE4400a men er her bange for at købe noget for dyrt der alligevel ikke lever op til prisen eller mit behov.

Hvad er jeres erfaring?

Umiddelbart bliver det i den første tid mest til mandlig vokal og akustisk guitar. Jeg har et focusrite gen 2 lydkort som har phantom.
Mit budget er en 2-4000

Jeg har set på
SE ELECTRONICS SE4400a
WARM AUDIO
WA-47jr
SE ELECTRONICS sE2300

Brugt er bestemt en mulighed! :)

Hvad kan i anbefale?

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Kære Kristian

Røde NT 1 er som udgangspunkt ok, måske lidt hypet i toppen, men det er ok til jazz.

Jeg elsker Warm dybt og inderligt, men jeg kender ikke helt deres mics. Jeg tror dog at de altid leverer over hvad man kan forvente af den prisklasse.

Derudover kender jeg en del der bruger mikrofoner fra Aston, deriblandt mig selv, og jeg synes de er virkelige gode:)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har ikke prøvet NT1, kun NT1a, og den var fin, men også kedelig i lyden.

Jeg har nu en Warm WA14, som jeg er meget glad for. Den stammer muligvis dit budget lidt.

Ellers vil jeg anbefale, du ligger på Aston Spirit og Roswell Mini K47. Begge er lavt prissat og får virkeligt gode anmeldelser alle steder.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Aston Origin er bestemt også en god mulighed.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Hvis mikrofonen er til dig selv, så skal du prøve den først. Mikrofoner har en frekvenskurve som skal passe til din stemme, og den er jo helt ubekendt her. Alle på listen kunne være nogle du kunne prøve. De fremhæver forskellige detaljer i din stemme, og vurderingen af om du kan lide de detaljer er helt subjektiv efter din egen smag og ønske til lyd.

Ydermere er vurderingen relativ fra mix til mix, og det er derfor man i studier afprøver forskellige mikrofoner til hvert projekt. Det kan derfor være en god ide at opbygge et udvalg som kan fungere i forskellige optagesituationer.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

NT1 lyder glimrende på nogen stemmer og mystisk på andre. Det er lidt knald eller fald. (Jeg har selv et par af dem.)

Jeg synes generelt godt om SE Electronics. Dem har jeg også et par stykker af, og jeg synes de virker lidt mere forudsigelige.

Jeg kender desværre ikke Warm Audio's mics.

Jeg vil ihvertifald sige at du bør gå efter en stormembran kondensator mic.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Det er en god ide, hvis du kan prøve et par forskellige og se, hvad der passer på din stemme.

Det kan godt være en mulighed at købe brugt, men der er virkelig sket meget med kvaliteten af mikrofoner i det prisleje de senere år, så faktisk ville jeg nok købe en ny.

Lewitt LCT-440 får min anbefaling. Har to af dem og de lyder fantastisk og byggekvaliteten er virkelig god.

/Martin.

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Noget under budget, men absolut værd at overveje alligevel, kvaliteten fejler ikke noget:

Audio-Technica AT2020. Vi fik én til studiet for nogle år siden, og den bliver brugt konstant, og til alt muligt: vokal, percussion, kor, guitar, violin, saxofon osv. 4Sound har den til ca 700,-

Vi har suppleret med et elastikophæng, da det ikke følger med.
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis du arbejder i et akustisk ubehandlet studie, er Shure SM7b værd at overveje

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

the songcabinet skrev:Hvis mikrofonen er til dig selv, så skal du prøve den først. Mikrofoner har en frekvenskurve som skal passe til din stemme, og den er jo helt ubekendt her. Alle på listen kunne være nogle du kunne prøve. De fremhæver forskellige detaljer i din stemme, og vurderingen af om du kan lide de detaljer er helt subjektiv efter din egen smag og ønske til lyd.

Ydermere er vurderingen relativ fra mix til mix, og det er derfor man i studier afprøver forskellige mikrofoner til hvert projekt. Det kan derfor være en god ide at opbygge et udvalg som kan fungere i forskellige optagesituationer.
+1

Selv bruger jeg nu en Warm Audio 87, som du kan høre hér:
Jeg har en gammel SE liggende, som lød sådan hér:

Jeg overvejer at sælge den, da jeg ikke rigtigt synes, at den har den samme lyd længere.
Men faktisk kan man også slippe hæderligt afsted med en dynamisk Shure Beta 58, som jeg forsøgte mig med hér:

Rigtig god jagt efter den helt rigtige mikrofon :-)
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Jeg har haft en SE 2200 i mange år, og jeg synes i den grad, at den leverer til pengene: https://www.4sound.dk/studie/mikrofoner ... ics-se2200 Så den kunne du også tjekke ud.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Rum akkustisk er altafgørende!

Hvis dit rum ikke er dæmpet nok så vil hvilken som helst mikrofon lyde af lort. Så husk lige at sikre dig at det step er klaret først. Og hvis det step IKKE er klaret så start der. Og som nogen siger kan du vinde noget ved en dynamisk mikrofon istedet for en kondenser i forhold til dårlig behandlet rum, men god akkustik er stadig det allervigtigste.... ellers ender du bare op med at optage lorte lyd i høj kvalitet.

Så du får meget bedre lyd for pengene ved at købe røde nt1 og akkustisk forbederne ting for resten af pengene end at smide alle pengene på en SE4400a

Ved heller ikke om SE4400a er meget mere kvalitet end røde mikrofonen, er en mere alsidig mikrofon med instillings muligheder og sjov og ballade.

Men man kan jo få en røde nt1a for 550 kr i den blå avis, så har man en mic med ulta lav egen støj der lyder helt fint. men er også en se4400a til 2000 .. og er sikkert også et hav af andre gode mikrofoner i alle afskygninger. og ALLE har deres farvoritter og deres meninger om hvad for en der liiige er 3 kussehår bedre end de andre til prisen.

Så køb en til en rimelig pris brugt hvor det er en god deal du laver .. så kan du bruge den lidt og i værste fald kan du bare sælge den videre uden tab og endnu engang huuusk akkustikken ... det er mit råd :P

eller hvis du fortrækker et mere gearslutty svar:

Så køb en Se electronics T2 der er 4400aeren med titanium kapel der liige gir den extra lækker respons på hurtige transienter og så en Beyerdynamic M99 for en underdog af en dynamic broadcaster sang mic der vandt i blindtest og så liige en ribbon mic skal du da også ha og et par billige kina mics med nogle brands man aldrig har hørt om for jeg kender liiige en som er meget bedre end prisen siger og faktisk er en neuman U87 i forklædning bare du får det rigtige mod installeret og en SDC skal du da også ha .. og hvad med stereo mikrofoner for den guitar i mono er da bare helt håbløs .. og du skal da ihvertfald mice den op med 2 mikrofoner til at fange den rigtigt .. og og og :D

Nyt svar