The Effects of Latency on Live Sound Monitoring
"A subjective listening test was conducted to determine how objectionable various amounts of latency are for performers in live monitoring scenarios. Several popular instruments were used and the results of tests with wedge monitors are compared to those with in-ear monitors. It is shown that the audibility of latency is dependent on both the type of instrument and monitoring environment. This experiment shows that the acceptable amount of latency can range from 42ms to possibly less than 1.4ms under certain conditions. The differences in latency perception for each instrument are discussed. It is also shown that more latency is generally acceptable for wedge monitoring setups than for in-ear monitors."
Har kun lige skimmet artiklen. Men ser superinteressant ud. Bliver nød til at læse den, når jeg er frisk i hovedet.
The Effects of Latency on Live Sound Monitoring - wedges vs in-ear
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Ok det handler meget om hvad man bruger i signalet til at rette ind efter ... problemet er kamfiltervirkningen der opstår imellem instrumentets direkte lyd når det kombineres med det digitalt konverterede inde i øret. Et delay på blot 1,4 ms som er det typiske i f.eks en Yamaha 01v (jeg ved en gammel svend med lav clock på 44,1 khz) giver immervæk en nulling ved 356 hz, hvis de to signaler er lige kraftige det øjeblik de kommer ind i øret.
Det er så lidt interessant at man med inear er meget mere kritisk end hvis det kom fra en skråkasse, hvor der ellers nemt kunne være en 2 ms på grund af vandringen i luft. Gad vide om det er hass effekten der viser sig her??
--sd
Det er så lidt interessant at man med inear er meget mere kritisk end hvis det kom fra en skråkasse, hvor der ellers nemt kunne være en 2 ms på grund af vandringen i luft. Gad vide om det er hass effekten der viser sig her??
--sd
Ah, det tager noget med 3ms for lyd at flytte sig en meter, og der er vel som regel mindst et par meter fra ører til kasse, så det er nærmere 6ms der er normalen.Søren Dyhr skrev:Det er så lidt interessant at man med inear er meget mere kritisk end hvis det kom fra en skråkasse, hvor der ellers nemt kunne være en 2 ms på grund af vandringen i luft.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Det er en engelsk/fod feet, pr. ms, og jeg er ikke så høj kun 182 ca. og driveren i en skråkasse er ca. 10-20 cm. over gulvet ... skal vi sige mindst 3-4 ms. Men ja du har ret!amolin skrev:Ah, det tager noget med 3ms for lyd at flytte sig en meter, og der er vel som regel mindst et par meter fra ører til kasse, så det er nærmere 6ms der er normalen.Søren Dyhr skrev:Det er så lidt interessant at man med inear er meget mere kritisk end hvis det kom fra en skråkasse, hvor der ellers nemt kunne være en 2 ms på grund af vandringen i luft.
--sd