Mikrofoner til trommesæt

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Mikrofoner til trommesæt

Indlæg af gs-dk »

Jeg har besluttet mig for at indspille noget mere trommesæt hjemme så hvad skal jeg kigge på af mics - gerne clip on. Jeg har 4 tom tom's - lilletromme, der skal mixes op. Jeg har faktisk en SM 57, så måske er det nok med Tom mikrofoner. Overhead, hihat og stortromme har jeg i super kvalitet allerede. Alt skal køres i mixer som sender signal til mit recording setup.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har indtil nu kørt med 4 mikrofoner. Stortromme, lilletromme, overhead stereopar. Det virker fortrinligt. Fik at vide af en rigtig trommeslager, at flere mics bare vil give mig problemer (det var sikkert fase og bleed der mentes), tidsspilde og ikke noget bedre mix som sådan. Det giver det bleed det skal og ligger rigtig fint i mixet som en samlet enhed. Jeg har et stereopar sE5 som overhead jeg købte til 2000,- og har set dem endnu billigere. De lyder super fedt. Ellers ville jeg gå med sm57 på det hele, bare for begrænsningens kunst, helhedsbilledet og fordi de kan bruges til alt muligt andet. Man tror tit der skal mere til, men sidder overheadsne rigtigt, giver det den fede lyd med det samme.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Og så har jeg kig på at bruge noget saturation, evt. rewire fra klewgrand (til at betale) for at farveladesmadre det hele tilbage til 1971, og så kan mikrofonernes kvalitet (sm57 og opad) næsten være ligemeget, går jeg ud fra, kun hvordan man sætter dem op.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tak - jeg vil nu have seperat mic på hver tromme, det giver lidt flere muligheder. Det ser heldigvis ud til, at det nødvendigvis ikke koster en bondegård.
Senest rettet af gs-dk fre 26. apr 2019 23:34, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Hvor meget er en bondegård egentlig, også set i forhold til spidsen af en jetjager (som jo egentlig "kun" er 16.000 kr. iflg. "Flyvevåbnet") :-)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Har rettet teksten med en lille - betydningsfuld fejl:). Jeg har en idé om at de 4 toms - evt. lilletromme koster under 5K - resten har jeg i super kvalitet. F.eks. RE 20/27 på stortromme - noget KM184 - evt. SE Ribbon - med mulighed for at supplere op. Så skal der noget god kabelføring til - men det virker realistisk at holde den deromkring

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ribbon <3 !
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg vil sige at 3-4 styk 604 (Sennheiser) koster ikke alverden ... men hvis du har pengene så sæt Audix D6 på tammerne. Pointen er at den er equalizeret til en klang der vil spare dig for meget fedteri i dit mix. Men dit valg af stortromme er jeg ikke vild med, den vil lave noget højtliggende klikkeri a la Levon Helm, altså americana folk rock, en ny ting som A-55 fra MXL, kan man bedre lægge Saturation på senere.

Men ellers er jeg enig i at jo flere mikrofoner, man smider på et sæt jo flere problemer skaber man for sig selv. Ligesom jo flere kondensator mikrofoner jo mere arbejde giver man sig selv.

For tiden kører jeg selv med en 4 mikrofons løsning. En Heil Pr30 pegende ind på tammer og ride bækken spændt på gulvtammen, en AE3000 på lilletromme og highhat. En Beyer 201 på de to tammer oppe og endelig en Audix D6 i hullet på stortrommen.

Jeg for equalizerer med earthworks kickpad på stortromme.

—sd

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tak - så du vil anbefale Audix D6 på stortromme. Hvis jeg gerne vil undgå stativer - er der så en clipsløsning til dette setup (tomtoms og lilletromme). Måske en mikrofon til de to top tommer og en mikrofon til de to på gulv tommer? Jeg har faktisk også to to rototoms, som jeg nok tager fra bunden for at få hele dybden.

Jeg tror, at jeg vil prøve 604 - det virker også æstetisk godt for mig:)

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Der findes masser af clamps til trommemikrofoner. Fx denne her. Den kan godt sættes på en stortrommereife.

https://m.thomann.de/dk/audix_d_clamp.htm

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg bruger LP-Claw fra højre ben af stortrommen, fra nederste reife på den midterste tam og endelig en fra gulvtam. Lilletrommen derimod ændrer klang hvis man hænger noget på den så der bruger jeg et kort stativ.

Og ja bruger D6 til stortromme ... men den er lidt ensidigt 2000 stortromme lyd, så jeg hænger i nogle tilfælde en AT2050 i 8-tals konfiguration ind i mellem køllen på stortrommen og sidingen ... toppen skal så væk fra D6’eren og polariteten skal passe hele vejen fra toppen af lilletrommen om til forsiden af stortrommen. Den der 8-tals ting skal lowcuttes meget højt oppe, og så komprimeres 2:1 med noget auto - så man lige får hevet 6 dB af på de kraftigste slag.

Roto’er ville jeg tage med en MXL 606 pegende op nede/udefra 10 cm fra ophænget, da det er en kondensator nemt fanger begge to (håber der blot er to?)

—sd

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

1000 tak - og så er det faktisk ikke rigtigt, at jeg skrev rototoms. Det er to reifetrommer med noget tykt olieskind på - men jeg kan sagtens følge dig. Tak for hjælpen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Nyt svar