Layer Sub og Bas i POP - produktion

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Layer Sub og Bas i POP - produktion

Indlæg af MichaelHausted »

Hej Folkens

Af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at høre de af jer der arbejder med pop/mainstream produktion, om i
også ofte ender med at layer en sub-bas under jeres bas og så lowcutter den? I så fald, hvad gør i yderligere for at undgå de clasher?

Kunne også godt tænke migat høre nogle fortalere for kun at have én bas og hvorfor?

(Personligt synes jeg bare ikke jeg kan nå frem til samme varme bund som ved at layer en sub/sinewave.)

DBH Michael

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Som du er inde på, så er det fornuftigt at lave sub laget ud af en sinus, fordi der så ikke er nogen overtoner der forstyrrer din anden bass - ihvertfald i teorien. Du kan evt. kigge med en analyzer, og highcutte/lowpass filtrere subben hvis der er brug for det.

Jeg har selv for nyligt haft gode resultater til 808's ved at lowcutte mit distortede top lag med et stejlt 48dB/oktav.

Derudover skal du tænke over at få faserne til at line up, hvis det skal være så stramt som muligt. Melda laver et plugin til det, det samme gør SoundRadix, og flere. Jeg har ikke erfaring med dem. Det er essentielt til bass-tung musik (Drum & Bass, Dubstep m.m.). Et alternativ til det er at du programmerer din top bas og sub bas i samme plugin, og sørger for at faserne på de forskellige oscillatorer følges ad.

Har du stereo information i dit top lag, så kan du proppe et "mono bund" plugin på. En anden løsning er at lowcutte Side-signalet, uden at cutte Mid. Det er lettest hvis du har en EQ med indbygget MS mulighed, alternativt kan du sende signalet ud til 2 kanaler, proppe Voxengo's gratis MSED på og EQ'e løs. De to EQ'ede spor kan så samles på en gruppe (eller hvad det hedder i dit program).
Din sinus sub skal selvfølgelig være 100% mono, det må ikke indeholde stereo information.


Det var hvad jeg lige kunne komme på. Har garanteret glemt et eller andet vigtigt..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah ja, du spørger til at få det til at undgå at clashe.
For at det skal lyde naturligt, og især til Pop, som ikke nødvendigvis er så bass-tung en genre, så er det nok det bedste udgangspunkt at din sub spiller på samme tid som din top bas.

Ved at have sub og top på forskellige spor kan du bruge forskellige compressor-indstillinger på de to. Det er meget brugt, og af gode grunde, at ducke bass med din stortromme i en ekstern sidechain-styret compressor. Men det kræver god monitoring, hvis du vil lave forskellige indstillinger på de to bass'er.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg tænker det er mere vigtigt, at få bassen til at makke ret inden for det spektrum, som "det normale" publikum vil høre det i.

Hvor lytter folk til din musik? Hvis det er til klubben mm, så er det fedt med subbass osv.

Men er det streaming på telefonen, så er det f.eks bedre (IMO) at finde noget saturation til bassen, der gør, at dens overtoner slår bedre igennem - så får man hjælp af psykoakustikken, der får det til at lyde som om, at der er mere bas, end der egenligt er.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

God pointe, ja.

Hvis din nuværende bass indeholder den laveste oktav du kunne tænke dig, så er det både hurtigere og lettere at proppe noget parallel distortion/saturation på bass'en. Dette nye spor kan du så med fordel også lowcutte, som noget af det sidste. Eller noget af det første, afhængigt af hvordan du vil forme din distortion.
Det burde jeg måske ha' været mere klar omkring med mit 808 top lag. Det lag er lavet som en parallel distortion, ved at sende den oprindelige lyd ud til et FX spor, distorte og processere til hvad jeg havde lyst til, og så det føromtalte 48dB/okt lowcut.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

MichaelHausted skrev:Hej Folkens

Af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at høre de af jer der arbejder med pop/mainstream produktion, om i
også ofte ender med at layer en sub-bas under jeres bas og så lowcutter den? I så fald, hvad gør i yderligere for at undgå de clasher?

Kunne også godt tænke migat høre nogle fortalere for kun at have én bas og hvorfor?

(Personligt synes jeg bare ikke jeg kan nå frem til samme varme bund som ved at layer en sub/sinewave.)

DBH Michael
Jeg lowcutter sjældent subben - eller en smule for at passe til mixet men ellers ikke. Til gengæld lowcutter jeg den bas, den er layered med. Der sker sjældent særlig meget andet i min sub bas end i de helt dybe frekvenser, så jeg lader subben tage over, der hvor jeg føler, at min primære bas mangler noget og lowcutter den primære ved f.eks. 140hz eller hvad, der nu end giver mening for det, der bliver spillet.

Nogle gange noget dynamisk eq netop for at undgå at lydene clasher i nogle uheldige frekvenser.

Når det så er sagt (eller skrevet om ikke andet) - så er det meget lidt på billboard, hvor bassen (inkl. sub) ikke er lowcuttet sindsygt højt - alt for højt til min smag. Der mangler ofte noget af den lækre, dybe sub.

Nyt svar