Erfaring med Subwoofer

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Erfaring med Subwoofer

Indlæg af Peter »

Jeg har i nogen tid overvejet, at købe en sub, og vil i den forbindelse gerne høre om jeres erfaringer.
Hvad er godt og hvad er skidt?

Jeg bruger Neumann kh120a som monitors, og på trods af, at de er relativ små har de en del bas. Jeg har DIY corner bass traps og broadband absorbers, men kun omkring lyttepositionen. Altså ikke i hele soveværelset.

Den sub som neumann tilbyder koster en del mere end mange andre. Vil i mene at det er vigtigt, at man matcher med samme brand?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Peter skrev:Jeg har i nogen tid overvejet, at købe en sub, og vil i den forbindelse gerne høre om jeres erfaringer.
Hvad er godt og hvad er skidt?

Jeg bruger Neumann kh120a som monitors, og på trods af, at de er relativ små har de en del bas. Jeg har DIY corner bass traps og broadband absorbers, men kun omkring lyttepositionen. Altså ikke i hele soveværelset.

Den sub som neumann tilbyder koster en del mere end mange andre. Vil i mene at det er vigtigt, at man matcher med samme brand?

Håber du får nogle gode svar, men vil lige venligst oplyse at der allerede er mange tråde omkring emnet, hvor det vendes i detaljer,..

En search kunne være dig en stor hjælp, eller del-hjælp :wink:

Brands kan selvfølgelig mixes, i det omfang man overvejer: hvad, hvordan, og hvorfor,..
/Dub

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Lavede en søgning på din opfordring.. Synes ikke det gav mig de svar jeg ønskede

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Arggg, ok, en gang imellem putter tingene sig i "blandede" tråde,.. og er derfor lidt udfordrene at grave frem

Hvis nogle har nogle keywords eller kan linke op håber jeg de vil give lyd

(er selv lidt tom da jeg forlængst har sluppet ideen om mono-sub)

Pøj-pøj med såvel "gamle" som nye svar ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Peter skrev:Jeg har i nogen tid overvejet, at købe en sub, og vil i den forbindelse gerne høre om jeres erfaringer.
Hvad er godt og hvad er skidt?
At tro at man har brug for subwoofer er skidt! Langt de fleste af os skal prøve at pille rummets virkning ud af ligningen ... for at opnå at det vi laver passer andre steder henne.

Derfor syntes jeg at Auratones eller NS-10 ... er det eneste rigtige. Men forudsætningen er selvfølgelig at det er "rigtige" instrumenters lyd, det handler om i dine mix hvor alt har et gundtone-overtoneforløb.

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr lør 22. jun 2019 12:26, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har Adam sub7 og Adam A7X. Jeg bruger aldrig sub til guitarspil. Kun hvis jeg spiller bas eller jeg spiller et track med bas. Lytter jeg til Spotify , youtube ol. eller ser en god film er suben udemærket. Indspiller jeg track med bas. Kan det godt være svært for mig at vurdere hvordan jeg skal indstille frekvensen og volumen på suben. Derfor lytter jeg også med høretelefoner For at danne mig et indtryk af forholdet.
Det en mine erfaringer med subwoofer :)

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Søren Dyhr skrev:
Peter skrev:Jeg har i nogen tid overvejet, at købe en sub, og vil i den forbindelse gerne høre om jeres erfaringer.
Hvad er godt og hvad er skidt?
At tro at man har brug for subwoofer er skidt! Langt de fleste af os skal prøve at pille rummets virkning ud af ligningen ... for at opnå at det vi laver passer andre steder henne.

Derfor syntes jeg at Auratones eller NS-10 ... er det eneste rigtige. Men forudsætningen er selvfølgelig at det er "rigtige" instrumenters lyd, det handler om i dine mix hvor alt har et gundtone-overtoneforløb.

--sd
Jeg har desværre nået grænsen for hvor meget mere af lokalet jeg kan trække ud af ligningen.
Jeg laver elektronisk musik og bruger udelukkende hardware synths.. Nok ikke det du vil kalde rigtige instrumenter.

Det er meget muligt at ns-10 har en vis legende status, men for mig der lyder de som en dårlige 80'er pop plade hvor alt bas er skrællet af. De bliver ikke en mulighed her, da jeg både spiller musik og mixer på de samme monitors og gerne vil have en vis bund.

I forhold til Auratone, så har jeg ikke hørt dem, men jeg mindes, at de nye ikke er blevet modtaget så godt.

Men det er noteret, at indtil videre er Sub ikke en anbefaling.
Tak for svar

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg overvejer selv subwoofer - har gjort det længe. Jeg tænker sådan en "pedal-woofer", hvor man lige kan switche den ind, når man vil lytte i dybden - og så ellers ikke have den koblet til - kunne være en udemærket løsning.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Kimex skrev:Jeg har Adam sub7 og Adam A7X. Jeg bruger aldrig sub til guitarspil. Kun hvis jeg spiller bas eller jeg spiller et track med bas. Lytter jeg til Spotify , youtube ol. eller ser en god film er suben udemærket. Indspiller jeg track med bas. Kan det godt være svært for mig at vurdere hvordan jeg skal indstille frekvensen og volumen på suben. Derfor lytter jeg også med høretelefoner For at danne mig et indtryk af forholdet.
Det en mine erfaringer med subwoofer :)
Cool, tak.

Altså det er delefilteret på subben der er svært at indstille?
Har du subben tændt når du mixer eller fortrækker du at den er slukket?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og ellers er der noget info/tanker i denne tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=68474

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

SustainerPlayer skrev:Og ellers er der noget info/tanker i denne tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=68474
Tak for link.. stort :thumbup: herfra

Det er en super tråd

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Peter skrev:
Kimex skrev:Jeg har Adam sub7 og Adam A7X. Jeg bruger aldrig sub til guitarspil. Kun hvis jeg spiller bas eller jeg spiller et track med bas. Lytter jeg til Spotify , youtube ol. eller ser en god film er suben udemærket. Indspiller jeg track med bas. Kan det godt være svært for mig at vurdere hvordan jeg skal indstille frekvensen og volumen på suben. Derfor lytter jeg også med høretelefoner For at danne mig et indtryk af forholdet.
Det en mine erfaringer med subwoofer :)
Cool, tak.

Altså det er delefilteret på subben der er svært at indstille?
Har du subben tændt når du mixer eller fortrækker du at den er slukket?
Kun tændt, hvis der indgår bas i tracket. Ellers bruger jeg den ikke.
Men jeg kan helt sikkert også lære meget mere om emnet :)
Og ja. Min sub er helt separat fra monitorerne :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har solgt min sub Igen. Med mindre man har rigtig god akustik i sit rum, så er det bare svært at mixe bund på højttalere, så jeg bruger hovedtelefoner, når der arbejdes i bunden.

En sub bidrager med endnu en lydkilde, og man skal virkelig passe på, hvis man skal undgå faseknald. Jamo laver vist nok en sub, hvor man kan indstille fasen trinløst. Sådan en ville jeg nok vælge, hvis jeg skulle prøve at have sub igen

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det hører med til historien, at mine Adam A7ere allerede går ned omkring 40Hz, og jeg ville aldrig give mig i kast med noget der går dybere. Mit Rum har faktisk også et løft ved 40-50 Hz, så den dybe bund er ikke rigtig et problem for mig. Det er meget værre i det kritiske område fra 80-200 Hz.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

den dårlige nyhed er nok, at pengene er bedre givet ud på akustikregulering. SKAL du have en sub, så overvej at finde en med variabel crossover til sub / dine andre monitors og mulighed for at vende polariteten. Jeg havde en sub10 fra Adam som kunne det.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Jeg kan desværre ikke få lov til at lave mere akustisk regulering end det jeg allerede har. Jeg sidder i vores soveværelse og min kærestes grænse er nået forlængst.

Jeg vil se om jeg kan låne en sub et sted, og på den måde danne et overblik over de potentielle problemer der kan opstå.

Tak for svar

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Peter skrev: Jeg vil se om jeg kan låne en sub et sted, og på den måde danne et overblik over de potentielle problemer der kan opstå.
Det er netop min tanke på et tidspunkt - at få målt rummet (med REW og en målemikrofon) med og uden en sub og selvfølgelig testlytte/sammenligne og dermed finde ud af, om det dur til noget.

Der er mange modstridende holdninger - og selvom vi alle nok kan blive enige om, at det bedst kan betale sig at få akustikreguleret sit rum optimalt først, så siger virkeligheden jo også, at for de fleste af os, så vil vi før eller siden render panden imod en mur der - strukturelle forhold, økonomi, familie mm.

Og så er der nok også forskellige forventninger afhængig af brug, genre mm.
Så jeg regner selv med, at købe en brugt sub på et tidspunkt - så hvis det ikke er løsningen, så kan man skyde den videre uden større økonomisk tab.
Eller måske få trappet noget mere - eller hvad man nu kommer frem til.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Og ellers er der noget info/tanker i denne tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=68474
Gen-læste lige mine svar fra dengang. Min situation og holdning har ikke ændret sig.

Men jeg ville klart gå efter den matchende K+H/Neumann sub, hvis du beslutter dig for at prøve en sub.


En måling med Room EQ Wizard e.l. vil give dig en masse viden, som du efterfølgende kan prøve at bekræfte ved reference-lyt på andre anlæg, i andre rum.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har været okay glad for min AudioVector K-Sub Super som "kun" koster det halve af Neumann's. Det er trykkammer, så den er ret præcis og den er bedre til at gengive selve tonaliteten i ting end mange andre subs jeg har hørt rundt omkring.

Den har dog to ulemper efter min mening:
1) Lowpass filteret er kun 6 dB/okt, hvilket sjældent matcher typiske højttaleres fall-off i bunden. 12 havde været bedre.
2) Den lyder absolut bedst under 120-150 Hz, så den matcher ikke så godt sammen med små højttalere.

PS: Jeg er ved at få akustik-reguleret mit rum, og selvom jeg kun er 1/3 færdig, lyder alle mine højttalere allerede bedre i bassen nu. Det er ikke sikkert jeg fortsætter med et subwoofer baseret setup. Men det skal tiden vise.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Lav evt også et regnestykke der vurderer om dine monitors skal udskiftes til nogle med større bashøjttaler i stedet for at tilføje en sub.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hald skrev:Lav evt også et regnestykke der vurderer om dine monitors skal udskiftes til nogle med større bashøjttaler i stedet for at tilføje en sub.
Det ligner lidt dette regnestykke:
optimal-number-of-guitars.jpg
optimal-number-of-guitars.jpg (11.96 KiB) Vist 651 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Præcis! Hehe..

Det er dog noget nemmere at få sweetspot og bas fasen til at gå op uden sub.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar