Crimson Guitars - The Complication - Byggeserie

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Crimson Guitars - The Complication - Byggeserie

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har vist fulgt med fra starten af. Der kom en fed tilføjelse jeg ikke havde tænkt på i seneste afsnit, afsnit 17.
Embedder hele bunken, og tilføjer resten når de kommer. Jeg plejer selv at spole igennem det, for at se udviklingen. Han taler til tider lidt rigeligt, men det er muligvis fedt, hvis man er interesseret i at bygge sin egen guitar.



























Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Uh - nu har jeg ikke lige set serien der. Men han har nogle tidligere videoer, hvor han laver nogle ret ... mærkværdige ting og træffer nogle ret useriøse valg.

Men måske han er blevet bedre ...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Del 18:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Del 19:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Del 20:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En lille halv times video om hans båndjob, hvad siger du til det, Hans?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hæh - jeg har ikke lige kigget med. Men jeg kigger den seneste senere. :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Beklager. Jeg holdt ud til ca. 8 minutter inde. Jeg får fniller af ham.

Han virker komplet useriøs på mig. Det er hele tiden noget med at hente noget, og så hente noget andet - så gå i gang med noget, så stoppe op og fortælle, hvad man burde have gjort inden man gik i gang.

Men de store ting ...

Ja - sørg for at gennemgå med en fretrocker, og noter hvor der kan være problembånd. Bånd der "popper" kan sjældent bare slås ned - de skal typisk også limes ned. Ellers popper de bare igen.

Man taper altså gribebrættet af inden man begynder på noget som helst med planere og file. Spåner og støv fra båndene finder ind i alle porrer i træet. Og man børster ikke bare det hele ud over det hele. Man skal jo arbejde med magnetiske pickupper, så sidder det hele pludselig der. Brug en støvsuger. Man skal også undgå for meget hudkontakt, da man riskerer nikkelallergi og de lidt større spåner kan sætte sig som splinter i fingrene - allergi aside, så gør det bare nas.
Tapeafdækning sikrer også, at hvis sprittuschen "smutter", så har man ikke en sort streg på sit gribebræt.

Der er sikkert mere. Men jeg magter ikke rigtigt at se mere.

Han er sikkert en rar fyr med mange kreative ideer. Og selvfølgelig har han nogle skills - men han falder i mine øjne kraftigt igennem på nogle få vigtige punkter.

Han arrangerer såmænd også guitarbyggerkurser. Jeg har læst en beskrivelse på et guitarforum, hvor en gut fra holland tager derover og ender med en guitar, der aldrig bliver spilbar - bl.a. hvor de må lave en helt ny hals pga. dårligt håndværk - og den stadig ikke kommer til at virke.

Han må være rar, fordi staklen lægger på intet tidspunkt to og to sammen - at hans læremester ikke lige er så "mesteragtig" - og tager faktisk derover igen til et nyt kursus - der dog ender med en spilbar guitar.

Og nu er det ikke fordi jeg påstår eller tror jeg er verdensmester i båndjob (eller guitarbygning for den sags skyld) - det er jeg slet ikke.

Men jeg ville nok nøjes med at lade mig "inspirere" af sådan en som Crimson - og så lære faglighed fra andre mere kompetente.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Del 21:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Del 22:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der kommer vist nogle videoer der samler processen over kortere tid:


Nyt svar