Pickups til el-bas

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Pickups til el-bas

Indlæg af Madelaire »

Hej alle
Jeg har en gammel cort bas, som lyder halvfesen. Til gengæld er den nice at spille på. Jeg kunne derfor godt tænke mig at skifte pickupper. Men så er det bare lige det der med at jeg ikke aner hvor jeg skal starte. Har søgt en del rundt på nettet, men ender hele tiden med at finde feinschmecker bassister, som går op i alt muligt ligegyldigt (set fra mit perspektiv).
Det jeg er ude efter er egentlig bare en god solid standard elbas lyd, som gør sig godt i en pop/ rock produktion.
Har i nogle gode forslag?

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Har selv en cort bas, den lyder ikke fesen!
Hvis der er aktive pick uppper på, så skift lige batteriet og strengene først, inden du skifter pickup.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hey Lars. Tak for svar. De er ikke aktive. Men strengene kunne nok godt trænge til at blive skiftet.
Jeg synes at cort ranger bredt prismæssigt, så mon ikke de også gør det med lyden? Men af ren nysgerrighed, er der helt overordnet typer af pickupper der lyder på en bestemt måde eller handler det mere om hvordan bassen er bygget?
Btw, den jeg har hedder intet mindre end “action bass”. To volumenknobs og en tone ditto. Simpelt simpelt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvad er resten af indspilningskæden?

Og hvad er genren?

Jeg er ikke den store bassør. Men til langt det meste kan en god DI-lyd være det vigtigste.

Men det er klart lettere at lave det med en aktiv bas.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Prøv med nogle Dimarzio pickups, de har typisk højere output.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tjo, det lyder umiddelbart fesent, men det er også (hvis det er den samme som i videoen), sådan en der skal skære igennem med en masse mellemtone i et højttungtoghurtigt band. Derudover er der en masse båndlyd & strengehøjde som kan have betydning, men ændrer man det, går det ud over spilbarheden & det den er bygget til. Den minder meget om de basser Warwick laver i samme genre. Aner ikke om andre pickupper ville kunne gøre det, men jeg ville kigge efter en anden bas der har den charme du leder efter.

Jeg ville bytte den til en jazzbas lignende japaner af en art, eks. Kazuga, eller hvad du nu går efter. Kan sikkert fåes til omkring de 1000 af en der er træt af den. Den enes skrald, den andens guld.

Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

En Fender Jazzbass rykker for mig - og stringe som ikke er spillet helt ned - og så spille med Temperament, det duer bare ikke at fnidrespille

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har en Fender Jazz bas. Glimrende bas, men i forhold til min Ibanez båndløse bas, som i sin tid var en highend bas, lyder fenderen også festen.
Jeg har ikke megen erfaring med bas pickups,
Men har gode erfaringer med at opgradere pickups på mine guitarer. Jeg har en Cruser by Crafter strat. Som sælges for få hundrede kr. på DBA. Pickupperne virkede ikke, men jeg havde et sæt Fishmann fluence aktive pickups liggende, som jeg fik isat. Jeg måtte så indrømme at Cruseren lød bedre end min Fender strat med noiseless pickup. Fenderen lød bare fesen i forhold til Cruseren.
Så jeg så mig nødsaget til også at skifte de noiseless ud med et sæt JBE pickups til mere end 3000 kr.
Og det er nu en rigtigt lækker guitar.
Der jeg vil hen er at jeg tror ikke at de pickupper som ikke er costom, er særligt gode i de fleste guitarer. Min Fender kostede mere end 8000 kr.
Man kan let finde langt bedre pickupper end de guitaren er født med.
Og mon ikke det er det samme med bas.
For mig har det givet god mening at udskifte pickup.
Jeg tror mine Fishmann pickups koster ca. 1700 kr. Jeg gav 1400 kr. på eBay . Cruseren købte jeg på Lauritz for 1100 kr. for 4 guitarer. Så guitaren har stået mig i ca. 1800
kr. og så har jeg betalt for at få den monteret.
Jeg har mange guitarer, men det er Fenderen og Cruseren jeg spiller på., for de er ret forskellige.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

SustainerPlayer skrev:Hvad er resten af indspilningskæden?

Og hvad er genren?

Jeg er ikke den store bassør. Men til langt det meste kan en god DI-lyd være det vigtigste.

Men det er klart lettere at lave det med en aktiv bas.
Indspiller DI. Enten direkte i lydkort (Apollo eller RME). En gang imellem går jeg gennem min diy G9'er - hvis det er den lyd jeg vil have. Genren er mest sådan rock + synths, new wave agtig. Men også mere akustisk pop engang imellem.
Indtil for nylig havde jeg en fender til rådighed. Kan ikke huske om det var en jazz eller precision, men den lød bare godt på nærmest alt. No-bullshit-bas uden lige. Så skiftet tilbage har været lidt trægt :)
Graceville skrev: ...Jeg ville bytte den til en jazzbas lignende japaner af en art, eks. Kazuga, eller hvad du nu går efter. Kan sikkert fåes til omkring de 1000 af en der er træt af den. Den enes skrald, den andens guld.

Interessant. Skæbnen har netop villet at der lige er dumpet en gammel Vester bass ned i hovedet på mig, som umiddelbart ligner Cort'en ret meget. Skal have loddet en løs forbindelse, men så tror jeg ellers at jeg får eksperimenteret lidt med den.
the songcabinet skrev:Prøv med nogle Dimarzio pickups, de har typisk højere output.
Dimarzio er noteret. Tak.
Kimex skrev: Der jeg vil hen er at jeg tror ikke at de pickupper som ikke er costom, er særligt gode i de fleste guitarer. Min Fender kostede mere end 8000 kr.
Man kan let finde langt bedre pickupper end de guitaren er født med.
Og mon ikke det er det samme med bas.
Jo, mon ikke? Det var i hvert fald lidt det jeg tænkte. Der er jo relativt få steder at sætte ind lydmæssigt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Cool. Lad os høre om den Vester ikke er løsningen så.

Og ellers er en P-bass nok et sikkert valg til en all round passiv studio bas.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har lige købt den her (med fem strenge). https://m.thomann.de/intl/harley_benton ... 1566795985 den har altså både den fede passive P lyd og den aktive MusicMan lyd (P lyden er nok bedst)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »


Marcus ved hvad der er godt


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det var den her video, der endeligt overbeviste mig om, at jeg måtte have en bas, der kunne P-lyden
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Det var den her video, der endeligt overbeviste mig om, at jeg måtte have en bas, der kunne P-lyden
Ja - P-bas er the shit. Nu så jeg kun frem til ca. 7 minutter, da der ikke rigtigt bliver fortalt noget konstruktivt. Nævner de nogensinde hvorfor hans aktive bas ikke kunne lave en p-bas-lyd?

Ideen ved en aktiv bas er vel netop det ret store range af lyde den frembringe ... inclusive p og j. :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der er altså ingen aktive basser, der lyder som en passiv P-bas - Heller ikke aktive P-basser. Min fine Harley Benton har mulighed for at koble det aktive circuit fra - Og så rammer man rimelig fint lyden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Der er altså ingen aktive basser, der lyder som en passiv P-bas.
iu.jpeg
iu.jpeg (48.72 KiB) Vist 1303 gange

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, men de der Jedier er sgu også så fesne.

Vores bassist har købt en Fender P-bass Deluxe (USA, aktiv, 5-strenget), fordi han gerne ville have P-lyden, men den lyd findes bare ikke i den bas
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er da rimeligt skidt at have en p-bas, der ikke lyder af p-bas.

Man kan sikkert også gå i feinschmecker-bassør-mode og argumentere for, at de to to-coils split coils, der sidder i din Harley Benton umuligt kan lyde som rigtige 4 coils split coils.

Men i sammenhæng af et almindelig mix og at det altså "kun" er baslyd :-P Så vil jeg stadig hævde, at det kan lade sig gøre finde en ballpark p-lyd på en aktiv.
Jeg tror ikke min MTD-bas er specielt unik på det område.
Men kan selvfølgelig ikke afvise, at der findes crappy basser (selvfølgelig gør der det) - hvis selv Fender ikke kan lave deres egen lyd på deres egen bas ... :roll:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det kan også være, dit P-øre er meget tilgivende :)

Det er sandt, at Harley Bentonen er mere Sandberg inspireret end Fender inspireret.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Uden tvivl. Mine ører er meget flinke.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg synes jeg bliver klogere og klogere som den her tråd skrider frem. Første erkendelse er at bas ikke bare er bas :-D
Når både min Cort og den nytilkomne Vester begge har de der to halve pickupper som p-bassen også har, kan jeg så antage at det er den lyd (ca) de forsøger at ramme?

Jeg vil ikke konkludere på vester’en endnu. Potmetrene skal masseres/ renses/ skiftes først. De brokker sig lidt nu, så har kun enkelte sweetspots hvor der overhovedet kommer lyd igennem. Men umiddelbart en anderledes lyd end cort’en.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Umiddelbart vil jeg gøre på, at Vesteren er passiv. Mest fordi Vester vist altid bare lavede kopier af Fenders klassiske design.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

*gætte

Når det er sagt, så er Vester over en bred kam noget skrammel. Min første guitar var en Vester, som jeg købte for 2200 i 1988. Jeg havde meget glæde af den, men man kan snildt finde en guitar for under 1000 i dag, som er klart bedre.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Smittefar skrev: Når det er sagt, så er Vester over en bred kam noget skrammel. Min første guitar var en Vester, som jeg købte for 2200 i 1988. Jeg havde meget glæde af den, men man kan snildt finde en guitar for under 1000 i dag, som er klart bedre.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Ok, det er godt at vide. Så er der en grænse for hvor meget energi og økonomi jeg vil lægge i at optimere den.

Og yes, begge basser er passive.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Det fede er så at de to jeg har størrelsesmæssigt burde kunne bruge samme pickupper. Jeg er lidt fristet til at købe nogle og prøve mig frem. Har kigget på nogle dimarzio
https://www.dimarzio.com/pickups/standa ... io-model-p
Og nogle seymour duncan
https://www.seymourduncan.com/pickup/qu ... 423d64b774
Nogen der har noget fornuftigt at sige til disse? Baseret på erfaring, forlydender eller mavefornemmelse, alle tanker er velkomne ;)

Nyt svar