Problem med sælger af guitar

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
matz
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Skanderborg

Problem med sælger af guitar

Indlæg af matz »

Jeg har lige købt denne guitar på ebay:

https://www.ebay.com/itm/173397166763?ul_noapp=true

Problemet er, at jeg fuldstændig overså den gule binding, jeg troede jeg havde købt en guitar som er hvid og "træfarvet", den gule er meget let at overse på min skærm. Så jeg er alt andet end glad for guitaren, idet jeg ikke kan lide gul og slet ikke denne skrigende gule.

Mit spørgsmål er, om jeg har en sag mod sælger? Der er kun det ene billede på auktionen og ingen beskrivelse, som man kan se.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan ikke forestille mig, du har en sag. Der var et billede. På min skærm er det rimelig nemt at se den gule binding.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Nej der har du 100% ingen sag.

Du kan håbe på at sælger er large nok at tage den tilbage hvis du dækker de pågældende omkostninger der ligger ved det..

Og bare for god ordens skyld så er den gule binding synlig på alle billederne.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er da også rimeligt sejt, at købe en guitar til 10.000,- uden anden info end et billede og ingen beskrivelse? Really?

Som køber har man også et ansvar for at gøre sit hjemmearbejde. Man kunne kigge rundt på internettet og se guitaren andre steder. Sælger skriver "Contact us for more detailed informations!!" - det kunne man så også havde gjort og bedt om flere billeder.

Men ja - du kan da skrive pænt til ham og spørge om han vil lade handlen gå tilbage - med en forståelse af, at hvis han gør det, så får du langt mere service end man kan forvente - og hvis det blive et nej - så er det helt forståeligt.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det er da muligt at sælger har en returpolitik, det ville jeg da spørge om. Ellers kan du jo selv tage nogle nye billeder og sætte den på ebay igen. Hvis du har købt brugt vil der nok ikke være det store tab.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Den hænger du helt alene på.

Default avatar
matz
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Skanderborg

Indlæg af matz »

Ja, jeg har nok været for sjusket. Problemet er, at når man går ind på Ibanez' hjemmeside, kan man ikke se den gule binding overhovedet, så det hjalp ikke. Hvordan ens skærm er indstillet har nok også meget at sige, når man kigger på sælgers billede, min skærm er en anelse mørkere end de flestes. Men bindingen burde være synlig alligevel. Så jeg er stadig ikke helt tilfreds, må jeg erkende.

Argumentet med at "sælger siger man bare kan stille spørgsmål" duer ikke synes jeg, for når man er overbevist om at den er hvid og træ uden skyggen af gul, skal man så stille spørgsmålet om den virkelig er det?

Her er et link til Ibanez, hvis nogen der kigger på det billede og, uden at have hørt om den gule binding, spotter den, bør de få en medalje for at have så gode øjne

https://www.ibanez.com/usa/products/det ... hm_02.html

Jeg har skrevet pænt til sælger, der nægter at tage den tilbage. Han mener, at han har klaret sagen "perfectly"

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nu har jeg ikke aktuel erfaring med eBay, da jeg selv i sin tid droppede dem pga. en sag.

Men nu var jeg lige inde og kigge - og det er vel fair at vurdere, at sælger er en forretning? I så fald bør han/eBay jo overholde den danske købelov, der giver 14 dages fuld returret på internetkøb.

https://www.forbrug.dk/Raad-og-rEttighe ... ydelsesret

Om eBay/sælger vil honorere det - om det bliver en lang og træls sag - og om det evt. betyder du kommer i bad standing på eBay er så en anden ting.

Default avatar
matz
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Skanderborg

Indlæg af matz »

Interessant ide, takker, men jeg tror ikke, jeg går den vej. Skal jeg gøre noget, er det stille og roligt at spørge ebay om, hvad de mener om sagen.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

matz skrev:Jeg har lige købt denne guitar på ebay:

https://www.ebay.com/itm/173397166763?ul_noapp=true

Problemet er, at jeg fuldstændig overså den gule binding, jeg troede jeg havde købt en guitar som er hvid og "træfarvet", den gule er meget let at overse på min skærm. Så jeg er alt andet end glad for guitaren, idet jeg ikke kan lide gul og slet ikke denne skrigende gule.

Mit spørgsmål er, om jeg har en sag mod sælger? Der er kun det ene billede på auktionen og ingen beskrivelse, som man kan se.
Du kan ikke forvente at du kan regne 100 % med farverne hvis du køber i en nethandel. At ramme den rigtige farve er en subjektiv vurdering fra fotografens side. Mange farver ser helt anderledes ud om du ser dem under neonlys, sollys, glødepærer eller studielys. Vi bemærker det ikke, fordi vi nok kompenserer for det. Og en anden ting er, hvilken skærm ser du det på . Har den ips. panel og er den kalibreret, efter standarden.
Er bindingerne skriggule, havde jeg nok sænket lyset på det gule i Lightroom.

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Aehmm, specs fra dit link:

fretboard
Bound Birdseye Maple Black dot inlay

Default avatar
matz
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Skanderborg

Indlæg af matz »

Ja, men kan du SE det på det billede på Ibanez' hjemmeside?

Men, det er ligegyldigt nu, jeg kontaktede ebay, der forklarede, at jeg er dækket af Ebays Money guarantee, så jeg får pengene tilbage, lader det til

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

matz skrev:Ja, men kan du SE det på det billede på Ibanez' hjemmeside?

Men, det er ligegyldigt nu, jeg kontaktede ebay, der forklarede, at jeg er dækket af Ebays Money guarantee, så jeg får pengene tilbage, lader det til
Fik du tjekket om det var en god guitar ? :)

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

SustainerPlayer skrev: Men nu var jeg lige inde og kigge - og det er vel fair at vurdere, at sælger er en forretning? I så fald bør han/eBay jo overholde den danske købelov, der giver 14 dages fuld returret på internetkøb.
Det er en misvisende kommentar, du bør hellere korrigere den til EU lovgivning, hvis du solgte en guitar til Italien, så kan du som bosiddende i Danmark heller ikke blive påkrævet at være ekspert i Italiens købs og salgs jura.
What?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

teevee skrev:
Det er en misvisende kommentar, du bør hellere korrigere den til EU lovgivning, hvis du solgte en guitar til Italien, så kan du som bosiddende i Danmark heller ikke blive påkrævet at være ekspert i Italiens købs og salgs jura.
"Du har 14 dages fortrydelsesret, når du handler på nettet i Danmark og i EU."

https://www.forbrug.dk/raad-og-rettighe ... og-klager/

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis sælger er i EU skal de følge samme regler, men hvis det ikke er erhverv for sælger men privatsalg af brugt gælder det vist ikke, er det derimod salg af nye produkter så bør man være dækket af de 14 dage.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

gs-dk skrev:Den hænger du helt alene på.
Hvilket jeg også finder rimeligt ,.. det er ikke sælger der er problemet, men køber IMHO

Håber ikke der bliver held med retur eller en "sag" mod sælger
/Dub

Default avatar
matz
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Skanderborg

Indlæg af matz »

Kimex skrev:
matz skrev:Ja, men kan du SE det på det billede på Ibanez' hjemmeside?

Men, det er ligegyldigt nu, jeg kontaktede ebay, der forklarede, at jeg er dækket af Ebays Money guarantee, så jeg får pengene tilbage, lader det til
Fik du tjekket om det var en god guitar ? :)
Nej, jeg konstaterede hurtigt, at den ikke er noget for mig pga det gule, der som nævnt totalt overraskede mig, og lagde den tilbage i dens hardcase. Men selvfølgelig er det en god guitar, den får fremragende ord med på vejen rundt omkring

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

100% din egen skyld. At du har dårlige skærmindstillinger er ikke sælgers ansvar.

Sælg den videre selv hvis du ikke vil ha den, og lad være med at prøve at lægge ansvaret over på en anden, og kom videre. Billedet er fint, om end jeg nok selv havde bedt om lidt flere billeder inden et køb.

Privatpersoner har ikke nødvendigvis professionelt kameraudstyr, så man bliver nødt til at ta det med i ens helhedvurdering af produktet.

Om det er den dba eller ebay, så oplever jeg tit at produktet opleves lidt anderledes i virkeligheden end på billeder. Nogle gange bedre og nogle gange værre, og det ser jeg som en del af det at handle brugte ting med privatpersoner online. Hvis du vil ha sikkerhed, så brug en butik...

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

matz skrev:
Kimex skrev:
matz skrev:Ja, men kan du SE det på det billede på Ibanez' hjemmeside?

Men, det er ligegyldigt nu, jeg kontaktede ebay, der forklarede, at jeg er dækket af Ebays Money guarantee, så jeg får pengene tilbage, lader det til
Fik du tjekket om det var en god guitar ? :)
Nej, jeg konstaterede hurtigt, at den ikke er noget for mig pga det gule, der som nævnt totalt overraskede mig, og lagde den tilbage i dens hardcase. Men selvfølgelig er det en god guitar, den får fremragende ord med på vejen rundt omkring
Ok, hvis du vil retunere den er det måske heller ikke nogen god ide at prøve den af :)

Default avatar
matz
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Skanderborg

Indlæg af matz »

Kimex skrev:
matz skrev:
Kimex skrev: Fik du tjekket om det var en god guitar ? :)
Nej, jeg konstaterede hurtigt, at den ikke er noget for mig pga det gule, der som nævnt totalt overraskede mig, og lagde den tilbage i dens hardcase. Men selvfølgelig er det en god guitar, den får fremragende ord med på vejen rundt omkring
Ok, hvis du vil retunere den er det måske heller ikke nogen god ide at prøve den af :)
Jeg gjorde det for at se, om jeg ville kunne leve med den gule farve. Men ellers, hvad så med guitarister i guitarbutikker, der prøver en ny guitar i 20 minutter og ikke køber den? Er det så også for dårligt. Nej vel. Det går nok det hele.

Default avatar
matz
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Skanderborg

Indlæg af matz »

Hoby skrev:Billedet er fint, om end jeg nok selv havde bedt om lidt flere billeder inden et køb.

Privatpersoner har ikke nødvendigvis professionelt kameraudstyr, så man bliver nødt til at ta det med i ens helhedvurdering af produktet.

.
Du vidste hvad du skulle kigge efter, så du er "biased". Havde du ikke vidst det havde du måske også overset bindingen. Det er ikke til at vide.

Se også Ibanez' hjemmeside. Selv med en "normalt" indstillet skærm, ser jeg ingen gul binding på det ene store billede af guitaren, så det hjalp heller ikke.

Så vidt jeg forstår, er det en fysisk butik der bare også sælger på ebay, som jeg har købt af

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg gjorde det for at se, om jeg ville kunne leve med den gule farve. Men ellers, hvad så med guitarister i guitarbutikker, der prøver en ny guitar i 20 minutter og ikke køber den? Er det så også for dårligt. Nej vel. Det går nok det hele.
Det er nok mere et spørgsmål om at opfylde købeloven, som giver dig 14 dages fortrydelsesret. Der´ ved jeg ikke om den kan omgås, hvis du har prøvet guitaren. Men det er der vel ingen som kan se. Du skal nok ikke nævne det.
Og held og lykke med at finde den guitar du ønsker dig.

Nyt svar