Bounce

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Re: Bounce

Indlæg af stig-b »

Holger skrev:Jeg har spottet en fejl.

Men det har ikke noget med rumklang og lign. at gøre.

Du har din "Master" (offeset) fader skruet næsten helt ned.

Den skal stå i unity og så bør du efterfølgende ikke røre ved den. I stedet skal du bruge volumen på dit lydkort, monitor controller eller lign.

Hvis du åbner mixeren og ude til højre i den lokale menu slår "Master/VCA" til, så vil en lilla "Master" fader dukke op. Den skal du skrue op til unity (0).

Efterfølgende må du ikke bruge hverken den eller den grå slider, der ses oppe i transporten på dit screenshot lige over "No Overlap". Jeg vil anbefale at du helt fjerner den ved at ændre din transport. Det gør du ved at højreklikke og redigere i hvad der er synligt i transporten.
Hej Holger..

Jeg bruger Masterfaderen til at lave en automation/fade i slutningen af nummeret - nummeret igennem står den på 0
Det er Master/VCA (Lilla) faderen, som du ser på det screenshot... (Jeg har nu fjernet Overlap på sporene - tak for det ;)
Men mit problem med Space-designeren er desværre ikke løst endnu - Og på Apple´s Community har de heller ikke rigtig nogle svar andet end det må være hele projektet der er en fejl i... Pokker stå i det hvis det er tilfældet, for så kan jeg jo aldrig få det nummer bounced, og det er altså noget skidt :(

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Madelaire skrev:Du kan route alt til samme bus (inkl aux’er du sender til) og så lave et audio spor med den bus som input. Så er det bare at indspille på det spor. Det er lidt besværligt, men vel en ok nødløsning hvis det kun er i dette projekt problemet opstår.

Det vil jeg lige prøve af

Stig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

stig-b skrev:
Holger skrev:Jeg har spottet en fejl.

Men det har ikke noget med rumklang og lign. at gøre.

Du har din "Master" (offeset) fader skruet næsten helt ned.

Den skal stå i unity og så bør du efterfølgende ikke røre ved den. I stedet skal du bruge volumen på dit lydkort, monitor controller eller lign.

Hvis du åbner mixeren og ude til højre i den lokale menu slår "Master/VCA" til, så vil en lilla "Master" fader dukke op. Den skal du skrue op til unity (0).

Efterfølgende må du ikke bruge hverken den eller den grå slider, der ses oppe i transporten på dit screenshot lige over "No Overlap". Jeg vil anbefale at du helt fjerner den ved at ændre din transport. Det gør du ved at højreklikke og redigere i hvad der er synligt i transporten.
Hej Holger..

Jeg bruger Masterfaderen til at lave en automation/fade i slutningen af nummeret - nummeret igennem står den på 0
Det er Master/VCA (Lilla) faderen, som du ser på det screenshot... (Jeg har nu fjernet Overlap på sporene - tak for det ;)
Men mit problem med Space-designeren er desværre ikke løst endnu - Og på Apple´s Community har de heller ikke rigtig nogle svar andet end det må være hele projektet der er en fejl i... Pokker stå i det hvis det er tilfældet, for så kan jeg jo aldrig få det nummer bounced, og det er altså noget skidt :(
Hvorfor bruger du Master-faderen og ikke Stereo Output faderen?

Master-faderen er typisk beregnet til at skrue ned for flere simultane outputs til lydkortet fx.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Ok... Det vidste jeg ikke - Jeg laver lige om på det (Y) :)

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Her er Space Designernes indstillinger.
Vedhæftede filer
Sådan er Space designerne indstillet.
Sådan er Space designerne indstillet.
Skærmbillede 2019-10-15 kl. 09.23.57.png (1023.52 KiB) Vist 332 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er ikke noget forkert der udover måske at de ser ud til at være insertede direkte på sporene i stedet for at være sat op som send/return på en aux via sends fra kanalerne.

Hvis rumklangene virkelig forsvinder når du bouncer (både real-time og offline), så er det en bizar bug.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev:Der er ikke noget forkert der udover måske at de ser ud til at være insertede direkte på sporene i stedet for at være sat op som send/return på en aux via sends fra kanalerne.

Hvis rumklangene virkelig forsvinder når du bouncer (både real-time og offline), så er det en bizar bug.

Ja det er det faktisk...
Nu har jeg oven i købet fjernet rumklangene fra sporene, og bruger dem udelukkende som AUX-Send/return, og resultatet er det samme (real-time og offline)

Jeg er bange for at miste hele projektet, og det vil altså være rigtig skidt... så alle input er stadig velkomne

Stig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kunne jo også prøve at zippe hele projektet og sende til fx mig. Så kan jeg prøve at åbne og se hvad der kunne være galt.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev:Du kunne jo også prøve at zippe hele projektet og sende til fx mig. Så kan jeg prøve at åbne og se hvad der kunne være galt.
Tusind tak Holger.. det vil jeg værdsætte, om du gad prøve -

Stig.

Hvordan "Zipper" jeg det ?

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Jeg har sendt det via Projekt export, med Wetransfer til din mailadresse på Online Mastering... Det hedder "Ode"

:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak for projektet.

Når jeg åbner og ser på det, så er der ikke sendt noget til de respektive rumklangsbusser/auxer. Der er åbnet nogle sends et par steder, men de er ikke skruet op.

Tag fx "Flygel" (som er et Rhodes), der er et aktivt send til Bus 10, men ikke sendt noget. Hvis du sender noget, så kommer der rumklang - men rumklangen er indstillet forkert, dvs. med Dry på 100%. På en bus skal den stå til 0% Dry. Det er nok sket da du har kopieret den fra insert på sporet til aux'en. Der skal du lige ind og justere den.

Der er derfor ikke noget rumklang, hverken når du afspiller eller bouncer i det projekt jeg har modtaget i hvert fald.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Ok... Tak for hjælpen Holger..
Jeg har sat Dry til 0 på dem nu....
Jeg tror måske problemet ligger hos mig lokalt, for her er der rum når jeg spiller mixet, men når det er bounced så er det væk..
Og der er rum på - også på de spor hvor der ikke er rumklang skruet op - så der må ligge et rumklang et eller andet sted som jeg simpelthen ikke kan finde.
Jeg må lede videre (hvis jeg ikke ender på Sct. Hans inden ;) )

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu jeg lige havde dit arrangement åbent... er ikke helt med på hvorfor du har tre vokalspor kørende, hvor den er splittet op i tre (multibånds)dele. Tænker du vil få bedre lyd af 1 vokal på 1 kanal og så kigge lidt på akustikken i indspilningsrummet, så du kan få bugt med den indbyggede rumklang/resonans i bunden/nedre mellemtone i vokalindspilningen.

Resten lyder jo godt ellers.

Ok, ikke mere pilleri herfra ;-)

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev:Nu jeg lige havde dit arrangement åbent... er ikke helt med på hvorfor du har tre vokalspor kørende, hvor den er splittet op i tre (multibånds)dele. Tænker du vil få bedre lyd af 1 vokal på 1 kanal og så kigge lidt på akustikken i indspilningsrummet, så du kan få bugt med den indbyggede rumklang/resonans i bunden/nedre mellemtone i vokalindspilningen.

Resten lyder jo godt ellers.

Ok, ikke mere pilleri herfra ;-)

Det er kun Que-spor som skal vise hvad mine tanker med koret (Det er Gry Harrit og jeg selv der skal indsynge dem senere)
Ja "resten" lyder nemlig godt - og så er det med Kaspar Vadsholt på bas, og (igen igen ) Samuel Hejslet på sax (takket være dig, igen igen ;) ) der skal så laves noget steel-guitar og trommer også...
Men nu er jeg igang med mit nye album . og det er jeg glad for.
Igen - tak for hjælpen Holger ( igen igen, kunne jeg fristes til at sige :-D )

Stig.


Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

stig-b skrev:resultatet er det samme (real-time og offline)
Når nummeret spiller under realtime bounce, kan du da høre rumklangen? Eller er det både væk der, og i den bouncede fil?

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

KristianNielsen skrev:
stig-b skrev:resultatet er det samme (real-time og offline)
Når nummeret spiller under realtime bounce, kan du da høre rumklangen? Eller er det både væk der, og i den bouncede fil?
Det var en godt indfald... Tak Kristian - det prøver jeg lige af.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

stig-b skrev:
KristianNielsen skrev:
stig-b skrev:resultatet er det samme (real-time og offline)
Når nummeret spiller under realtime bounce, kan du da høre rumklangen? Eller er det både væk der, og i den bouncede fil?
Det var en godt indfald... Tak Kristian - det prøver jeg lige af.

Så er det prøvet af... I Realtime kan jeg høre det rum som ligger der når jeg laver bounced, men igen, det er væk på den færdige wav-fil.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev:Tak for projektet.

Når jeg åbner og ser på det, så er der ikke sendt noget til de respektive rumklangsbusser/auxer. Der er åbnet nogle sends et par steder, men de er ikke skruet op.

Tag fx "Flygel" (som er et Rhodes), der er et aktivt send til Bus 10, men ikke sendt noget. Hvis du sender noget, så kommer der rumklang - men rumklangen er indstillet forkert, dvs. med Dry på 100%. På en bus skal den stå til 0% Dry. Det er nok sket da du har kopieret den fra insert på sporet til aux'en. Der skal du lige ind og justere den.

Der er derfor ikke noget rumklang, hverken når du afspiller eller bouncer i det projekt jeg har modtaget i hvert fald.
Jeg skal lige have den der helt på det rene... Du har åbnet projektet, og lyttet på det, og der var ikke noget rum på noget af det når du lyttede.. Er det rigtigt forstået?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Korrekt.

Hvilket sends også afslører, så der er ikke noget mærkeligt i det. Der var ikke sendt til de respektive busser/auxer.

Du har ikke noget UAD eller lydkort med indbygget rumklang eller et mixer bagefter med rumklang i?

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev:Korrekt.

Hvilket sends også afslører, så der er ikke noget mærkeligt i det. Der var ikke sendt til de respektive busser/auxer.

Du har ikke noget UAD eller lydkort med indbygget rumklang eller et mixer bagefter med rumklang i?
Det eneste jeg bruger er et Apogee I lydkort... Jeg har en mistanke om at der er noget galt i selve projektopsætningen som jeg ikke kan finde ud af at løse.
Min næste tanke er, at prøve tage projekt filerne med til en anden der bruger Logic, og se om det, loaded på en andens platform, kan komme til at fungere.. Jeg kan jo simpelthen ikke arbejde med send/return af rum så længe der ligger et rum et eller andet sted som jeg ikke har styr på..

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Lige nu synes jeg også det lyder til at rumklang er tændt på lydkort, hvis det har det indbygget

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Prøv at solo’e et enkelt spor uden indsat rumklang og uden at der sendes til rumklang. Lyder det som om der er rumklang på det?

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Madelaire skrev:Prøv at solo’e et enkelt spor uden indsat rumklang og uden at der sendes til rumklang. Lyder det som om der er rumklang på det?

Hej..

Nu har jeg prøvet at solo et spor og fjernet alle rumklange Send/return, og der ligger stadig det rum på
Jeg aner bare ikke hvor der skulle kunne være rum henne.. Jeg bruger et Apogee one lydkort, og i alle andre sammenhænge er der ikke noget ekstra rumklang på fra det lydkort - det er kun i Logic det foregår. - HJÆLP !!!

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Kan det være en “monitor” knap, man bruger når man optager vokal evt og kun hører det fra lydkortet eller begge samtidigt, så en latency skaber rumklang/delay?

Nyt svar