Bedste "bærbare" mic til vokal-indspilning

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Bedste "bærbare" mic til vokal-indspilning

Indlæg af Peter F-J »

Hej,

Jeg har brug for en mikrofon til vokal-indspilning, som skal være rimelig let at have med på farten i en taske.( Dvs. mics der kræver et stativ duer ikke i denne sammenhæng.)

Den skal gerne kunne bruges håndholdt, men det er ikke et krav. Så hvis den kræver en lille fod gør det heller ikke noget, så længe det ikke er et decideret stativ.)

Det ville være lækkert hvis det var en USB mikrofon, så jeg ikke også behøver at tage eksternt lydkort med. Men det er også super fint med en XLR mikrofon. (Har dog ladet mig fortælle, at USB mikrofoner ikke er lige så gode som XLR).

Er der nogen, der kan anbefale en mic til det behov?

Mvh. Peter

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg ville helt klart vælge SM7b. Den virker under alle akustikforhold, og man kan godt håndholde den.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Jeg ville helt klart vælge SM7b. Den virker under alle akustikforhold, og man kan godt håndholde den.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Dog med en triton fet-head eller en Cloudlifter på ledningen.

Et alternativ kunne være Heil PR30:

https://www.thomann.de/dk/heil_sound_pr30.htm

...eller:

https://www.thomann.de/dk/sennheiser_e9 ... krofon.htm

--sd

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

En personlig favorit i et mobilt setup. Og for den sags skyld også i et stationært.

https://www.thomann.de/dk/sennheiser_md ... ipower.htm

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Der er en der skal sige... SM58...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Søren Dyhr skrev:
Smittefar skrev:Jeg ville helt klart vælge SM7b. Den virker under alle akustikforhold, og man kan godt håndholde den.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Dog med en triton fet-head eller en Cloudlifter på ledningen.
Det er altså ikke strengt nødvendigt. Jeg har ingen af delene på min SM7b, og den fungerer fint til både sang og speak direkte i lydkortet.


Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Mange tak for svarene, det er heldigvis også cirka det jeg har fået anbefalet et andet sted - så det er godt at høre! :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sennheiser har jo vildt mange mikrofoner i kataloget efterhånden. Hvis nu jeg overvejede at købe en SM57 eller SM58, ville det så være dumt at smide ~550 ekstra og få den Sennheiser istedet?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det kommer vel an på, hvad du skal indspille? Som udgangspunkt skal de første ti mikrofoner man køber jo bare være SM57ere :D

(min eneste SM57er er pt defekt)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu vil jeg helst ikke stjæle tråden, men det er bare som første allround mikrofon, som ikke opfanger alt. Det har min H4n Pro's indbyggede mics nemlig en tendens til.
Mit telefonrør er for lofi til vellydende speak m.m., og man skal helt op til lydkilden for at den opfanger noget.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev:
Sennheiser har jo vildt mange mikrofoner i kataloget efterhånden. Hvis nu jeg overvejede at købe en SM57 eller SM58, ville det så være dumt at smide ~550 ekstra og få den Sennheiser istedet?
Fordi artikulation baserer sig på det plateau fra 2k5 til 6K ... som for Shure'nes vedkommende er et lidt mere kuperet område. Men hvis du ikke vil bruge penge på en mikrofon, man alligevel søger at få fisket et eller andet brugbart ud at lege videre med på din DAW, så må:

https://www.thomann.de/dk/se_electronics_v7.htm

Være et bud, jeg bruger selv Heil PR20 til mine PA jobs, men har flere gange overvejet lige netop den. Men jeg har i mit brug for massiv afvisning på bagsiden af mikrofonen, og en hypercadiod gør det lidt kritisk at placere skråkassen (de vil bedst have 2 kasser viklet 110 grader op mod bagsiden af mikrofonen) ... men hvis du er på hovedtelefoner/inear så ville SE nok kunne gøre sig for dig.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Det kommer vel an på, hvad du skal indspille? Som udgangspunkt skal de første ti mikrofoner man køber jo bare være SM57ere :D

(min eneste SM57er er pt defekt)
Ah ja måske lidt overdrevet, men hvis man ser sig nødsaget til at have Aphex eller rigtig rørforvrængning på for at få skabt noget "naturlig" top - var det måske lidt gårsdagens problemstilling.

I dag hvor der næsten altid er en smule kompression på fordi vi nu er er i en digital æra og hvor pulten ikke i sig selv farver før man beder den om det, er det blevet lidt anderledes, så på et PA job er det ikke fordi der er ret meget jeg equaliserer på mere, langt det meste skal bare have et lowcut (lidt for højt) og så noget kompression.

Jeg er nu gået i Heil PR20 og bliver ked af det hvis nogen insisterer på deres egen 58'er, og Heil PR30BW på instrumenter - dog er lilletromme en AE3000 fra AudioTechnica og så en Audix D6 på stortromme. Skægt nok er det jeg equalizzerer mest på linedriver signalerne.

--sd

Nyt svar