PSU brænder bestemte pedaler af....

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

PSU brænder bestemte pedaler af....

Indlæg af Graceville »

Hjælp mig lige med det her mysterium.

Har en AC/DC adapter som tilsyneladende har det med at ødelægge bestemte guitarpedaler, mens den virker helt fint til andre.

Alle pedaler jeg bruger er 9 volts DC

Denne adapter er købt ifb. en Boss pedal som jeg ikke har mere.

Den yder 9 volt, 1000 ma, center minus.

Seneste pedal den prøver at dræbe, der står der bare 9v DC, nåede at tage den fra, inden den døde, lugter brændt i DC-indgangen.

Når jeg går ind på pedalens hjemmeside, så står der Power consumption: "2,5 mA pedal ON/0,1 mA pedal OFF at 9VDC", men andre steder kan jeg læse, at mA er ligemeget, så længe den giver mere end pedalen har brug for.

Hvad F*** sker der?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har du mulighed for at måle på den med et multimeter for lige at tjekke om den spytter den rigtige spænding ud?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det var en god idé, men har ikke en, tror jeg.

Uhyggeligt at det kan ske, det er en mega fed pedal at futte af + den jeg allerede har ødelagt.

Vil hellere kassere den med det samme, men er en rookie til pedaler & psu & vil gerne hitte ud af, om det er mig der har overset noget.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

:puke: Shit det er denneren. Er blevet tudet ørerne fulde med, at vi skal have hardware, det er det mest driftsikre, så sker der det at ting futter af & de kan ikke downloades gratis igen.

Ikke helt tryg ved at bestille nye psu'er hjem & tilslutte.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Men en super god & sikker måde at måle på om den gør det rigtigt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Har du tjekket polariteten på pedalerne?

Jeg har aldrig forstået hvorfor Boss kører mest med omvendt polarisering, som i at den yderste del af stikket er +positiv, og den inderste er -negativ. Hvis du sætter den i en pedal der forventer det omvendte kan den godt futte af hvis de ikke er beskyttede.

Tjeck også lige for en god ordens skyld at forsyningen er 9v DC...og og ikke AC

Hvis den er tæt på 9 volt DC på outputtet burde der ikke være noget ved den der skulle få dine pedaler til at futte af...

Hvis din forsyning på et tidpunkt er blevet sat til noget, hvor den har skullet trække mere en de 1000mA, kan den godt være gået i stykker, og så er det svært at sige hvordan, så det ville være fedt hvis du kune måle den.

Ubelastet, (ikke sat til noget) kan du godt måle en lidt højere spænding, 9-10,5 V, men hvis det er mere end det skal du nok tænke lidt over det.
Senest rettet af Hoby fre 29. nov 2019 18:15, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tak for jeres svar, det gør mig klogere.

ok, jeg må lige få fat på en måler. Den er center minus.

Mindes ikke, at den har været tilsluttet noget som skulle have mere end 1000mA
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fine svar. Jeg kan prøve at opsummere:

-Tjek polaritet på PSU og pedal. Det er ofte vist med et billede istedet for skrevet i tekst.
-Tjek AC eller DC, både på PSU og pedal. På PSU'en skal der eksempelvis stå "9V DC 1000mA, Center Pin negative" ved DC. Ved AC ville der stå "9V AC 1000mA". Står der intet om polaritet kan det være en indikator for at PSU'ens output er AC, da polaritet så er ligegyldigt. (DETTE GÆLDER IKKE EL-INSTALLATIONER O.L......)
-Tjek udgangsspænding på PSU. Se hvad der står på dens kabinet, og mål meget gerne efter med et voltmeter eller multimeter. Som Hoby skriver kan specifikke typer PSU'er godt have tendens til højere spænding ubelastet, men mit gæt er at det nok er de færreste pedal PSU'er der er lavet sådan, da en ældre form for PSU nok er billigere at producere.
-Tjek selvfølgelig også hvad pedalen skal bruge af spænding og strøm. Det skal stå i manualen, og gerne på produktsiden på nettet. Det kan stå på pedalens kabinet, men gør det langt fra altid.

Har det som om jeg har glemt et punkt eller to her......


Andet information:

Nogle pedaler, det kan eksempelvis være digitale pedaler som Strymon o.l. har med garanti en eller flere interne nedreguleringer af spændingen, fordi de digitale kredse ofte vil arbejde ved 3.3V eller evt. 5V. Måske tåler disse pedaler et 12V DC input, istedet for 9V. Ingen garantier givet dog. Og det er heller ikke en opfordring.

Det her multimeter kan hvad du har brug for, og du kommer ikke til at brænde amperemeteret af medmindre du laver en fejl.
https://www.elextra.dk/details/H49641/d ... i-300v-10a
Du kan købe det i butik i Kbh her:
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=butik1

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Graceville skrev:Mindes ikke, at den har været tilsluttet noget som skulle have mere end 1000mA
Problemet er, at hvis den har været tilsluttet et apparat der krævede den omvendte polaritet, kan der være blevet trukket mere end 1 ampere.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Det kan også være fordi du læser forkert på pedalens power consumption.
Det er vel ikke 2,5 A (2500 mA) der står på den?
Da jeg ikke har hørt om nogen pedal der kun trækker 2,5 mA.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Selv hvis der er skærm og chip i den skulle den helst ikke trække 2,5A på 9 VDC det er vel 22,5 Watt, så må den nok kun aktiveres med sko på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Godt ord igen, det er nok lidt voldsomt. Min jam man pedal trækker dog næsten 1000 mA.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg er ikke blevet klogere før jeg får målt på PSU'en.

I mellemtiden vil jeg lede efter sådan en 9 volts hub til guitarer.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Smid dem PSU ud og lad være med at tænke mere over det. Du ville jo alligevel aldrig turde bruge den igen.

Alt efter dine behov kan du købe en ny hos Thomann for 100kr

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Du har helt ret
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hoby skrev:Jeg har aldrig forstået hvorfor Boss kører mest med omvendt polarisering, som i at den yderste del af stikket er +positiv, og den inderste er -negativ. Hvis du sætter den i en pedal der forventer det omvendte kan den godt futte af hvis de ikke er beskyttede.
Det virker lidt som om at alting skal være enten omvendt eller bare forkert, hvad angår guitar pedaler.

* Omvendt polaritet på PSU'en.
* Input i højre side og output i venstre virker også komplet omvendt for mig.
* Og endelig det med at man kører de her svage højimpedante guitarsignaler ubalanceret. :puke:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Joachip skrev: * Input i højre side og output i venstre virker også komplet omvendt for mig.
Guitarkablet sidder jo i højre side af guitaren (for højrehåndede guitarister). Ellers ville kablet krydse på tværs over pedalboardet.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Okay, det giver mening.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Smittefar skrev:Smid dem PSU ud og lad være med at tænke mere over det. Du ville jo alligevel aldrig turde bruge den igen.

Alt efter dine behov kan du købe en ny hos Thomann for 100kr

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
+1. PSUer går til før eller siden på grund af fejlbrug og/eller slid. Den her ser ud til i praksis at være blevet uanvendelig. Det gælder vist bare om at få fat i en ny.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Joachip skrev:
Hoby skrev:Jeg har aldrig forstået hvorfor Boss kører mest med omvendt polarisering, som i at den yderste del af stikket er +positiv, og den inderste er -negativ. Hvis du sætter den i en pedal der forventer det omvendte kan den godt futte af hvis de ikke er beskyttede.
Det virker lidt som om at alting skal være enten omvendt eller bare forkert, hvad angår guitar pedaler.

* Omvendt polaritet på PSU'en.
* Input i højre side og output i venstre virker også komplet omvendt for mig.
* Og endelig det med at man kører de her svage højimpedante guitarsignaler ubalanceret. :puke:
Alle de pedaler (5 stks, ingen boss) jeg har er center negativ
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg er en af dem, der først og fremmest er nysgerrig efter, hvilken spænding der er på adapterens udgang i ubelastet tilstand samt hvilken spænding der er på adapterens udgang når den er sluttet til det udstyr, som den oprindelig er beregnet til at forsyne.

Jeg husker for mange år siden, da jeg var teenager. Da havde jeg på et tidspunkt fået købt sådan en variabel strømforsyning med trinvis omskiftning til forskellige spændinger. Husker ikke tallene idag, men den kunne nok give fra 3 til 18 volt (DC) i 7 forskellige trin, eller noget i den dur.

Nå men så var det en dag, at den originale strømforsyning til vores keyboard derhjemme ikke længere virkede. Jeg satte så min variable strømforsyning til keyboardet og stillede den til den spænding, som keyboardet skulle have, men kunne ikke forstå, at det ikke virkede. Jeg fandt så ud af, at min variable strømforsyning gav væsentlig højere spænding i ubelastet tilstand, end den spænding der står, at man har sat den til. Husker ikke tallene nu, men jeg husker det umiddelbart som, at vi nok snakker mindst 150% af det, der står, at den er sat til. Det har nok været 15-16 volt i hvile, hvis den f.eks. var sat til 9 volt eller sådan noget i den størrelsesorden. Og så til gengæld faldt spændingen på strømforsyningens udgang betydeligt, i det øjeblik den blev belastet. Det som jeg endte med at gøre var, at måle på den variable strømforsynings udgang imedens den var sat til keyboardet, og så stille på strømforsyningens spændingsomskifter indtil jeg kunne måle den rigtige spænding, istedet for blindt at stole på tallene på strømforsyningens omskiftnings-switch.

Nu ved jeg ikke, hvordan din omtalte PSU normalt skal opføre sig, men i teorien, hvis man forestiller sig, at den har så stor en "elasticitet" om man så må sige på udgangsspændingen, så kunne det jo nemt i teorien forklare, hvorfor den fungerer fint på noget udstyr og samtidig ødelægger andet udstyr. For størrelsen af spændingsfaldet i selve strømforsyningen vil jo afhænge af den strømstyrke der går, og strømstyrken vil afhænge af modstanden i det apparat, du tilslutter. Så måske kan man forestille sig, at strømforsyningen giver 15 volt ubelastet, men er bygget til at give 9 volt i det øjeblik man tilslutter det udstyr, som den er beregnet til at forsyne. Men tilslutter du så noget andet udstyr, med en væsentlig højere modstand, så vil der gå en mindre strøm og spændingen ved strømforsyningens udgang lægger sig måske på 14 volt i stedet for 9 volt og brænder dermed udstyret af.

Om det er normalt, at strømforsyninger laves med en tomgangsspænding der ligger så langt over nominel driftsspænding, ved jeg ikke. Men i teorien ville dette kunne forklare, hvad du oplever. På noget udstyr virker strømforsyningen efter hensigten men på andet udstyr kommer der for stor en spænding til udstyret og det brændes af.

Nyt svar