Hvad er bedst når jeg skal undervise i Elektronisk Musik

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Hvad er bedst når jeg skal undervise i Elektronisk Musik

Indlæg af SustainerPlayer »

Her er en poll fra 2017 - endda på et mac-centric site, der har Ableton på 1. pladsen:

https://www.macprovideo.com/article/new ... -voted-for

Billede

Man kan jo selv duckduckgo'e og finde en poll, der passer bedst til ens egen opfattelse. :-P


Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

david mondrup skrev:"Min vennekreds bruger ... " er et klasseeksempel på anekdotisk bevisførelse. Jeg kunne, på samme måde ud fra min bekendtskabskreds, udlede at 90% af alle elektroniske musikere bruger Ableton Live på Macbooks. For det er billedet blandt mine studerende, både på højskole og på konservatoriet. Men det er ikke en valid undersøgelse.

På samme måde mener jeg faktisk heller ikke at Lydmaskinens brugere udgør et statistisk brugbart materiale. To forhold, der tænder mine alarmlamper; 1) gennemsnitsalderen herinde er relativt høj, hvilket giver en bias mod de mere traditionelle DAWs, og 2) lydmaskinen udspringer oprindeligt af det nu hedengangne logicforum.dk, og der er stadig en del ret aktive brugere fra den tid, og mange af os er stadig mest på Logic (omend jeg selv har skiftet over til Ableton som min primære arbejdshest).
Jeg er helt og aldeles enig i din betragtning. Når jeg bringer MIN erfaring på banen, understreger jeg, at det er min antagelse baseret på min erfaring og ikke en sandhed. Men jeg efterspørger stadig et argument for, hvorfor min antagelse er undtagelsen. Og når du nu nævner netop anekdotisk bevisførelse, så er det netop rammen for “beviset, som er skabt på et spinkelt grundlag. Præcis ligesom en “poll” på et forum med de mangler, der måtte tilskrives.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Hald skrev:Hvis Apple = Logic
Hvis blandet OS = Ableton Live
Hvis blandet OS og ikke kun elektronisk = Studio One

Jeg kender mange der kører Logic, nogle pga min indflydelse og begejstring over det, andre fordi det bare er genialt.

Protools er kun et fåtal af dem jeg kender, jeg ved at det findes mange professionelle steder, men de gange jeg har snust til det trak jeg næsen til mig selv igen, det var for stejl i læringskurve i forhold til hvor nemt jeg kan lave tingene i Logic, men det samme kan en Protools bruger måske også sige om Logic, i don't know.
Kan ikke se Studio One ikke bare skulle være valg nummer 1 uanset OS. Men men jeg er også bare ham der virkelig ikke kan lide Logic. Bare det at man ikke kan klikke et hvilketsomhelst sted for at rykke tidslinien men skal klikke oppe i toppen gør jeg får kilometer lange løg inden jeg overhoved er kommet igang :dollargrin: .. så er ihvertfald ikke genialt for mig. Men som Reaper bruger er jeg jo også hyper opmærksom på de ting jeg plejer at kunne som jeg nu ikke kan i logic og overser alle dens gode sider. Men er nu også glad for Ableton Live så er ikke alle andre programmer jeg hader.. bare lige logic kan jeg slet ikke med :dollargrin:

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mht. Logic er jeg altså enig med Holger, og det skal siges at jeg ikke selv har en Mac, og desuden ikke anede at lydmaskinen er udsprunget af noget der hedder "logicforum". (Jeg er ny her.) Men for nu at fortsætte en god gang anekdotisk bevisførelse, så kender jeg også næsten lige så mange der kører Logic som Ableton. ;)

Jeg synes Ableton er ret speciel i forhold til alle de andre DAWer jeg har prøvet, og netop af den årsag ville jeg ikke turde anbefale at bruge det til undervisning. Til undervisning bør ting være mere generelle og gennemsnitslige, synes jeg. Så hellere FL Studio hvis det skal være nemt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mik_c skrev:ham der virkelig ikke kan lide Logic. Bare det at man ikke kan klikke et hvilketsomhelst sted for at rykke tidslinien men skal klikke oppe i toppen gør jeg får kilometer lange løg inden jeg overhoved er kommet igang :dollargrin: ..
Det kan man også sagtens i Logic, lyder bare som om du ikke har lært at bruge det optimalt endnu.

Man kan også få Logic til at opføre sig som fx Pro Tools mht. afspilning, kræver bare man ændrer nogle settings, så det matcher ens præferencer.

Logic er nok det mest fleksible program hvad angår opsætning/præferencer og key commands, men det kræver lidt erfaring at vide hvad man skal tweake på. Så er det bare at spørge her i forummet, hvor størstedelen af brugerne jo bruger eller også har Logic Pro sammen med enten Ableton Live eller Pro Tools.

Men når man er power user i Logic Pro, så bruger man typisk helt andre og hurtigere metoder end at manuelt rykke rundt på tingene.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev: Jeg synes Ableton er ret speciel i forhold til alle de andre DAWer jeg har prøvet, og netop af den årsag ville jeg ikke turde anbefale at bruge det til undervisning. Til undervisning bør ting være mere generelle og gennemsnitslige, synes jeg. Så hellere FL Studio hvis det skal være nemt.
Ditto, men vi er snart outnumbered gamle mænd. Live er hvad de unge vil ha' ;-)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Briannielsen79 skrev:Præcis ligesom en “poll” på et forum med de mangler, der måtte tilskrives.
Men en poll på et forum med et bredt udvalg af forskellige brugertyper, fra nybegynder amatør til mangeårig prof, fra alle dele af landet, i alle aldersgrupper, alle tilgangsmåder til musikproduktion, osv. må stadig siges at være mere repræsentativt end ens omgangskreds :)
Senest rettet af benjisan ons 18. dec 2019 12:31, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Joachip skrev:Jeg synes Ableton er ret speciel i forhold til alle de andre DAWer jeg har prøvet, og netop af den årsag ville jeg ikke turde anbefale at bruge det til undervisning. Til undervisning bør ting være mere generelle og gennemsnitslige, synes jeg. Så hellere FL Studio hvis det skal være nemt.
For mig er Ableton tæskelet. Jeg har det sådan, at hvor Cubase/Logic/PT (vist nok - har ikke brugt det selv) er hardwarestudier omplantet til en computerskærm, så er Ableton Live et computerprogram, hvor man ikke skal assigne alt muligt mærkeligt eller trække mystiske virtuelle kabler, men alt er drag'n'drop og placeret hvor man intuitivt ville forvente det - altså, hvor man ville forvente det i et computerprogram; ikke nødvendigvis hvor man ville forvente det i et hardware studie.

Til gengæld har jeg det med FL Studio som du beskriver det med Ableton. Ting hedder noget andet, er placeret anderledes, og følger i det hele taget en helt anden logik end noget andet program jeg kender til. Men brugerne er glade, og det er muligt at lave formidabel musik, så det må FL fansene selv om ;-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

benjisan skrev:
Briannielsen79 skrev:Præcis ligesom en “poll” på et forum med de mangler, der måtte tilskrives.
Men en poll på et forum med et bredt udvalg af forskellige brugertyper, fra nybegynder amatør til mangeårig prof, fra alle dele af landet, i alle aldersgrupper, må stadig siges at være mere repræsentativt end ens omgangskreds :)[/quote]

Det er netop dét, jeg ikke er enig i. De folk jeg kender eller har kendskab til er ikke et mere snævert billede end på et forum. Det antager du, men det er ikke sandt. Ok....kender ikke så mange der lever af musik. Men kender folk der udgiver, folk der lige er startet, folk som mig som kun ønsker at have det som hobby derhjemme, folk der bruger det live, studerende som bor hos mor/far med og generelt folk i forskellige lag af samfundet osv. Det er hverken mere eller mindre repræsentativt end her. Jeg vil næsten gå så langt som at spørge om, hvor mange unge drenge på 16-20, der programmere beats hjemme på værelset til rap, edm osv er repræsenteret herinde på Lydmaskinen? Relativt få i set store billede, er min antagelse. Og som en anden var inde på, så er netop alderen herinde relativ høj. Så alene på baggrund af dette, er en poll herfra særdeles unøjagtig og mindre gennemsnitlig end folk jeg har kendskab til.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Briannielsen79 skrev:De folk jeg kender eller har kendskab til er ikke et mere snævert billede end på et forum. Det antager du, men det er ikke sandt. Ok....kender ikke så mange der lever af musik. Men kender folk der udgiver, folk der lige er startet, folk som mig som kun ønsker at have det som hobby derhjemme, folk der bruger det live, folk i forskellige lag af samfundet osv.
Ok, jeg kender også en del af den samme slags folk som du gør, men jeg ville aldrig holde fast på at min omgangskreds er lige så meget eller mere repræsentativ end de over 1000 mennesker som har deltaget i en poll herinde.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Holger skrev:
mik_c skrev:ham der virkelig ikke kan lide Logic. Bare det at man ikke kan klikke et hvilketsomhelst sted for at rykke tidslinien men skal klikke oppe i toppen gør jeg får kilometer lange løg inden jeg overhoved er kommet igang :dollargrin: ..
Det kan man også sagtens i Logic, lyder bare som om du ikke har lært at bruge det optimalt endnu.
Man kan også få Logic til at opføre sig som fx Pro Tools mht. afspilning, kræver bare man ændrer nogle settings, så det matcher ens præferencer.
Logic er nok det mest fleksible program hvad angår opsætning/præferencer og key commands.....
Ja er sikker på man kan langt mere end hvad jeg fandt ud af.. men sad da og prøvede en månedsd tid at få den til at gøre som jeg gerne ville ha det .. men lykkes aldrig rigtig.. men men det er formodenligt mig der ikke er nok inde i det, men er også et par år siden så kan være der er nogle af de ting der er blevet mulige siden.

Meeen syntes nu alle siger at Reaper er det mest fleksible DAW når det kommer til opsætning og ikke Logic :-P .. men så får man jo en masse bedre plugins og alt mulig andet med i Logic som nok gør det bedre for de fleste.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Så går der religion i den - igen. Det er samme tromme som debatten om “hvad er bedst: PC eller Mac?”.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mik_c skrev: Ja er sikker på man kan langt mere end hvad jeg fandt ud af.. men sad da og prøvede en månedsd tid at få den til at gøre som jeg gerne ville ha det .. men lykkes aldrig rigtig.. men men det er formodenligt mig der ikke er nok inde i det, men er også et par år siden så kan være der er nogle af de ting der er blevet mulige siden.
Det har man kunnet i de sidste knap 20 år, men en del af tingene kræver lidt gravearbejde at finde ud af.
Meeen syntes nu alle siger at Reaper er det mest fleksible DAW når det kommer til opsætning og ikke Logic :-P .. men så får man jo en masse bedre plugins og alt mulig andet med i Logic som nok gør det bedre for de fleste.
Der er nu et godt stykke vej for Reaper for at nå Logics fleksibilitet, men Reaper har jo også kun eksisteret siden 2006, så det er en lidt uretfærdig sammenligning.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Rosenfeldt skrev:Så går der religion i den - igen. Det er samme tromme som debatten om “hvad er bedst: PC eller Mac?”.
Jep, det gør der hurtigt. Men jeg tror nu stadig at OP har fået lidt brugbart med hjem.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Holger skrev: Der er nu et godt stykke vej for Reaper for at nå Logics fleksibilitet, men Reaper har jo også kun eksisteret siden 2006, så det er en lidt uretfærdig sammenligning.
Well det kan også være en fordel at et program er nyere. I Reaper er alle tracks alle typer tracks. Man kan ha audio kørernde på et track som også er bus for nogle andre tracks eller ha midi og audio og video kørende på samme track og endda samtidigt. Og ja generelt muligheden for at afspille flere clips samtidig på ét track.

Men måske handler det om hvad man mener med fleskbilitet. Man sætter vel pris på de features og fleksibilitet som ens eget DAW har heldigvis er vel derfor man har valgt det da det passer til en :)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Er det det som bruges på kurser til elektronisk musik, så er det vel Ableton Live du bør vælge. Forudsat at du kun vil undervise i et´ program. Uanset om man syntes bedre om et andet program.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mik_c skrev: Well det kan også være en fordel at et program er nyere.
Absolut, alle de store DAWs som Logic, Cubase og Pro Tools er Frankensteins-monstre, sammensat af flere og flere grundlæggende features gennem årene til det punkt hvor de kunne trænge til at blive re-designet fra bunden.

Default avatar
CayugaSongs
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Herlev

Indlæg af CayugaSongs »

Hold da fast. Det gav da en go respons herinde og spørge. Tak til alle. Jeg går med enten Ableton live eller Cubase har jeg besluttet. Jeg er Cubasebruger gennem mange år men har så lige prøvet Ableton også. Og det lyder hamrende godt og er brugervenligt. Men som der blev nævnt, så Ableton bygget anderledes op og det kan tage laaaang tid før jeg er inde i programmet og kan bruge det kreativt. Vi får se om jeg bare kaster mig ud i det. Tak igen for de mange fine svar

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Når du tjekker Ableton ud, så kan jeg anbefale den tour gennem Live som åbner i dens Help panel første gang du åbner den. Det tager måske et par timer at komme igennem det hele, og det besvarer mange af de spørgsmål man måtte have til det utraditionelle layout, når man kommer fra en anden DAW.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det kommer også lidt an på indholdet i undervisningen. Hvis I skal arbejde meget med samples og editering, og fx være kreative med plugins, så er Live nok bedre. Men hvis I skal arbejde meget med midi, så er Cubase nok et bedre valg. Cubase er også billigere, hvis det skal med i betragtningen.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

benjisan skrev:
Briannielsen79 skrev:De folk jeg kender eller har kendskab til er ikke et mere snævert billede end på et forum. Det antager du, men det er ikke sandt. Ok....kender ikke så mange der lever af musik. Men kender folk der udgiver, folk der lige er startet, folk som mig som kun ønsker at have det som hobby derhjemme, folk der bruger det live, folk i forskellige lag af samfundet osv.
Ok, jeg kender også en del af den samme slags folk som du gør, men jeg ville aldrig holde fast på at min omgangskreds er lige så meget eller mere repræsentativ end de over 1000 mennesker som har deltaget i en poll herinde.
“er ikke et mere snævert billede” som jeg skriver, betyder jo netop ikke at jeg anser mine bekendtskaber og omgangskreds som værende mere repræsentativt. Det forstår jeg simpelthen ikke, du får ud af den sætning, jeg skriver. Men jeg vil holde fast i, at det giver et lige så unøjagtigt og ubrugbart billede som en poll på et forum, som her og jeg har hele tiden erkendt, at jeg taler om antagelser og ikke sandhed. Og så mangler jeg et argument for, hvorfor min erfaring skulle være undtagelsen. Ingen har kunnet svare på det endnu.

Det betyder også blot med de andre ting, jeg også har antydet, at der er faldgruber i at lave noget på et site som Lydmaskinen, som IKKE er repræsentativt for gennemsnittet, da der er en bred skare af mennesker, som ikke findes herinde eller i hvert fald findes i en mængde, der er brugbar i sådanne scenarier og at flere ikke har deltaget i den poll. Jeg kommer ikke til at anerkende den poll som valid. Det samme ift. de billeder, der blev posted, som faktisk bakker min påstand op. Jeg kender ikke betingelserne for disse, men anerkender det hele som indikationer på specifikke tendenser.

Du laver jo heller ikke en spørgerunde i Brøndby Support klub om hvem af de danske fodboldklubber, de støtter. Det vil give et snævert billede. Selvfølgelig noget overdrevet. Men når en poll gennemført herinde med udeblivelse af rigtig mange typer, så kan den i min optik være særdeles misvisende. Det er min eneste pointe. Længere er den faktisk ikke.

Nyt svar