Hvad er bedst når jeg skal undervise i Elektronisk Musik

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
CayugaSongs
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Herlev

Hvad er bedst når jeg skal undervise i Elektronisk Musik

Indlæg af CayugaSongs »

Hej Kollegaer

Jeg er lige blevet ansat som lærer i Elektronisk Musik og tænker at jeg selv har brugt Cubase i mange år, men ved at der er mange der bruger andre såkaldte Drag and Drop Programmer. Her tænker jeg på FruityLoops, Reason,... Nogen taler om Ableton Live !
Hvad vil DU foreslå.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Ville forslå noget som både kan kører på mac og pc. Mange er glade for Ableton og der er en masse indbyggede ting som gør det sjovt at arbejde.
Men hvis det skal være mere mixnings orienteret så Reaper eller Studio One.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Eller Protools - studiestandard.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Eller Logic Pro - den mest populære og udbredte (også i Danmark).

Afhængig af hvilke styresystemer/computere folk har, så bør du måske vælge en krydsplatforms-DAW, som også PC-brugere kan køre med.

På mange uddannelser har man tvungen/automatisk Mac og så åbner det mulighederne op, men ikke hvis både Windows og Mac skal være med.
Her tænker jeg på FruityLoops, Reason,... Nogen taler om Ableton Live !
Ableton Live er det mest populære af de tre.

Men det er en radikal anderledes måde at arbejde på, så det vil kræve en stor indsats af dig at kunne undervise (på nogenlunde niveau) i Ableton Live, hvis du er vant til en klassisk DAW som Cubase.

Abletone Live er ikke noget godt eller fleksibelt program at mixe eller optage i i forhold til fx Logic, Cubase eller Pro Tools, men mange kan godt lide det til "drag & drop" produktion, som du kalder det. Hvis fokus er elektronisk musikproduktion, så kan det give god mening.

Ultimativt set, så skal du og din uddannelsesleder i fællesskab vurdere hvilken type undervisning du skal give eleverne. Er det overhovedet nødvendigt at eleverne har det samme software som dig (eller omvendt)?

Hvilke ulemper har du som underviser, hvis du er tvunget til at bruge noget software du ikke er ordentligt inde i?

Er der tale om børn eller helt unge, så kan du muligvis bruge hvad som helst. Hvis eleverne bare har et nogenlunde niveau i fx Ableton Live, så bliver du som Cubase-bruger hægtet fuldstændigt af uden adskillige måneders brug af Live.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Holger skrev:Eller Logic Pro - den mest populære og udbredte (også i Danmark).
Lidt off topic :wink: Men jeg er lidt nysgerrig på, hvor du ved det fra? Jeg kender nemlig mange med hjemmestudier og sjovt nok ingen, som kører Logic. Derimod Ableton, Cubase, FL Studio og Reason.

Til elektronisk musik ville jeg dog skyde på at FL Studio er mest valgt. Men det er blot et gæt ud fra diverse youtube klip med folk, der viser hvordan, de laver deres beats.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det viser adskillige polls, inkl. dem på Lydmaskinen.

Den gamle fandt det resultat og det samme gør den "nye", som jeg begyndte i 2013, som nu igen er den største af sin slags i DK, på højde med antal respondenter der matcher hvad Danmarks Statistik godkender.

Der er altid nogen der skal brokke sig over at deres foretrukne DAW ikke ligger højere, men indtil nogen kan vise mig en større og bedre statistik, så er det her den officielle.

Hitlisten pr. 2019-11-30

Decimaler afrundet (derfor nogle der ser ens ud men ikke helt er det)

1. Logic Pro (23%)
2. Ableton Live (16%)
3. Cubase/Nuendo (16%)
4. Pro Tools (alle udgaver) (14%)
5. Studio One (9%)
6. Reaper (6%)
7. Anden, ikke listet her (f.eks. hardware) (4%)
8. FL Studio (4%)
9. Reason (4%)
10. Renoise + GarageBand (1%/1%)

Samme tendens kan du finde på Gearslutz, hvor LPX også har taget 1. pladsen i popularitet flere gange. Nogler mener at Apples kunstigt lave pris har udbredt LPX ekstra meget eller at det var nemt at få piratkopier af LPX har hjulpet med spredningen. Det sidste tror jeg ikke, men den høje kvalitet til den lave pris har meget at skulle sige.

I søgemaskiner finder du typisk Pro Tools på 1. pladsen, da flest søger efter problemløsning til Pro Tools :-D Men det gør den ikke til den mest udbredte sequencer.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg tror også at prisen på Logic gør en del. Især fordi mange flere i forvejen har en Mac, ifht før i tiden

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Præcis, det var det jeg skrev ;-) Man kan mene om Logic hvad man vil, men du får ikke nogen anden pakke med så mange gode plug-ins, lyde og muligheder til den pris.

Men for at besvare spørgsmålet i tråden er det jo nødvendigt at kigge på platformen også, og så kan LPX jo hurtigt være ude igen.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Tillykke med jobbet!

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Hmmm ExSqueeze me hvis jeg er paranoid.... meeen OP smells fishy.
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Old Dub Dude skrev:Hmmm ExSqueeze me hvis jeg er paranoid.... meeen OP smells fishy.
Hvorfor?
CayugaSongs skrev: Hvad vil DU foreslå.
At kende til basalt workflow i alle de forskellige DAW og ellers undervise i 1 bestemt. Logic eller Protools, som andre foreslår, ville jeg ikke vælge. Det er ikke de 2 programmer, som folk i dag oftest starter med. De har stor markedsandel men ikke blandt nye brugere. Dine elever kommer øjensynligt heller ikke til at tonse rundt blandt Verdens førende musikstudier, så hvad der er industristandard i de ældre og større studier er irrelevant for dig.

Tag en poll for hvert hold og brug det som en mulighed for selv at lære de forskellige DAW at kende.

Lad være med at undervise i et program, der er låst til ét bestemt styresystem IMO.

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Syns det er en mærkelig lidt vagt formuleret første post. Der blir brugt “fagsprog” som virker forkert og en formulering som “nogen taler om Ableton live” virker helt ude af trit med den elektroniske musiks massive brug af netop Ableton. Og så selve stillingen - underviser i elektronisk musik, uden yderligere info.... jeg ved det ikke og undskylder til OP hvis jeg ta’r fejl - minder mig bare om tidligere TecnoTrolls på andre Forums.
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg underviser til daglig i elektronisk musik, og har gjort det i 18 år. The name of the game har i hvert fald den seneste halvdel af den tid været Ableton Live. Så hvis du skal låse dig fast på én platform, så er der IMO ingen tvivl. I mine klasselokaler må man dog bruge hvad man vil, så længe lyden frembringes elektronisk (med mine Ableton Live kurser på Artlab som en oplagt undtagelse :-) ).
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Holger skrev:Det viser adskillige polls, inkl. dem på Lydmaskinen.

Den gamle fandt det resultat og det samme gør den "nye", som jeg begyndte i 2013, som nu igen er den største af sin slags i DK, på højde med antal respondenter der matcher hvad Danmarks Statistik godkender.

Der er altid nogen der skal brokke sig over at deres foretrukne DAW ikke ligger højere, men indtil nogen kan vise mig en større og bedre statistik, så er det her den officielle.

Hitlisten pr. 2019-11-30

Decimaler afrundet (derfor nogle der ser ens ud men ikke helt er det)

1. Logic Pro (23%)
2. Ableton Live (16%)
3. Cubase/Nuendo (16%)
4. Pro Tools (alle udgaver) (14%)
5. Studio One (9%)
6. Reaper (6%)
7. Anden, ikke listet her (f.eks. hardware) (4%)
8. FL Studio (4%)
9. Reason (4%)
10. Renoise + GarageBand (1%/1%)

Samme tendens kan du finde på Gearslutz, hvor LPX også har taget 1. pladsen i popularitet flere gange. Nogler mener at Apples kunstigt lave pris har udbredt LPX ekstra meget eller at det var nemt at få piratkopier af LPX har hjulpet med spredningen. Det sidste tror jeg ikke, men den høje kvalitet til den lave pris har meget at skulle sige.

I søgemaskiner finder du typisk Pro Tools på 1. pladsen, da flest søger efter problemløsning til Pro Tools :-D Men det gør den ikke til den mest udbredte sequencer.
Netop. de søger nok efter en driver som understøtter deres lydkort. Jeg prøvede Protools First og det understøttede kun et udvalg af lydkort. Steinberg og Focusrite. jeg måtte bruge en elendig universaldriver fra deres hjemmeside til mit Audient. Så det blev hurtigt droppet.
Men foruden protools First, sopm kun tillader at gemme 3 projecter. Er det så ikke et abonnement program ?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Er det begyndere. Reaper. Der kan man tilføje 3parts vst, på selv, gratisudgaven.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis Apple = Logic
Hvis blandet OS = Ableton Live
Hvis blandet OS og ikke kun elektronisk = Studio One

Jeg kender mange der kører Logic, nogle pga min indflydelse og begejstring over det, andre fordi det bare er genialt.

Protools er kun et fåtal af dem jeg kender, jeg ved at det findes mange professionelle steder, men de gange jeg har snust til det trak jeg næsen til mig selv igen, det var for stejl i læringskurve i forhold til hvor nemt jeg kan lave tingene i Logic, men det samme kan en Protools bruger måske også sige om Logic, i don't know.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Det er på ingen måde for at negligere dit arbejde omkring at indsamle data ift. DAW-forbrug, men ingen (som i absolut INGEN) af dem jeg kender deltager i Lydmaskinen eller andre fora og er derfor ikke inkluderet i data. Så når det kun er baseret på dem, som er på Lydmaskinen etc, så hersker der i min optik tvivl om validiteten, da alene alle dem jeg har kendskab til, som ikke bruger Logic, er undtaget af indsamlet data. Det giver et skævt og unøjagtigt billede. Så “officiel” måling er i min optik lidt for påtaget. Og alene dét at Logic kun er til Apple betyder jo også rent estimeret at over 50% bruger Apple. 23% Logic plus alle dem der bruger de andre DAWs på Apple. Det er meget lidt plausibelt, da rigtig rigtig mange nystartede bruger pc og ikke kaster sig over Apple. Og jeg kender faktisk heller ikke selv nogle, der bruger Apple. Så jeg synes, det lyder voldsomt unøjagtigt. Igen....det er ikke for at negligere dit arbejde, men for mig er det ikke korrekt alene på baggrund af mine bekendtskaber, som bruger forskellige DAWs som OGSÅ må være et billede på hvilke DAWs, folk benytter.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Briannielsen79 skrev:...Og jeg kender faktisk heller ikke selv nogle, der bruger Apple.
What.. Jeg laver IT på skoler, og ser langt over 50% kører med Apple computere, vi snakker altså tusinder af brugere..
Så det er klart at hvis man ikke i sin omgangskreds oplever det statistikken siger, vil man automatisk stille spørgsmål til det. Men tallene er nok rimelig retvisende for danmark da brugerne på Lydmaskinen har meget stor diversitet, fra den grønneste amatør til de vildeste producere og musikere, alle aldre er her, og folk fra alle økonomiske niveauer. Der findes nok ikke en mere detaljeret og præcis statistik i danmark omkring DAW's.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sonic College kører med 100% Mac, sidst jeg checkede.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg kender ikke nogen, der bruger Windows ... eller ... de bliver slettet af vennelisten, hvis de gør ...







Det er pjat ... I kan ta' det. ... måske ... :-P

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg er til gengæld pænt træt af nyt Apple hardware der dør for mig.

Der skete ikke i gamle dage (<2012).

Håber OP (som absolut er en reel bruger - modsat hvad nogen skrev) fik et par gode forslag med på vejen.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

https://doi.kantar-clarity.com/Storyboa ... %b6&RpId=3

Edit: nå, det link udløb åbenbart - toplisten -> tekniklisten -> OS her:
https://danskonlineindex.dk/
SmartSelect_20191218-002627_Firefox.jpg
SmartSelect_20191218-002627_Firefox.jpg (150.01 KiB) Vist 399 gange
Senest rettet af MrBacon ons 18. dec 2019 05:25, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Acer aong mac.jpg
Acer aong mac.jpg (119.6 KiB) Vist 387 gange
:-D

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Det er jo absolut ikke for at skabe røre i andedammen, men når jeg ser noget, der bliver gjort til “sandheden” på et spinkelt grundlag, så stiller jeg spørgsmål ved det. At jeg selv ønsker at skifte til et mobilt Apple setup er så en anden sag :)

Men ok....for at præcisere så kender jeg faktisk to personer, der bruger MacBook Pro til skole. Men kender ingen der bruger Mac til musik. Alle jeg er stødt på er fint tilfreds med Windows og de eneste, som ikke er tilfreds og som drømmer om Apple er dem, der mener, at Windows er ustabilt, som er baseret på gamle antagelser og at deres egen pc er ustabil qua brug af crackede programmer og at den bruges til internet og alt muligt andet.

Selvfølgelig stiller jeg spørgsmål ved “sandheden”, når jeg ikke møder den i min hverdag. Men forklar mig så argumentet for, at netop JEG er definitionen på undtagelsen og ikke omvendt. Og når der ligefrem bliver posted et billede af brugen af styresystemer i DK som overvejende bekræfter at DK er et Windows-marked, så vil jeg atter stille mig undrende overfor, hvorfor jeg er undtagelsen.

Forklar mig gerne hvordan dét at der i læringsmiljøer og profesionelle miljøer måske er blevet truffet et valg om at der bruges Mac, afspejler sig i gennemsnitsdanskerens private brug, når der tilsyneladende benyttes flere Windows computere generelt end der bruges Apple. Men jeg antager, at når DK primært er Windows-marked, at det så afspejler sig på alle områder og brancher. Men en sandhed er det ikke. Det er en antagelse baseret på, at stort set alle kontormiljøer jeg har været på udelukkende kører Windows, at alle jeg har kendskab til kører Windows samt at DK er Windows land. Men det er antagelser.

Ydermere når man laver undersøgelser på denne måde, så er det jo kun et fingerpeg. Et billede af at de mennesker på denne platform, som så faktisk har deltaget i undersøgelsen, primært bruger Apple og Logic. Jeg er f.eks ikke inddraget i undersøgelsen. At næsten proklamere at udsnittet af Lydmaskinens brugere danner præcedens for validitet, er måske lige at stramme den lidt. Vi er enige om, at brugerne på Lydmaskinen er bredt repræsenteret. Uden tvivl. Og heldigvis for det. Men andet kan man som sådan ikke udlade af dette. Som sagt kender jeg personligt ikke et øje på Lydmaskinen og mon ikke der findes en hel del andre, som ikke benytter sig af viden fra Lydmaskinens ellers fantastiske brugere og eksperter. Man kan jo ikke sige, at fordi det er bredt repræsenteret, så er det det samme som udenfor Lydmaskinen.

De få mennesker, jeg har kendskab til, som laver elektroniske beats bruger pc og FL Studio. Og det er uafhængigt af hinanden, da de ikke kender hinanden men er påvirket af youtube og deres “idoler”.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

"Min vennekreds bruger ... " er et klasseeksempel på anekdotisk bevisførelse. Jeg kunne, på samme måde ud fra min bekendtskabskreds, udlede at 90% af alle elektroniske musikere bruger Ableton Live på Macbooks. For det er billedet blandt mine studerende, både på højskole og på konservatoriet. Men det er ikke en valid undersøgelse.

På samme måde mener jeg faktisk heller ikke at Lydmaskinens brugere udgør et statistisk brugbart materiale. To forhold, der tænder mine alarmlamper; 1) gennemsnitsalderen herinde er relativt høj, hvilket giver en bias mod de mere traditionelle DAWs, og 2) lydmaskinen udspringer oprindeligt af det nu hedengangne logicforum.dk, og der er stadig en del ret aktive brugere fra den tid, og mange af os er stadig mest på Logic (omend jeg selv har skiftet over til Ableton som min primære arbejdshest).
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar