Piano/keyboard setup

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
hommer
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Humlebæk

Piano/keyboard setup

Indlæg af hommer »

Kære Lydmaskinen forum og pianister.

Jeg er ikke sikker på, at dette er det rette forum, men jeg har søgt efter det bedste musiker-forum på nettet, og Lydmaskinen virker som det bedste.

Jeg søger råd til det bedste dual piano/keyboard setup (til live brug).
Jeg har spillet klaver (og flere andre instrumenter) i mange år, og søger et rigtig godt setup til både livebrug og til at udvikle mine "key-kompetencer".
P.t. har jeg et fjollet "suppe, steg og is-klaver": Yamaha DGX-630, men vil gerne have noget ordenligt at spille på.
For at dække rollen som "pianomand" til live koncerter tænker jeg en kombination af et godt hammer action stage piano og et synth action keyboard. Jeg har overvejet et Yamaha CP88 til at dække den lækre klaver/flygel lyd og feeling, men hvad skal jeg gå efter for at dække hammonorgel / harmonika / 80'er synth -lyd og feel?
Hvad bruger I andre (semi-) pro musikere? Er jeg ude på et helt forkert spor, eller er det ikke måden at gøre det på med et stage piano samt en synth?

De bedste hilsner
Christian

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Hvis jeg skulle starte forfra i dag, ville jeg overveje at se på en Kurzweil PC4 og tage en køretur i den.
Det er måske lige før, at man ville kunne nøjes med et sæt keys = slæbe mindre gear.

Parametre, som jeg generelt vil gå efter, uanset valg af keys:

- megameget polyfoni. PC4 har 256 toners polyfoni
- indbygget sampler (import af lyde udefra og en fleksibel afvikling af dem, dvs. mulighed for one-note/kromatisk/loope hvis det eks. er en stryger-agtig lyd)
- fedt med trigger pads ifbm. ovennævnte - Det har PC4 dog ikke
- split af keys med mere end kun 2 splits (Fy, Roland FA-serien!)
- mere end blot én udgang (Left/Right), da jeg bruger en ekstern vocoder, hvor jeg også vil afvikle keyboardets lyde samtidigt med vocoder lyden, eksempelvis pads/strygere. Det lyder ret fedt, når jeg lægger “bred” vocoder kor hen over strygerne men også har muligheden for at køre den hårde Daft Punk solo stil
- Mulighed for at tweake synth Oscillator, Attack, Decay, Sustain, Release m.v. Jeg forventer dog ikke at keys’ene udelukkende har en synth engine. Det er også fint med de emulerede/samplede lyde. Begge dele i boksen vil bringe mig cheddar på himlen
- Nem og hurtig adgang/browse mellem lydene
ved live brug
- Meget gerne via MIDI Program Change fra Onsong på iPad’en
- Aftertouch? Mit nuværende setup har det ikke, men det ville være en rar tilføjelse
- og 1.000 andre ting, men ovenstående kom lige til mig ud af det blå

God jagt...! :-)

Dbh.
/3oland
Roland Saint - creating grandiose pop music

Default avatar
hommer
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Humlebæk

Indlæg af hommer »

Hej 3oland.

Tusind tak for dit svar og dine gode råd.
Jeg tænkte at dele det op i to keyboards fordi, jeg mente det var godt med et stort stagepiano med lækker lyd og vægtede tangenter, så jeg har mere føling med dynamikken. Men samtidig kunne jeg godt tænke mig en synth med en masse gode lyde, og med ikke-vægtede tangenter, så jeg nemmere kan lave glissando på fx orgel-soloer osv.
Igen, som du siger, er det måske lidt voldsomt, hvis man skal have to store, tunge keyboards med rundt. Jeg synes også det bliver lidt for dyrt med to keyboards til 16-17.000, da keys ikke et af mine primære instrumenter. Så jeg kiggede lidt på et Yamaha MX61, som kun vejer 4,7 kg. - som supplement til Yamaha CP88. Måske skulle jeg bare lære at lave de hurtige løb på vægtede tangenter, men jeg tænkte at andre live musikere også må have to keyboards med rundt til netop disse ting?...
Kunne være fedt med keyboards hvor man kunne slå hammer action til og fra. :)
Det er også en skam at flere og flere musikbutikker lukker, så man ikke kan prøve de forskellige modeller, før man køber dem.

Jeg lyttede forresten til dine tracks på Spotify. Super fed lyd og fedt produceret, må jeg sige!

De bedste hilsner
Christian

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil nok pege dig i retning af NORD produkterne, de har lavet nogle lækre og anerkendte keys.

https://www.thomann.de/dk/clavia_nord_stage_pianos.html
https://www.thomann.de/dk/clavia_nord_s ... zere1.html
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
snifx
Medlem
Indlæg: 419
Sted: Aarhus C

Indlæg af snifx »

Yamaha har netop lanceret et nyt stage keyboard, som er velegnet til (el-)piano, orgel og synth: YC-61

Det vil være et oplagt supplement til nogle vægtede tangenter, hvis ikke det skal være Nord. Pris ca 15.000 kr

Og som kandidat til det vægtede keyboard vil jeg nævne Korg SV2 til omkring 14.000 kr (for versionen med 73 tangenter. Så er den lidt lettere)

Prøv at tjekke de to instrumenter ud. Det ligner umiddelbart en god kombination.

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Hej Christian,

Tusind tak for roserne...! ( - Jeg har selv stået for det hele, dog er det blevet masteret af Holger Lagerfeldt :-) Der kommer mere i løbet af foråret, så stay tuned ;-)

Jeg fik slet ikke spurgt dig om, hvad du skal bruge dine keys til?
Coverband? Egne sange? Og hvilke stilarter?

Hvis du kan bruge det til noget, vil jeg gerne fortælle dig lidt om mit nuværende (ældre) setup. Måske kan det inspirere:

Jeg bruger selv mit setup med 2 keys i forbindelse med et coverband, hvor vi spiller alt det fede fra primært 1980'erne og ellers A-hits gennem årene (incl. de klassiske disco hits fra 1970'erne m.v) op til i dag (Danseorkestret, Daft Punk, Bruno Mars, Dua Lipa, ABBA, Prince, Justin Timberlake, A-HA!, Maroon 5, Dua Lipa, Pointer Sisters, Lionel Richie m.fl.)

De 2 keys fordeler sig over:

Top:
Korg X50 (udgået), 61 keys, nypris ca. DKK 5.000 tilbage i 2006 vistnok.
En sej lille arbejdshest, der har været med på et utal af gigs og som jeg endnu ikke har fundet en værdig afløser for (Medmindre jeg overvejer Yamaha ModX/Montage eller førnævnte Kurzweil PC4. Men så er det en helt anden prisklasse - og jeg får ikke tilsvarende value for de mange extra moneys IMHO).
Mulighederne for at kombinere lydene med splits og layers i Korg X50 er geniale og det foregår meget intuitivt med software editoren, hvor du blandt andet også kan til/fravælge sustainpedal, mod/pitch wheel for individuelle lyde i den samlede combi. Det betyder, at du eksempelvis kan lægge en pad akkord med venstre hånd og holde sustainpedalen nede, mens du afvikler en tung synthlead solo med højre hånd med alt hvad det indebærer af pitch bending og mod wheel uden at pad'en med venstre hånd bliver påvirket af pitch/mod wheel signalerne.
X50'eren leverer tilmed en lækker lyd til vocoderen (en helt basic initial saw tooth synth lyd). Som nævnt tidligere er det genialt, at jeg kan route saw tooth lyden direkte ind i vocoderen. Det er uhørt få keys, som har mere end blot Left/Right outputs. Korg X50 har 4 outputs :-)
Hvis den knækker midtover en dag overvejer jeg seriøst at finde én igen på ebay eller noget.
http://www.vintagesynth.com/korg/x50

Bund:
Clavia Nord Electro 4HP 88 keys, nypris DKK 17.900 tilbage i 2014.
Jeg købte den for at kunne sample lyde, importere dem til mine keys og så afvikle dem dérfra. Korg X50 kan man desværre ikke sample eller importere lyde til.
Egentlig synes jeg, at den var for dyrekøbt. Men gode lyde og så kan jeg godt lide dens røde look. Jeg var egentlig mere glad for tangenterne på min gamle Yamaha P90, der dog kom til kort lydmæssigt, når det gjaldt Hammond-organ lyde. Men Yamaha'ens tangent feel er stadigvæk langt bedre end Clavia Nord Electro IMHO. Så lige dér er jeg 100% med dig på kravet om at have en god fornemmelse, når der skal spilles klaver/Rhodes/Hapsi osvm.
https://www.soundonsound.com/reviews/cl ... -electro-4

Mine keys ser sådan hér ud, Instagram-fancy-style:



Glæder mig til at høre, hvad du kommer frem til :-)

Dbh.
/3oland
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Som synth i toppen af stativet, bør du overveje en Yamaha MODX i 61 tangenters udgave. Det er "budgetudgaven" af Montage og har samme FM synth engine med yderligere samplebaserede lyde (faktisk gode orgler) og du kan loade de originale Dx7 patches ind i den. Samtidig vejer den ikke så meget, er meget rimelig prissat og har fine tangenter (efter omstændighederne). En glimrende workhorse som jeg selv er ret glad for :-)

Nyt svar