Mic positioner og prioritering.

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
JaguarenVox
Medlem
Indlæg: 1
Sted: København

Mic positioner og prioritering.

Indlæg af JaguarenVox »

Hey allesammen.

Jeg er ny herinde og ikke just den mest garvede lydnørd (endnu), så jeg håber igennem tid, at blive klogere på mange forskellige ting.

En ting der har interesseret mig, det er, at lave et meget bredt lydbillede på få kilder. Det kunne være en guitar og en vokal eksempelvis.

Mit spørgsmål går på, hvordan i ville placere og prioritere jeres mikrofoner i en session, hvor der kun er en akustisk guitar og lead vox i en og samme person. Mikrofonerne, som i har til jeres rådighed vil være 2 X Coles 4038, en U87 og en Sm7b.

Håber at høre nogle interessante ideer. :)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hej
Jeg ville eksperimentere! Udgangspunktet ville nok komme lidt an på materialet, men hvis der er god balance mellem guitar og vokal tror jeg at jeg ville gå efter en god balanceret mono position først fx med en af bånd-mikrofonerne. Så kan du enten lave et bredt stereo setup med bånd + u87 til at underbygge, eller forsøge med noget M/S med u87 i ottetalskonfig. Eller båndmikrofonen (ved ikke hvor meget den tager ind fra bagsiden med ophænget, men den har jo selvfølgelig også ottetalskarakteristik).
Alternativt (og måske mere intuitivt) kan du behandle vocal og guitar seperat og lave stereo setup med 2 x bånd på guitar og u87 på vocal.
Ville nok først tage sm7’eren ind hvis jeg havde alvorlige problemer med bleed. Men jeg ville bruge noget tid på at få så nice lyd som muligt ‘at the source’, så bleed bliver underordnet.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Coles som rum mikrofoner.
Lad dem stå et godt stykke væk hvis rummet tillader det.
U87 på guitar og sm7b på vokal.

Det ville være min første tanke.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af the19thbear lør 8. feb 2020 17:00, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Min umiddelbare tanke var SM7b til vokalen, U87 lidt længere væk primært til guitar, men den kommer også til at fange vokal, og så de to Coles bredt og med god afstand for at fange et stereo billede. U87 og de to bånd være være din grundlyd, men når du så mangler lidt vokal, kan du bringe SM7b i spil. Den skal nok fase alignes med U87.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg vil abonnere på to optagelser en med en Coles og en U87 i xy ligesom:



Da U87 lyder væsentligt klarere i toppen vil jeg lade den pege op ad halsen, og Coles'en ned ad kroppen - For guitaren. Mens Vocalen optages i næste take med sm7b. Jeg vil ikke undlade at lægge noget kunstigt rum på vokalen senere.

--sd

Nyt svar