Akai MPC One

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Akai MPC One

Indlæg af mik_c »

Er jeg den eneste der helt bombesikkert skal ud og hapse sådan en lækker dims her ligeså snart den rammer tyskeren og man kan bestille den?

Jaja jeg har læst mig frem til at de 2gb ram faktisk kun er 1.2 gb Sample ram og alt bliver konverteret til 32 bit float og derfor snakker vi ca 50-60 min reel sample tid, og jaa Q-linksene kunne godt være lidt nemmere at finde rundt i hvad der gjore hvad på hvad for en skærm og jaaa akai har ikke været specielt gode til at tilgodese deres brugeres opdaterings ønsker så som disk streaming ... meeen men men hvis man bare ser på den sådan som den er lige nu med den version af af software og til ca 5.500 kr så er det svært at finde noget andet derude der giver ligeså meget smæk for skillingen!

Virker ihvertfald som om det ikke helt er gået op for brugt markedet, da folk stadig prøver at sælge deres mpc1000 og mpc500 og mpc2500 for latterligt høje priser i forhold til at dette er den nye pris standard. Især når man tænker på hvor meget mere denne maskine kan og at pads og skærm osv er meget meget bedre..

Det eneste der rigtig kunne være interessant af de gamle var nok en MPC4000 men den holder stadig en ret høj brugt pris og er et ordenligt kæmpe lokum.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Udover at jeg umiddelbart syntes 5.5k lød dyrt, så ja, så virker den fed.
Det skal vel betragtes som en arbejdsstation, istedet for at ha' en bærbar under armen, ik'? Så er det jo en fin pris.
Jeg hoppede igennem Point Blanks video hvor de laver et trap beat, med compressorer og sidechain ducking m.m., ganske snedigt.


loopop har lavet en 1-times video, som jeg ikke har set:


Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Dyrt? .. er billigere end rolands 707 og et par hunrede dyere end en elektron digitakt .. og er lidt i en anden klasse næsten med mange flere features og skærm osv..

Jo altså hvis man skal have en stabil bærbar og en lille audio interface også så kommer man hurtig op på 5500 også og så mangler man pads og knapper og sådan..

Jeg har en bærbar til 8k med renoise og en mini interface .. og er et fedt mobilt setup også men er også dyre.. så syntes prisen er ret god faktisk.

Har set loopops video var ret god gennemgang :D

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg spørger af ren nysgerrighed og beklager hvis det er OT:
Hvorfor lave musik på denne i stedet for en computer? Jeg snakker sådan helt generelt.
Hvorfor er det så meget federe på en workststion i stedet for en alm
Computer?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

the19thbear skrev:Jeg spørger af ren nysgerrighed og beklager hvis det er OT:
Hvorfor lave musik på denne i stedet for en computer? Jeg snakker sådan helt generelt.
Hvorfor er det så meget federe på en workststion i stedet for en alm
Computer?
heh gør ikke noget det er lidt off topic .. denne tråd var også ment mere som en sludre tråd :)

Men for at svarer på dit spøgsmål.
På den ene side er det heller ikke bedre end på en computer. Faktisk er denne maskine jo en app der kører på noget linux der så er smidt i en kasse med en touch screen og nogle pads og knapper.

Meeen på den anden side, så har jeg f.eks en lille laptop jeg købte da min anden blev væk som jeg havde tænkt mig lige at kører renoise på oven i at den ellers bare er rejse computer.. men så var der problemer med dropouts og latency og DCP latency og alt muuligt pis og har måtte opgive at bruge den til audio overhoved. Så har jeg min MSI laptop som kører reaper og renoise og alt uden problemer men den er lidt stor i det og mere slæbebar end bærebar.
Så set fra et rent "tag den med i tasken" synspunkt er det en løsning der bare ikke kræver man skal til at rode med alt muligt for at det virker. Og så kommer den med samples, musik program og effekter og et par virtuelle instrumenter alt sammen bare klar til brug i en interface der kun er bygget op omkring at lave musik.

Udover det så er det netop en interface der har et meget specifikt formål. Så er selve softwaret også lavet til at lave loop baseret beats. Så hvis man gerne vil dette så er det en løsning hvor alt er lavet til et rimelig specifikt formål.
Der er så en masse ting som den ikke kan eller er så god til, og vil aldrig kunne erstatte mit rigtige DAW, eller min stationære computer. Men ligesom jeg nogle gange bare tar min guitar frem fordi den er god til sin specifikke ting og har sit eget "workflow" så kan en groovebox også skære en masse ting fra og være mere bare god til en ting.

Men man kan godt gøre det hele med sin almindelige musik computer og hvad DAW man nu arbejder i. Er jo ikke fordi den kan noget helt vildt unikt. Er bare en lidt anden måde at arbejde på som til nogle ting er nemmere eller ihvertfald får en til at abrjede på en lidt anden måde en man normalt ville gøre og det kan også være sundt.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak for svar:)
Jeg tænkte nok det var noget i den dur.
Jeg bliver altid meget mere inspireret når jeg bruger hardware (synths og fx). Det er sådan set underordnet om de er digitale eller analoge (selvom jeg foretrækker analog). Og kunne sagtens rænke mig at det samme er gældende her. Det bliver sikkert tit mere “musikalsk” at arbejde med en boks med knapper, end en skærm med knapper.

:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyt svar