Hvordan finder I de grimme frekvenser?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Hvordan finder I de grimme frekvenser?

Indlæg af Rosenfeldt »

Det er vel en "tommelfingerregel", at man cutter fremfor at booste nogle frekvenser på EQ'en. Men, hvordan finder I de grimme frekvenser, som skal cuttes væk?

Jeg har i mange år brugt metoden med at booste 10-12 db på EQ'en med en smal kurve, og så swipe gennem frekvenserne for at finde den dårlige lyd. Det stoppede jeg med for 2-3 år siden, og bruger nu (næsten) kun den teknik, hvor man cutter en lidt bredere kurve, for at finde problemet. Herefter kan man blot gøre kurven smallere, og derved fjerne en dårlig lyd.

Jeg finder det også væsentlig lettere, at finde "sweetness" i lyden, ved at gøre overstående. Generelt synes jeg, at man høre sig døv for de faktiske dårlige frekvenser, - hvis der boostes kraftigt med en small kurve. Lige pludselig lyder mange frekvenser skidt, - og det er jo ikke meningen ...

Jeg stødte på en artikel i dag, og tænkte jeg lige vil dele den - og derfor også dette indlæg.

Link: https://modernmixing.com/blog/2013/02/1 ... active-eq/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Rosenfeldt skrev:.. Generelt synes jeg, at man høre sig døv for de faktiske dårlige frekvenser, - hvis der boostes kraftigt med en small kurve. Lige pludselig lyder mange frekvenser skidt, - og det er jo ikke meningen ...
Det er klart en reel risiko.

For tiden gør jeg sådan her:
Loader Flux Epure EQ, kværner alle 5 bånd op på Q 100 (max), loader efterfølgende Ozone Elements, som jeg alligevel vil bruge til cut-filtre.
Sweeper igennem med +24dB boosts med Epure, starter oftest fra høj frekvens og sweeper ned af. Af en eller anden grund virker det bedre for mig at sweepe ned af end op af.
Analyzeren i Ozone kan godt hjælpe mig, men oftere holder jeg det visuelle fokus på frekvensen i Epure. Bruger man Pro-Q 3 hvor features er ..."bedre"... er det nok lettere at fintune sig frem til resonansen.
Hvis frekvensen bare skal dø, så trykker jeg på invert knappen på Epure, som laver +24 boost om til -24 cut. Derefter justerer jeg Q til noget der lyder fornuftigt. Hvis ikke den skal dø helt, inverterer jeg måske også, og så kører lidt op og ned i gain.

Lige det her med EQ har jeg den opfattelse af, at man bare skal øve sig og øve sig og øve sig, ødelægge nogle ting, blive klogere og mere erfaren, og så bliver man bedre. Ja ligesom det meste andet. Men der er virkelig noget at hente ved at bruge en masse tid på at øve sig i EQ'ing. Jeg tror stadig jeg synes jeg er væsentligt bedre til at bruge compressor end EQ.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Christoffer I. N. skrev:
Rosenfeldt skrev:.. Generelt synes jeg, at man høre sig døv for de faktiske dårlige frekvenser, - hvis der boostes kraftigt med en small kurve. Lige pludselig lyder mange frekvenser skidt, - og det er jo ikke meningen ...
For tiden gør jeg sådan her:

... Sweeper igennem med +24dB boosts med Epure, starter oftest fra høj frekvens og sweeper ned af. Af en eller anden grund virker det bedre for mig at sweepe ned af end op af.
Kommer alle frekvenser ikke til at lyde som lort? Jeg mener, at +24db er en pæn sjat at booste! Jeg vil let komme til at "stirre mig blind" på nogle frekvenser, - som jeg burde holde mig fra. Jeg har set mange - primært i YouTube videoer omkring mix, hvordan de går amok, og cutter alle mulige frekvenser, som de mener lyder skidt for den pågældende lyd / eller vokal.

Mine erfaringer har gjort mine mix væsentlig bedre de sidste par år, efter jeg valgte at cutte - fremfor at booste i mixprocessen. Jeg synes man hurtigt kan høre når de grimme frekvenser bliver fjernet - fremfor at fremhæve dem, og samtidig finder man også de cut der gør lyden / vokalen blødere, fyldigere, varmere ... und so weiter.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har den tommelfingerregel, at jeg kun jager frekvenser, jeg kan høre med flad EQ. Hvis der er noget, der generer mit øre, så booster jeg for at finde det. Det der med at booste og så lede efter grimme frekvenser giver ikke rigtig mening for mig.

Til gengæld, så booster jeg med masser af dejlige brede boost for at forme tonen bagefter.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Rosenfeldt skrev:Kommer alle frekvenser ikke til at lyde som lort? Jeg mener, at +24db er en pæn sjat at booste!
Det synes jeg ikke nej. Det er primært EQ'ing på separate lyde, som jeg har lavet i en synthesizer, med div. processering på.
Teknikker der giver en bestemt lyd kan give nogle yderligere lyde jeg eksempelvis ikke gider. Det er individuelt fra lyd til lyd.
Men jo, det lyder da dårligt, når man finder en resonans. Det er jo pointen med teknikken.

Iøvrigt kan det være en god idé lige at mute/unmute båndene en for en, når man er færdig med seek and destroy EQ'ing. Så kan der finpudses niveauer, hvis ikke en frekvens bare skulle fjernes helt.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Smittefar skrev:Jeg har den tommelfingerregel, at jeg kun jager frekvenser, jeg kan høre med flad EQ. Hvis der er noget, der generer mit øre, så booster jeg for at finde det. Det der med at booste og så lede efter grimme frekvenser giver ikke rigtig mening for mig.

Til gengæld, så booster jeg med masser af dejlige brede boost for at forme tonen bagefter.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Det vil bestemt også være at foretrække - hvis man som dig, har gode ører, og ved hvilken frekvens man skal fokusere på. Men igen ... i min situation, så oplever jeg ofte at komme til at cutte flere frekvenser, end der måske er behov for. Men det er måske fordi jeg sweeper frekvenserne i et område - fremfor det du gør, at høre problemet i et mindre frekvensområde. Håber den smøre gav mening!? :-D

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Christoffer I. N. skrev:
Rosenfeldt skrev:Kommer alle frekvenser ikke til at lyde som lort? Jeg mener, at +24db er en pæn sjat at booste!
... Men jo, det lyder da dårligt, når man finder en resonans. Det er jo pointen med teknikken.
... men, kan det ikke være ligeså smart at cutte med det samme, og på den måde høre så snart den grimme resonans forsvinder. Derefter justerer man selvfølgelig .. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Rosenfeldt skrev:
Christoffer I. N. skrev:
Rosenfeldt skrev:Kommer alle frekvenser ikke til at lyde som lort? Jeg mener, at +24db er en pæn sjat at booste!
... Men jo, det lyder da dårligt, når man finder en resonans. Det er jo pointen med teknikken.
... men, kan det ikke være ligeså smart at cutte med det samme, og på den måde høre så snart den grimme resonans forsvinder. Derefter justerer man selvfølgelig .. :)
De gange jeg har prøvet det, har jeg ikke været tilfreds med resultatet. Det kræver nok bare mere øvelse.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det der med at booste har heller aldrig fungeret for mig, jeg cutter normalt med en semi-smal q, sweeper til det føles rigtigt og så justerer jeg q herefter.

Er det i bunden kan jeg godt finde på at sweeper et highpass filter for at spore mig ind på frekvensen, og så justere med en bell eller shelf derefter.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nårh jo, her en tilføjelse.
Hvis jeg EQ'er en bass og jeg ved at jeg spiller G, og subben bare skal dræbes, så forbliver EQ'en på de standard 50 hz det lave bånd defaulter med, -24dB cut og så passende lavt Q på 3-10, afhængigt af hvor højt jeg skal skære fra. Dvs. processen bliver lettere/hurtigere, og jeg slipper for at skrue ned for monitors, og høre min master out prutte-overstyre med 50-100-150 hz...
Der bliver alligevel brugt 1-2 lowcuts efterfølgende i Ozone.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Morten B skrev:Det der med at booste har heller aldrig fungeret for mig, jeg cutter normalt med en semi-smal q, sweeper til det føles rigtigt og så justerer jeg q herefter.

Er det i bunden kan jeg godt finde på at sweeper et highpass filter for at spore mig ind på frekvensen, og så justere med en bell eller shelf derefter.
Fedt, at du har "samme" procedure som mig. Det du nævner med at sweepe til "det føles rigtigt", - er netop også det jeg arbejder ud fra. Jeg synes, da jeg gik amok med en smal boost-kurve, at det skreg i mine ører. Med et blødere cut, kan jeg bedre koncentrere mig om problemet ...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Præcis. Det kan være godt med regler, men man skal også forholde sig til om de virker for en selv.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Jeg har den tommelfingerregel, at jeg kun jager frekvenser, jeg kan høre med flad EQ. Hvis der er noget, der generer mit øre, så booster jeg for at finde det. Det der med at booste og så lede efter grimme frekvenser giver ikke rigtig mening for mig.
+1

Præcis det samme jeg gør.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:
Smittefar skrev:Jeg har den tommelfingerregel, at jeg kun jager frekvenser, jeg kan høre med flad EQ. Hvis der er noget, der generer mit øre, så booster jeg for at finde det. Det der med at booste og så lede efter grimme frekvenser giver ikke rigtig mening for mig.
+1

Præcis det samme jeg gør.
Det forstår jeg ikke. Hvordan flad EQ? et lavere Q?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:
Holger skrev:
Smittefar skrev:Jeg har den tommelfingerregel, at jeg kun jager frekvenser, jeg kan høre med flad EQ. Hvis der er noget, der generer mit øre, så booster jeg for at finde det. Det der med at booste og så lede efter grimme frekvenser giver ikke rigtig mening for mig.
+1

Præcis det samme jeg gør.
Det forstår jeg ikke. Hvordan flad EQ? et lavere Q?
Tror der menes "ingen eq".

Nyt svar