OLED TV

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

OLED TV

Indlæg af gs-dk »

Så kommer tiden, hvor jeg skal have nyt TV....indenfor et budget:). Jeg går efter et 65"og ser på det her - PANASONIC 65" OLED TX-65GZ960E - er der nogen, der kender til Panasonic OLED? Jeg har ellers set på LG og Sony, men har lidt en attraktion mod Panasonic. Er det dumt?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kom med budgettet, har du andre krav/ønsker end 65" og OLED?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Mellem 12 og 15 k.

Gerne til gaming på Playstation. Har en lidt lys stue - er OLED ok til det?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gs-dk skrev:Så kommer tiden, hvor jeg skal have nyt TV....indenfor et budget:). Jeg går efter et 65"og ser på det her - PANASONIC 65" OLED TX-65GZ960E - er der nogen, der kender til Panasonic OLED? Jeg har ellers set på LG og Sony, men har lidt en attraktion mod Panasonic. Er det dumt?
Ja, det er dumt. Pansonic var bedst dengang de lavede plasma, og jeg har haft flere Panny plasmaer, inkl. deres THX topmodeller.

De bedste to OLED tv på markedet i dag er LG C9 og Sony AG9.

Skal du kun se film og streame, så er Sony AG9 et godt bud. Skal du også spille (PS4/Xbox/PC), så er LG C9 det alround bedste.

Jeg har LG C9 77".
gs-dk skrev:Mellem 12 og 15 k.

Gerne til gaming på Playstation. Har en lidt lys stue - er OLED ok til det?
Jamen, så har du dit svar.

LG C9 er overlegent til spil. Lav latency, gaming mode, HDR, og mulighed for variabel refresh rate (Xbox, måske kommende PS5) og HDMI 2.1 og eARC.

Der er seriøse NITS i LG C9 når du slår alle limiters fra, så lys stue er ikke et problem.

Jeg kan hjælpe dig med settings og hvordan de forskellige koncepter fungerer. Med LG C9 kan du kalibrere alle inputs og alle formater pr. input.

Dvs. du fx fra Netflix (som du kan betraget som et input) alene har mindst tre kalibreringsindstillinger, som C9 automatisk skifter mellem: når det du ser er SD/HD, Dolby Vision eller Ultra HD.

Det betyder at du fx automatisk kan rampe visse ting op, når du ser alm. HD og slå alt fra når du ser Ultra HD. Hvis du først køber et 4K TV, som kommer du ikke til at gå tilbage til alm. 1080p, med mindre du er tvunget til det.

Alt med Dolby Vision, Ultra HD, anden 4K og HDR ser bare lysår bedre ud, så jeg opgraderede mit Netflix abonement til Ultra HD.

Til din PS4 Pro er der separat kalibrering til HDR mode, både i TV'et og i PS4'eren (kræver nyeste systemsoftware).

Ulemper - med alle TV - er at gammeldags ARC er noget rod, når du bruger surround forstærker eller lign. Ligeledes kan du måske opleve diverse sync problemer med optisk output, hvis du kører eksterne bokse, men det varierer pr. streamingformat.

Når du kører interne apps (Netflix + Apple TV) osv. er det intet problem. eARC løser problemer, men det kræver en eARC kompatibel receiver. Der findes en whitelist over eARC/C9 kompatible comboer.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Da jeg stadig er farvet lidt af at have arbejdet på B&O for mange år siden, og de er gået over til at bruge LG paneler out of the box, så har jeg nok tendens til at anbefale LG OLED's i dag, de plejer at vælge fra øverste hylde når det kommer til kvalitet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Panasonic kører også LG paneler i dag, ligeså gør Sony. Forskellen på Sony AG9 og LG C9 er således mere Sonys processering end panelet.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

1000 tak for super gode svar. Så har jeg en retning at gå efter og rent faktisk har C9 været på listen....Men man ved jo aldrig i det marked.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg er så glad for den skærm. Fandt det på tilbud til 40k, men det er jo allerede faldet mere i pris.

Så det første gang i efteråret i Seoul til 77k, altså 1k pr. tomme... købte det da jeg kom hjem til Danmark for de 40k og nu kan det købes for 30k visse steder.

65" er i dit budget, 12 -15k.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg må se, hvad der er af tilbud for tiden - sidste ting er at overveje om 65" bliver lidt for stor i forhold til 55". Men vil ønske at det giver mening med 65". Igen tak for kvalificeret godt råd.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Jeg har et C8, jeg er voldsomt glad for til både film og spil.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Trust me. Du kommer til at fortryde kun 55".

Jeg gik fra 42" > 55" > 65" > 77" og det er ikke en tomme for stort.

LG C9 er tyndere end de fleste iPhones (no kidding) og har ingen bezel. Det er slankt og let.

Med 4K kan du sidde helt tæt på, så afstanden til de nye fjernsyn er tættere og du kommer til at i stigende grad at prioritere 4K/UHD, og alt fra PS4 står selvfølgelig knivskarpt.

De "gamle" tommelfingerregler kan du komplet ignorere.

Vi sidder 3 meter fra 77" og det fungerer perfekt. 65" var lige i underkanten, så man måtte knibe øjnene sammen.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Well....så er det vist sådan:)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Et lille tillægsspørgsmål - noget der ofte nævnes er rummet, hvor tv'et står. Kræver OLED et mørkt rum eller kan det håndtere vinduer med lysindfald - man hører jo også om QLed - men det er måske en detour?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Altså, det har jo noget med hvor blank skærmen er. Når du er i film stemning er det jo sjældent midt på en solskinsdag, så det er klart at billedet er bedst når der hverken står sol på skærmen, eller at hele rummet er lyst op så du har reflektioner over alt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gs-dk skrev:Et lille tillægsspørgsmål - noget der ofte nævnes er rummet, hvor tv'et står. Kræver OLED et mørkt rum eller kan det håndtere vinduer med lysindfald - man hører jo også om QLed - men det er måske en detour?
QLED er inferiørt på alle andre områder.

Et godt OLED tv har rigeligt nits og ikke mindst kontrast til et ikke-mørklagt rum. Husk at slå Eco mode og eye motion fra. Peak brightness til high. OLED light og kontrast til 100. Brightness på 50.

Et godt OLED med 800 nits og uendelig kontrast virker typisk mere lyst og klart end et QLED på 1.000 nits.

Men har du ingen gardiner?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Persienner:) - men det giver mening. Tak igen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Dette billede af et fuldt oplyst rum illustrerer nits i skærmen og kontrasten til belysningen.

LG C9 77"

Væggene og baggrunden ser mørke ud, men det er faktisk et lyst rum med både to vinduer modsat fjernsynet, ingen gardinerne trukket for, to elektriske lamper tændt i hver side af rummet, samt to LED stearinlys.

Skærmen blæser bare resten ud.

Men der kan sagtens være glare, hvis du har sydvendte eller vestvendte vinduer og der er direkte solskin. Det gælder de fleste skærme. Jeg har nordvendte vinduer og bruger normalt både mørklægningsgardiner og sidegardiner fordi jeg er religiøs med mine film og spil.
Vedhæftede filer
img_2020.jpg
img_2020.jpg (1.63 MiB) Vist 397 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Her er samme foto med identiske lysforhold, men TV slukket.

Du kan ikke se lys eller vinduer i skærmen, når den er tændt i fotoet ovenover.

Det burde give en idé om hvor meget knald der er på, når tv'et er indstillet korrekt. Vi taler potentiel øjenskade, når der er meget hvidt på skærmen i et mørkt rum... :twisted:
img_2020_2.jpg
img_2020_2.jpg (1.65 MiB) Vist 386 gange

Nyt svar